Analýza historických učebnic zeměpisu z hlediska přístupu k environmentální etice
The analysis of historical geography textbooks from environmental ethics point of view
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120550Identifikátory
SIS: 132181
Kolekce
- Kvalifikační práce [18909]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bartoš, Jan
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Biologie se zaměřením na vzdělávání - Geografie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
7. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Tato práce se zabývá analýzou historických učebnic zeměpisu pro základní a střední školy z hlediska přístupu k environmentální etice. Při procesu analýzy byly hledány výroky environmentální tématiky, které byly následně hodnoceny a rozděleny do odpovídajících směrů environmentální etiky. Výsledky byly graficky zpracovány a srovnány s prací od Seidlové (2010), která podobný výzkum prováděla na učebnicích současných. Z výzkumu vyplývá, že se v historických učebnicích vyskytuje převážně směr antropocentrický, biocentrický a ekocentrický, přičemž z těchto směrů je nejvíce zastoupen směr antropocentrický. Teocentrický směr a směr evoluční etiky se objevil jen v ojedinělých případech. V současných učebnicích je tomu stejně, s tím rozdílem, že je nejvíce zastoupen ekocentrismus. Největší odlišnost mezi historickými a současnými učebnicemi je v počtu výroků a jejich jednoznačností. Bylo zjištěno, že směrem do současnosti se počet a jednoznačnosti výroků zvyšují. Důvodem by mohla být fáze vývoje a pokrok, ve kterém se společnost nacházela. Klíčová slova environmentální etika, geografické vzdělávání, historické učebnice zeměpisu, vztah člověka a přírody, hodnocení učebnic, environmentální výchova
The bachelor thesis focuses on analysis of historical textbooks for primary and secondary schools from the perspective of the environmental ethics. During the analysis process, statements of environmental issues were sought, which were evaluated and divided into appropriate directions of environmental ethics. The results were graphically processed and compared with the work of Seidlová (2010), who conducted similar research on contemporary textbooks. The research shows that in historical textbooks the anthropocentric, biocentric and ecocentric directions occur mainly, while the anthropocentric direction is the most represented of these directions. The theocentric direction and the direction of evolutionary ethics appeared only in a few cases. The similar scheme is in current textbooks, with the difference that ecocentrism is the most represented. The biggest difference between historical and contemporary textbooks is in the number of statements and their unambiguity. It was found that the number and unambiguity of statements is increasing towards the present.. The reason could be the stage of development and progress in which the society found itself. Keys words environmental ethics, geographical education, historical textbooks of geography, the man-nature relationship, evaluation of textbooks,...