Show simple item record

Reading Literacy Development at Secondary Education Students
dc.contributor.advisorŠaroch, Jaroslav
dc.creatorNaděje, Jakub
dc.date.accessioned2020-09-15T09:53:38Z
dc.date.available2020-09-15T09:53:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/120252
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá tematikou čtenářství a jeho vývojem během života u žáků sekundárního vzdělávání s přihlédnutím k vlastním postojům a hodnotovým orientacím adolescentů. V teorietické části popisuje vznik řeči jako hlavního dorozumívacího mezilidského prostředku a předkládá vývoj čtenářství v ontogenezi žáka s důrazem na pubescentního čtenáře. Je definován fenomén čtenářské socialice a jeho rozvoj v čase. Práce se věnuje čtenářské kompetenci, jejímu vztahu k současnému vzdělávání a významu v soudobé realitě a mediální společnosti. V závěru teoretické části je předložen aktuální stav úrovně čtenářství a čtenářské gramotnosti u českých středoškolských žáků. V praktické části práce zkoumá vývoj čtenářství u žáků sekundárního vzdělávání v průběhu jejich života s důrazem na změnu v pojetí čtenářství při přechodu na vyšší stupeň vzdělávacího systému a jak sami žáci tyto změny vnímají. Předmětem zkoumání jsou také faktory ovlivňující vztah k literatuře a motivaci ke čtení. Práce zjišťuje postoje respondentů ke školní četbě a postavení literatury na jejich hodnotovém žebříčku v porovnání s jinými druhy médií. Pro kvalitativní výzkum byla využita analýza psaných žákovských narativů. Následně byl s žáky proveden polostrukturovaný rozhovor vycházející z dat získaných v narativech. KLÍČOVÁ SLOVA...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis concerns the topic of reading literacy at secondary education students with regard to adolescents' own attitudes and value orientations. The thesis describes, in the theoretical part, the origins of speech as the main means of interpersonal communication and presents development of reading literacy in students' ontogenesis with the emphasis on pubescent students. The thesis defines the phenomenon of reader socialisation and its development in time. The work addresses reader competence, its relation to contemporary education system and its significance in the present-day reality and the media society. In the end of the theoretical part, a contemporary level of reading literacy at secondary school students in the Czech Republic is presented. The practical part explores the development of reading literacy at secondary education students during their life with accent on the change in approach to reading when moving to a higher level of the education system and how the students themselves percieve these changes. Factors influencing the development of the participants' relationship to literature and motivation towards reading are also the subject of the research. The thesis explores respondents' attitudes towards school reading and the position of literature on their system of values in...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectčtenářstvícs_CZ
dc.subjectčtenářská gramotnostcs_CZ
dc.subjectvývoj čtenářstvícs_CZ
dc.subjectpostoje k četběcs_CZ
dc.subjectsekundární vzdělávánícs_CZ
dc.subjectreading literacyen_US
dc.subjectdevelopment of readingen_US
dc.subjectattitudes towards readingen_US
dc.subjectsecondary educationen_US
dc.titleVývoj čtenářství u žáků sekundárního vzdělávánícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-03
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId224462
dc.title.translatedReading Literacy Development at Secondary Education Studentsen_US
dc.contributor.refereeSyřiště, Ivo
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of Education at Higher Secondary Schools and Collegesen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství pedagogiky pro střední školy a vyšší odborné školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pedagogiky pro střední školy a vyšší odborné školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of Education at Higher Secondary Schools and Collegesen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá tematikou čtenářství a jeho vývojem během života u žáků sekundárního vzdělávání s přihlédnutím k vlastním postojům a hodnotovým orientacím adolescentů. V teorietické části popisuje vznik řeči jako hlavního dorozumívacího mezilidského prostředku a předkládá vývoj čtenářství v ontogenezi žáka s důrazem na pubescentního čtenáře. Je definován fenomén čtenářské socialice a jeho rozvoj v čase. Práce se věnuje čtenářské kompetenci, jejímu vztahu k současnému vzdělávání a významu v soudobé realitě a mediální společnosti. V závěru teoretické části je předložen aktuální stav úrovně čtenářství a čtenářské gramotnosti u českých středoškolských žáků. V praktické části práce zkoumá vývoj čtenářství u žáků sekundárního vzdělávání v průběhu jejich života s důrazem na změnu v pojetí čtenářství při přechodu na vyšší stupeň vzdělávacího systému a jak sami žáci tyto změny vnímají. Předmětem zkoumání jsou také faktory ovlivňující vztah k literatuře a motivaci ke čtení. Práce zjišťuje postoje respondentů ke školní četbě a postavení literatury na jejich hodnotovém žebříčku v porovnání s jinými druhy médií. Pro kvalitativní výzkum byla využita analýza psaných žákovských narativů. Následně byl s žáky proveden polostrukturovaný rozhovor vycházející z dat získaných v narativech. KLÍČOVÁ SLOVA...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis concerns the topic of reading literacy at secondary education students with regard to adolescents' own attitudes and value orientations. The thesis describes, in the theoretical part, the origins of speech as the main means of interpersonal communication and presents development of reading literacy in students' ontogenesis with the emphasis on pubescent students. The thesis defines the phenomenon of reader socialisation and its development in time. The work addresses reader competence, its relation to contemporary education system and its significance in the present-day reality and the media society. In the end of the theoretical part, a contemporary level of reading literacy at secondary school students in the Czech Republic is presented. The practical part explores the development of reading literacy at secondary education students during their life with accent on the change in approach to reading when moving to a higher level of the education system and how the students themselves percieve these changes. Factors influencing the development of the participants' relationship to literature and motivation towards reading are also the subject of the research. The thesis explores respondents' attitudes towards school reading and the position of literature on their system of values in...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV