Zobrazit minimální záznam

How Czechs do(n't) obey traffic laws and what do they think about it
dc.contributor.advisorBuriánek, Jiří
dc.creatorMendelová, Michaela
dc.date.accessioned2020-08-05T09:49:54Z
dc.date.available2020-08-05T09:49:54Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/119827
dc.description.abstractThis bachelory thesis is concerned with various social phenomena regarding traffic from the drivers' point of view, such as the relationship between willingness to take risks while driving and sociodemographic features, the willingness to take risks while driving and violate traffic regulations, knowledge of traffic regulations, their perception of other drivers, their perception of severity of penalties for offending traffic regulations, participation in traffic accidents and how often they drive. Based on the set goals of the work and hypotheses resulting from the available literature a questionnaire was constructed, in which the self-report method was used and was tested on the Trendaro internet panel from Behavio Labs s.r.o. ton500 respondents. Subsequently, the hypotheses were tested using contingency tables and Pearson's correlation coefficient. The results showed that the violation of individual traffic regulations and the willingness to take risk while driving depend on socio-demographic factors, such as gender, age, monthly income and the highest level of education. Respondents who repeatedly drove under the influence of alcohol most often stated that it was due to a crisis situation, while, for example, those who repeatedly exceeded the speed limit in township by more than 20 km/h...en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá různými sociálními fenomény ohledně dopravy z pohledu řidičů, tedy například souvislostmi mezi ochotou riskovat za volantem a sociodemografickými znaky, samotnou ochotou riskovat za volantem a porušovat tak dopravní předpisy, znalosti samotných dopravních předpisů, jejich vnímání ostatních řidičů, vnímání přísnosti trestů za dopravní přestupky, účast na nehodě i to, jak často řídí. Na základě stanovených cílů práce a hypotéz vyplývajících z dostupné literatury byl zkonstruován dotazník, ve kterém byla použita metoda self - report a byl otestován na internetovém panelu Trendaro od společnosti Behavio Labs s.r.o. na 500 respondentech. Následně byly hypotézy otestovány pomocí kontingenčních tabulek a Pearsonova koeficientu korelace. Z výsledků následně vyplynulo, že porušování jednotlivých dopravních předpisů a ochota riskovat za volantem jsou závislé na sociodemografických faktorech jako je pohlaví, věk, měsíční příjem a maximální dosažené vzdělání respondenta. Respondenti, kteří opakovaně řídili pod vlivem alkoholu nejčastěji uváděli, že to bylo z důvodu krizové situace, zatímco například ti, kteří opakovaně překračovali rychlostní limit v obci o více než 20 km/h si věřili, že si to můžou dovolit. Dále se potvrdilo, že čím více je respondent informován o dopravních...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectsociology of traffic|traffic behavior|relating to traffic lawsen_US
dc.subjectsociologie dopravy|dopravní chování|postoj k dopravním zákonůmcs_CZ
dc.titleJak Češi (ne)porušují dopravní zákony a co si o tom myslícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-10
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId221186
dc.title.translatedHow Czechs do(n't) obey traffic laws and what do they think about iten_US
dc.contributor.refereePodaná, Zuzana
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá různými sociálními fenomény ohledně dopravy z pohledu řidičů, tedy například souvislostmi mezi ochotou riskovat za volantem a sociodemografickými znaky, samotnou ochotou riskovat za volantem a porušovat tak dopravní předpisy, znalosti samotných dopravních předpisů, jejich vnímání ostatních řidičů, vnímání přísnosti trestů za dopravní přestupky, účast na nehodě i to, jak často řídí. Na základě stanovených cílů práce a hypotéz vyplývajících z dostupné literatury byl zkonstruován dotazník, ve kterém byla použita metoda self - report a byl otestován na internetovém panelu Trendaro od společnosti Behavio Labs s.r.o. na 500 respondentech. Následně byly hypotézy otestovány pomocí kontingenčních tabulek a Pearsonova koeficientu korelace. Z výsledků následně vyplynulo, že porušování jednotlivých dopravních předpisů a ochota riskovat za volantem jsou závislé na sociodemografických faktorech jako je pohlaví, věk, měsíční příjem a maximální dosažené vzdělání respondenta. Respondenti, kteří opakovaně řídili pod vlivem alkoholu nejčastěji uváděli, že to bylo z důvodu krizové situace, zatímco například ti, kteří opakovaně překračovali rychlostní limit v obci o více než 20 km/h si věřili, že si to můžou dovolit. Dále se potvrdilo, že čím více je respondent informován o dopravních...cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelory thesis is concerned with various social phenomena regarding traffic from the drivers' point of view, such as the relationship between willingness to take risks while driving and sociodemographic features, the willingness to take risks while driving and violate traffic regulations, knowledge of traffic regulations, their perception of other drivers, their perception of severity of penalties for offending traffic regulations, participation in traffic accidents and how often they drive. Based on the set goals of the work and hypotheses resulting from the available literature a questionnaire was constructed, in which the self-report method was used and was tested on the Trendaro internet panel from Behavio Labs s.r.o. ton500 respondents. Subsequently, the hypotheses were tested using contingency tables and Pearson's correlation coefficient. The results showed that the violation of individual traffic regulations and the willingness to take risk while driving depend on socio-demographic factors, such as gender, age, monthly income and the highest level of education. Respondents who repeatedly drove under the influence of alcohol most often stated that it was due to a crisis situation, while, for example, those who repeatedly exceeded the speed limit in township by more than 20 km/h...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV