Show simple item record

Paradoxal interpretation of scientist in chosen pieces by Villiers de l'Isle-Adam
dc.contributor.advisorVoldřichová - Beránková, Eva
dc.creatorHorňáčková, Katarína
dc.date.accessioned2017-04-05T09:40:53Z
dc.date.available2017-04-05T09:40:53Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/12057
dc.description.abstractDílo Villiers de l'Isle-Adama se vyznačuje ambivalentním vztahem ke svému století, které vešlo do historie jako století Pokroku. Na jedné straně jej přitahuje Věda a její možnosti, na straně druhé zase varuje před Vědou, která se stává novým náboženstvím doby. Autor diagnózu své doby promítá do celé galerie roztodivných postav mužů vědy. Představuje nám vynálezce, jejichž objevy mají ulehčovat a zlepšovat život, ale ve skutečnosti potlačují v člověku vše, co se vymaňuje řádu "zdravého rozumu" společnosti. Další skupinou jsou vědci, kteří nastavují člověka podle měřítek doby, která hlásá umírněnost a léčí jej pomocí "balzámu zdravého rozumu", která je zbavuje takových "přežitků", jako je volání slávy, cti, patriotizmu nebo výčitek svědomí. Ale Villiers jde ve své kritice ještě dál a představuje nám chladné maniaky poznání, pro které má lidský život menší cenu než vědecký objev. Další vědec, který se objevuje ve Villiersovým díle je Tribulat Bonhomet. Na jedné straně je tato postava koncentrátem všeho, co si Villiers představoval pod pojmem "slepý pragmatizmus", avšak představuje zároveň i hrubý obraz toho nejúctyhodnějšího vědce, kterého Villiers stvořil - Edisona z románu Budoucí Eva. Na této postavě nám spisovatel nastiňuje svoji představu skutečné Vědy, která člověka vede k Ideálu místo aby jej ubíjela.cs_CZ
dc.description.abstractwork of Villiers de l'Isle-Adam is significant for the ambivalent relationship to his century which has become known as the century of Progress. On one hand, Villiers is fascinated by Science and its possibilities, on the other hand, he warns against the Science which has become new religion of this period. He projects the anamnesis of his century into a bizzare gallery of men of Science. First, we will see the inventors whose creations should facilitate our life but in reality, they repress everything that goes against the doctrine of the "sane intelligence". The next group of scientists are those who adjust people according to the spirit of the epoch which claims continence. These scientists treat people with the "balm of sane inteligence" helping to get rid off such "anachronisms" as calling of glory or honour, patriotism or remorses. But Villiers goes even further in his criticism and he introduces us cold maniacs of knowledge. For them, a human life is less valuable than the slightest scientific discovery. Next scientists who appear in Villiers's work are Tribulat Bonhomet and Edison. On one side, Bonhomet is the extract of all that Villiers imagines under the term of "blind pragmatism". Nevertheless, he is also an uncompleted esquisse of the most noble representative of Science whom Villiers has ever...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleParadoxní ztvárnění vědce ve vybraném díle Villierse de l'Isle-Adamacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-01-23
dc.description.departmentÚstav románských studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Romance Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId51243
dc.title.translatedParadoxal interpretation of scientist in chosen pieces by Villiers de l'Isle-Adamen_US
dc.contributor.refereePohorský, Aleš
dc.identifier.aleph000977160
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFrancouzštinacs_CZ
thesis.degree.disciplineFrench Studiesen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav románských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Romance Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFrancouzštinacs_CZ
uk.degree-discipline.enFrench Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDílo Villiers de l'Isle-Adama se vyznačuje ambivalentním vztahem ke svému století, které vešlo do historie jako století Pokroku. Na jedné straně jej přitahuje Věda a její možnosti, na straně druhé zase varuje před Vědou, která se stává novým náboženstvím doby. Autor diagnózu své doby promítá do celé galerie roztodivných postav mužů vědy. Představuje nám vynálezce, jejichž objevy mají ulehčovat a zlepšovat život, ale ve skutečnosti potlačují v člověku vše, co se vymaňuje řádu "zdravého rozumu" společnosti. Další skupinou jsou vědci, kteří nastavují člověka podle měřítek doby, která hlásá umírněnost a léčí jej pomocí "balzámu zdravého rozumu", která je zbavuje takových "přežitků", jako je volání slávy, cti, patriotizmu nebo výčitek svědomí. Ale Villiers jde ve své kritice ještě dál a představuje nám chladné maniaky poznání, pro které má lidský život menší cenu než vědecký objev. Další vědec, který se objevuje ve Villiersovým díle je Tribulat Bonhomet. Na jedné straně je tato postava koncentrátem všeho, co si Villiers představoval pod pojmem "slepý pragmatizmus", avšak představuje zároveň i hrubý obraz toho nejúctyhodnějšího vědce, kterého Villiers stvořil - Edisona z románu Budoucí Eva. Na této postavě nám spisovatel nastiňuje svoji představu skutečné Vědy, která člověka vede k Ideálu místo aby jej ubíjela.cs_CZ
uk.abstract.enwork of Villiers de l'Isle-Adam is significant for the ambivalent relationship to his century which has become known as the century of Progress. On one hand, Villiers is fascinated by Science and its possibilities, on the other hand, he warns against the Science which has become new religion of this period. He projects the anamnesis of his century into a bizzare gallery of men of Science. First, we will see the inventors whose creations should facilitate our life but in reality, they repress everything that goes against the doctrine of the "sane intelligence". The next group of scientists are those who adjust people according to the spirit of the epoch which claims continence. These scientists treat people with the "balm of sane inteligence" helping to get rid off such "anachronisms" as calling of glory or honour, patriotism or remorses. But Villiers goes even further in his criticism and he introduces us cold maniacs of knowledge. For them, a human life is less valuable than the slightest scientific discovery. Next scientists who appear in Villiers's work are Tribulat Bonhomet and Edison. On one side, Bonhomet is the extract of all that Villiers imagines under the term of "blind pragmatism". Nevertheless, he is also an uncompleted esquisse of the most noble representative of Science whom Villiers has ever...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav románských studiícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV