Show simple item record

The king and the pilgrim. To the question of the identity of the characters in the Italian novels of the 20th century
dc.contributor.advisorFlemrová, Alice
dc.creatorŠtichauerová, Olga
dc.date.accessioned2017-04-05T09:36:36Z
dc.date.available2017-04-05T09:36:36Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/12035
dc.description.abstractDvacáté století zaznamenalo mnoho revolučních vln a otřesů nejen ve vědních i uměleckých oborech, ale téměř ve všech sférách lidského konání. S trochou nadsázky lze snad říci, že to bylo století rychlejší, dramatičtější, změny a pokrok (v jakémkoli významu) se v něm děly častěji, prudčeji a snad i s fatálnějším dosahem než kdy dříve. Pokud jde o literaturu, již samotný počátek století hlásal hluboké proměny v oblasti estetických hodnot (slovesné umění si více a více vydobývá svou autonomii a nezávislost na ostatních oblastech umění či politiky, tyto tendence zhmotňuje poetika l'artpourlartismu a dandyovského vyhroceného estetismu), v oblasti recepce literatury, požadavků na téma (opouštění kritickorealistického pozorování každodenních univerzalit a naturalistického determinismu a naopak příklon k osobnější, intimnější či extravagantnější látce, zejména v poezii). Kladly se nové a odlišné nároky na styl a samotný smysl a cíl literatury, proměňovalo se i vnímání úlohy autora. Z jiného úhlu (z pohledu literární historie) vnímáme počátek 20. století ve znamení mnohotvarosti, bohatosti stylů a forem, vedle snah o udržení tradic se prosazovala někdy až agresivní avantgarda, básnictví se rozvíjelo v mnoha podobách, v souvislosti s obdobím konce 19. století a počátkem následujícího lze hovořit o symbolismu,...cs_CZ
dc.description.abstractThis work is focussed on the question of problematic identity of literary characters. The characters are chosen from the modern italian novels to show the theme of crisis of a human identity as a constitutive element for the literature of the twentieth century. The first novel which is being interpreted and compared is "Un re umorista" by modernist Alberto Cantoni. The main character of this novel is the king of noname country who feels his "king's" identity as a role, only a mask. He considered himslef as two different persons, but one of them, the king, is not authentic, real. The second novel, called Il fu Mattia Pascal by Luigi Pirandello, is the story of the identity as a social sign and its loss. The identity of human being in Pirandello's conception is closely linked with a society and its rules and law. To have an identity means to be a part of society, community, family and the only meaning of identity is the social meaning. Mattia Pascal lose his identity when he is said to be dead. At fisrt he finds his situation as a challenge and new chance to be free, to start a new life and create it from basis on his own. He made a new identity for himself with a fictitious past and name. Then he tried to make this identity real and valid but eventually he realised that it is not possible and he could not...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleKrál a poutník. K otázce identity postav v italském románu 20. stoletícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-01-23
dc.description.departmentCentrum komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId51311
dc.title.translatedThe king and the pilgrim. To the question of the identity of the characters in the Italian novels of the 20th centuryen_US
dc.contributor.refereeHrbata, Zdeněk
dc.identifier.aleph000978233
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literatura - Komparatistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literature - Comparative Literatureen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Centrum komparatistikycs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literatura - Komparatistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literature - Comparative Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDvacáté století zaznamenalo mnoho revolučních vln a otřesů nejen ve vědních i uměleckých oborech, ale téměř ve všech sférách lidského konání. S trochou nadsázky lze snad říci, že to bylo století rychlejší, dramatičtější, změny a pokrok (v jakémkoli významu) se v něm děly častěji, prudčeji a snad i s fatálnějším dosahem než kdy dříve. Pokud jde o literaturu, již samotný počátek století hlásal hluboké proměny v oblasti estetických hodnot (slovesné umění si více a více vydobývá svou autonomii a nezávislost na ostatních oblastech umění či politiky, tyto tendence zhmotňuje poetika l'artpourlartismu a dandyovského vyhroceného estetismu), v oblasti recepce literatury, požadavků na téma (opouštění kritickorealistického pozorování každodenních univerzalit a naturalistického determinismu a naopak příklon k osobnější, intimnější či extravagantnější látce, zejména v poezii). Kladly se nové a odlišné nároky na styl a samotný smysl a cíl literatury, proměňovalo se i vnímání úlohy autora. Z jiného úhlu (z pohledu literární historie) vnímáme počátek 20. století ve znamení mnohotvarosti, bohatosti stylů a forem, vedle snah o udržení tradic se prosazovala někdy až agresivní avantgarda, básnictví se rozvíjelo v mnoha podobách, v souvislosti s obdobím konce 19. století a počátkem následujícího lze hovořit o symbolismu,...cs_CZ
uk.abstract.enThis work is focussed on the question of problematic identity of literary characters. The characters are chosen from the modern italian novels to show the theme of crisis of a human identity as a constitutive element for the literature of the twentieth century. The first novel which is being interpreted and compared is "Un re umorista" by modernist Alberto Cantoni. The main character of this novel is the king of noname country who feels his "king's" identity as a role, only a mask. He considered himslef as two different persons, but one of them, the king, is not authentic, real. The second novel, called Il fu Mattia Pascal by Luigi Pirandello, is the story of the identity as a social sign and its loss. The identity of human being in Pirandello's conception is closely linked with a society and its rules and law. To have an identity means to be a part of society, community, family and the only meaning of identity is the social meaning. Mattia Pascal lose his identity when he is said to be dead. At fisrt he finds his situation as a challenge and new chance to be free, to start a new life and create it from basis on his own. He made a new identity for himself with a fictitious past and name. Then he tried to make this identity real and valid but eventually he realised that it is not possible and he could not...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Centrum komparatistikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV