Show simple item record

Role of street-level bureaucracy in the process of implementation of inclusive education with a focus on school counseling staff
dc.contributor.advisorMouralová, Magdalena
dc.creatorHraničková, Lucie
dc.date.accessioned2020-08-10T09:54:08Z
dc.date.available2020-08-10T09:54:08Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/119921
dc.description.abstractThis diploma thesis concerns the topic of inclusive education in the Czech Republic with a focus on school counseling staff as the main representatives of street-level bureaucracy in the process of inclusive education. The general aim of this study is to examine the situation after the implementation of the Amendment No. 82/2015 Coll. of the Education Act from the point of view of school counseling staff. Moreover, the study also examines whether the current position of street-level bureaucracy in the inclusive education process is well-set and whether the current system settings meet the needs of the recipients of service. The objectives are fulfilled via qualitative research, particularly eight semi- structured interviews with school counseling staff and two semi-structured interviews with NGO representatives, and analysis of relevant public policy documents. Based on the qualitative research among these respondents, it concludes that the work concluded that there is scope for improvement in many ways in the current form of inclusive education in the Czech Republic, especially in staffing, financial support and mutual communication and cooperation among the actors involved.en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se věnuje inkluzivnímu vzdělávání v České republice se zaměřením na pracovníky školských poradenských zařízení jako hlavní představitele street-level byrokracie v procesu inkluzivního vzdělávání. Cílem práce je vyzkoumat situaci po implementaci novely zákona z pohledu pracovníků pedagogicko-psychologických poraden a speciálněpedagogických center a popsat jejich vztah k dalším aktérům. Text se také zabývá tím, zda je současná pozice street-level byrokracie v procesu inkluzivního vzdělávání vhodně legislativně podložena a zda současné nastavení systému odpovídá potřebám příjemců služby. K naplnění cílů práce je využito veřejněpolitických dokumentů a kvalitativního výzkumného šetření, které je založeno na osmi polostrukturovaných rozhovorech s pracovníky školských poradenských zařízení a dvou polostrukturovaných rozhovorech se zástupci neziskových organizací. Na základě kvalitativního výzkumu dospěla práce k závěru, že v současné podobě inkluzivního vzdělávání v České republice je prostor pro zlepšení v mnoha ohledech, především v personálním zajištění, finanční podpoře a vzájemné komunikaci a kooperaci mezi zúčastněnými aktéry.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectinclusive educationen_US
dc.subjectspecial educational needsen_US
dc.subjectschool counseling facilitiesen_US
dc.subjectpolicy implementationen_US
dc.subjectstreet-level bureaucracyen_US
dc.subjectinkluzivní vzdělávánícs_CZ
dc.subjectspeciální vzdělávací potřebycs_CZ
dc.subjectškolská poradenská zařízenícs_CZ
dc.subjectstreet-level byrokraciecs_CZ
dc.subjectimplementace politikycs_CZ
dc.titleRole street-level byrokracie v procesu implementace inkluzivního vzdělávání se zaměřením na pracovníky školských poradenských zařízenícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-06-19
dc.description.departmentDepartment of Public and Social Policyen_US
dc.description.departmentKatedra veřejné a sociální politikycs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId179189
dc.title.translatedRole of street-level bureaucracy in the process of implementation of inclusive education with a focus on school counseling staffen_US
dc.contributor.refereeHejzlarová, Eva
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineVeřejná a sociální politikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePublic and Social Policyen_US
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra veřejné a sociální politikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Public and Social Policyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csVeřejná a sociální politikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPublic and Social Policyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se věnuje inkluzivnímu vzdělávání v České republice se zaměřením na pracovníky školských poradenských zařízení jako hlavní představitele street-level byrokracie v procesu inkluzivního vzdělávání. Cílem práce je vyzkoumat situaci po implementaci novely zákona z pohledu pracovníků pedagogicko-psychologických poraden a speciálněpedagogických center a popsat jejich vztah k dalším aktérům. Text se také zabývá tím, zda je současná pozice street-level byrokracie v procesu inkluzivního vzdělávání vhodně legislativně podložena a zda současné nastavení systému odpovídá potřebám příjemců služby. K naplnění cílů práce je využito veřejněpolitických dokumentů a kvalitativního výzkumného šetření, které je založeno na osmi polostrukturovaných rozhovorech s pracovníky školských poradenských zařízení a dvou polostrukturovaných rozhovorech se zástupci neziskových organizací. Na základě kvalitativního výzkumu dospěla práce k závěru, že v současné podobě inkluzivního vzdělávání v České republice je prostor pro zlepšení v mnoha ohledech, především v personálním zajištění, finanční podpoře a vzájemné komunikaci a kooperaci mezi zúčastněnými aktéry.cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis concerns the topic of inclusive education in the Czech Republic with a focus on school counseling staff as the main representatives of street-level bureaucracy in the process of inclusive education. The general aim of this study is to examine the situation after the implementation of the Amendment No. 82/2015 Coll. of the Education Act from the point of view of school counseling staff. Moreover, the study also examines whether the current position of street-level bureaucracy in the inclusive education process is well-set and whether the current system settings meet the needs of the recipients of service. The objectives are fulfilled via qualitative research, particularly eight semi- structured interviews with school counseling staff and two semi-structured interviews with NGO representatives, and analysis of relevant public policy documents. Based on the qualitative research among these respondents, it concludes that the work concluded that there is scope for improvement in many ways in the current form of inclusive education in the Czech Republic, especially in staffing, financial support and mutual communication and cooperation among the actors involved.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra veřejné a sociální politikycs_CZ
thesis.grade.codeD
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV