Show simple item record

African Rock Art: A Case Study in the Oukaïmeden Walley
dc.contributor.advisorPopelka, Miroslav
dc.creatorPůtová, Barbora
dc.date.accessioned2020-08-04T09:55:54Z
dc.date.available2020-08-04T09:55:54Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/119792
dc.description.abstractThe subject of the thesis is the description, analysis and interpretation of rock art. The first, theoretic, part is dedicated to the research strategy, documentation, dating, conservation and presentation of rock art. It also analyses the relation between rock art and landscape, since differences in how different cultures perceived the landscape led rock art creators to different perception of the environment and to different forms of creative expression. The first part of the dissertation presents approaches rock art and methods of its interpretation from the landscape, historic, sociologic, ritual, artistic and aesthetic perspective. The second part of the dissertation discusses African rock art in the Oukaïmeden Valley, set in the central part of the High Atlas in Morocco. The dissertation focuses on particular archaeologic sites, art techniques applied, distinguishing features and other specificities of the local rock art. Special attention is paid to the motifs, development changes and dating of rock art in the Oukaïmeden Valley. Rock art first appeared there in the Late Neolithic and was further developed in the Bronze Age and continued until the Libyan-Berber period. The dissertation also presents interpretation of rock art motifs including analysis of their function and meaning of their positioning...en_US
dc.description.abstractPředmětem disertační práce je deskripce, analýza a interpretace skalního umění. První teoretická část je věnována výzkumné strategii, dokumentaci, datování, konzervaci a prezentaci skalního umění. Zabývá se také analýzou vztahu skalního umění a krajiny, neboť odlišnost vnímání krajiny v různých kulturách vedla tvůrce k rozdílnému vnímání životního prostředí a k odlišným formám výtvarného projevu. V první části disertace jsou také prezentovány přístupy a metody interpretace skalního umění z krajinného, ergonomického, historického, sociologického, rituálního, uměleckého i estetického hlediska. Druhá část disertace je věnována africkému skalnímu umění v údolí Oukaïmeden, které se nachází v centrální části Vysokého Atlasu na území Maroka. Disertace se zaměřuje na konkrétní archeologické lokality, užité výtvarné techniky, stylové charakteristiky a další specifika místního skalního umění. Zvláštní pozornost je věnována motivům, vývojovým proměnám a datování skalního umění v údolí Oukaïmeden. Skalní umění se zde poprvé objevuje v pozdním neolitu, poté je rozvíjeno v pozdní době bronzové a přetrvává až do libyjsko-berberského období. V disertaci je také představena interpretace motivů skalního umění včetně analýzy funkce a smyslu jejich umístění v krajině. V této souvislosti je popsán blízký vztah skalního umění k...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectrock art|engravings|interpretation|landscape|Oukaïmeden Valley|Late Neolithic|Late Bronze Age|transhumanceen_US
dc.subjectskalní umění|rytiny|interpretace|krajina|údolí Oukaïmeden|pozdní neolit|pozdní doba bronzová|transhumancecs_CZ
dc.titleAfrické skalní umění: případová studie z údolí Oukaïmedencs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-07-14
dc.description.departmentInstitute of Archaeologyen_US
dc.description.departmentÚstav pro archeologiics_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId147083
dc.title.translatedAfrican Rock Art: A Case Study in the Oukaïmeden Walleyen_US
dc.contributor.refereeKostrhun, Petr
dc.contributor.refereeKapsová, Eva
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePravěká a středověká archeologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePrehistoric and Medieval Archeologyen_US
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro archeologiics_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Archaeologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPravěká a středověká archeologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPrehistoric and Medieval Archeologyen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPředmětem disertační práce je deskripce, analýza a interpretace skalního umění. První teoretická část je věnována výzkumné strategii, dokumentaci, datování, konzervaci a prezentaci skalního umění. Zabývá se také analýzou vztahu skalního umění a krajiny, neboť odlišnost vnímání krajiny v různých kulturách vedla tvůrce k rozdílnému vnímání životního prostředí a k odlišným formám výtvarného projevu. V první části disertace jsou také prezentovány přístupy a metody interpretace skalního umění z krajinného, ergonomického, historického, sociologického, rituálního, uměleckého i estetického hlediska. Druhá část disertace je věnována africkému skalnímu umění v údolí Oukaïmeden, které se nachází v centrální části Vysokého Atlasu na území Maroka. Disertace se zaměřuje na konkrétní archeologické lokality, užité výtvarné techniky, stylové charakteristiky a další specifika místního skalního umění. Zvláštní pozornost je věnována motivům, vývojovým proměnám a datování skalního umění v údolí Oukaïmeden. Skalní umění se zde poprvé objevuje v pozdním neolitu, poté je rozvíjeno v pozdní době bronzové a přetrvává až do libyjsko-berberského období. V disertaci je také představena interpretace motivů skalního umění včetně analýzy funkce a smyslu jejich umístění v krajině. V této souvislosti je popsán blízký vztah skalního umění k...cs_CZ
uk.abstract.enThe subject of the thesis is the description, analysis and interpretation of rock art. The first, theoretic, part is dedicated to the research strategy, documentation, dating, conservation and presentation of rock art. It also analyses the relation between rock art and landscape, since differences in how different cultures perceived the landscape led rock art creators to different perception of the environment and to different forms of creative expression. The first part of the dissertation presents approaches rock art and methods of its interpretation from the landscape, historic, sociologic, ritual, artistic and aesthetic perspective. The second part of the dissertation discusses African rock art in the Oukaïmeden Valley, set in the central part of the High Atlas in Morocco. The dissertation focuses on particular archaeologic sites, art techniques applied, distinguishing features and other specificities of the local rock art. Special attention is paid to the motifs, development changes and dating of rock art in the Oukaïmeden Valley. Rock art first appeared there in the Late Neolithic and was further developed in the Bronze Age and continued until the Libyan-Berber period. The dissertation also presents interpretation of rock art motifs including analysis of their function and meaning of their positioning...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro archeologiics_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV