Role street-level byrokracie v procesu implementace inkluzivního vzdělávání se zaměřením na pracovníky školských poradenských zařízení
Role of street-level bureaucracy in the process of implementation of inclusive education with a focus on school counseling staff
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119921Identifikátory
SIS: 179189
Kolekce
- Kvalifikační práce [18205]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hejzlarová, Eva
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Veřejná a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra veřejné a sociální politiky
Datum obhajoby
19. 6. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
inkluzivní vzdělávání, speciální vzdělávací potřeby, školská poradenská zařízení, street-level byrokracie, implementace politikyKlíčová slova (anglicky)
inclusive education, special educational needs, school counseling facilities, policy implementation, street-level bureaucracyTato diplomová práce se věnuje inkluzivnímu vzdělávání v České republice se zaměřením na pracovníky školských poradenských zařízení jako hlavní představitele street-level byrokracie v procesu inkluzivního vzdělávání. Cílem práce je vyzkoumat situaci po implementaci novely zákona z pohledu pracovníků pedagogicko-psychologických poraden a speciálněpedagogických center a popsat jejich vztah k dalším aktérům. Text se také zabývá tím, zda je současná pozice street-level byrokracie v procesu inkluzivního vzdělávání vhodně legislativně podložena a zda současné nastavení systému odpovídá potřebám příjemců služby. K naplnění cílů práce je využito veřejněpolitických dokumentů a kvalitativního výzkumného šetření, které je založeno na osmi polostrukturovaných rozhovorech s pracovníky školských poradenských zařízení a dvou polostrukturovaných rozhovorech se zástupci neziskových organizací. Na základě kvalitativního výzkumu dospěla práce k závěru, že v současné podobě inkluzivního vzdělávání v České republice je prostor pro zlepšení v mnoha ohledech, především v personálním zajištění, finanční podpoře a vzájemné komunikaci a kooperaci mezi zúčastněnými aktéry.
This diploma thesis concerns the topic of inclusive education in the Czech Republic with a focus on school counseling staff as the main representatives of street-level bureaucracy in the process of inclusive education. The general aim of this study is to examine the situation after the implementation of the Amendment No. 82/2015 Coll. of the Education Act from the point of view of school counseling staff. Moreover, the study also examines whether the current position of street-level bureaucracy in the inclusive education process is well-set and whether the current system settings meet the needs of the recipients of service. The objectives are fulfilled via qualitative research, particularly eight semi- structured interviews with school counseling staff and two semi-structured interviews with NGO representatives, and analysis of relevant public policy documents. Based on the qualitative research among these respondents, it concludes that the work concluded that there is scope for improvement in many ways in the current form of inclusive education in the Czech Republic, especially in staffing, financial support and mutual communication and cooperation among the actors involved.