Zobrazit minimální záznam

Interpretation of physics graphs by experts and novices followed by the eye-tracker
dc.contributor.advisorKekule, Martina
dc.creatorVondráčková, Terézia
dc.date.accessioned2020-07-29T10:05:21Z
dc.date.available2020-07-29T10:05:21Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/119555
dc.description.abstractThis thesis is focused on identifying key aspects of mechanics graphs regarded by students and experts. It also contains observations of student's attention focused on each graph. This data was collected using eye tracking camera. 23 high school students and 14 experts participated in this research. Our group of experts contained graduate and post-graduate students as well as researchers from faculty of Mathematics and Physics at Charles University. Our results suggest that experts were able to memorize more information from each graph than high school students. Difference in focus on relevant parts of graphs was obvious from analyzing correct and incorrect answers of high school students and they consider axes and their labeling as the key parts of graphs in contrast to the students. Incorrectly answering students were more focused on parts with no relevance to the task in question. On the contrary, students with correct answers spent less time looking on non-relevant parts of graphs. Ideas of incorrectly answering students were mostly focused on wrong idea about graph as a sketch of real situation, or picture resembling physical situation.en_US
dc.description.abstractTato práce se zabývá identifikováním klíčových oblastí grafů z mechaniky jak z pohledu žáků, tak z pohledu expertů. Také se zabývá pozorováním různého zaměření pozornosti na graf správně a nesprávně řešících žáků zadané úlohy, přičemž žáci byli sledováni oční kamerou. Tohoto výzkumu se zúčastnilo 23 žáků středních škol a 14 expertů vybraných ze studentů magisterských či doktorských oborů a vědeckých pracovníků Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Z výsledků plyne, že experti si dokázali během krátké doby zapamatovat mnohem více informací o grafu než žáci SŠ a na rozdíl od žáků považovali osy a jejich popis za klíčovou součást grafu. Z analýzy výsledků správně a nesprávně řešících žáků je zase patrný rozdíl v zaměření pozornosti na relevantní oblasti grafu. Žáci, kteří vyřešili zadané úlohy nesprávně, si prohlíželi více oblasti nedůležité pro vyřešení otázky. Správně řešící žáci zase strávili méně času fixováním pohledu na nerelevantní oblasti grafu. Představy nesprávně řešících žáků se většině případů týkaly obecně nesprávné představy grafu jako náčrtu reálné situace, nebo obrázku, který fyzickou situaci připomíná.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectproblem solvingen_US
dc.subjectgraph's interpretationen_US
dc.subjecteye-trackingen_US
dc.subjectexpertsen_US
dc.subjectnovicesen_US
dc.subjectřešení úlohcs_CZ
dc.subjectinterpretace grafucs_CZ
dc.subjectoční kameracs_CZ
dc.subjectexpertics_CZ
dc.subjectzačátečnícics_CZ
dc.titleInterpretace fyzikálních grafů experty a začátečníky sledovaná oční kameroucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-07-08
dc.description.departmentDepartment of Physics Educationen_US
dc.description.departmentKatedra didaktiky fyzikycs_CZ
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.identifier.repId213560
dc.title.translatedInterpretation of physics graphs by experts and novices followed by the eye-trackeren_US
dc.contributor.refereeMandíková, Dana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství fyziky - Učitelství matematikycs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of Physics - Training Teachers of Mathematicsen_US
thesis.degree.programPhysicsen_US
thesis.degree.programFyzikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky fyzikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Physics Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství fyziky - Učitelství matematikycs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of Physics - Training Teachers of Mathematicsen_US
uk.degree-program.csFyzikacs_CZ
uk.degree-program.enPhysicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá identifikováním klíčových oblastí grafů z mechaniky jak z pohledu žáků, tak z pohledu expertů. Také se zabývá pozorováním různého zaměření pozornosti na graf správně a nesprávně řešících žáků zadané úlohy, přičemž žáci byli sledováni oční kamerou. Tohoto výzkumu se zúčastnilo 23 žáků středních škol a 14 expertů vybraných ze studentů magisterských či doktorských oborů a vědeckých pracovníků Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Z výsledků plyne, že experti si dokázali během krátké doby zapamatovat mnohem více informací o grafu než žáci SŠ a na rozdíl od žáků považovali osy a jejich popis za klíčovou součást grafu. Z analýzy výsledků správně a nesprávně řešících žáků je zase patrný rozdíl v zaměření pozornosti na relevantní oblasti grafu. Žáci, kteří vyřešili zadané úlohy nesprávně, si prohlíželi více oblasti nedůležité pro vyřešení otázky. Správně řešící žáci zase strávili méně času fixováním pohledu na nerelevantní oblasti grafu. Představy nesprávně řešících žáků se většině případů týkaly obecně nesprávné představy grafu jako náčrtu reálné situace, nebo obrázku, který fyzickou situaci připomíná.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis is focused on identifying key aspects of mechanics graphs regarded by students and experts. It also contains observations of student's attention focused on each graph. This data was collected using eye tracking camera. 23 high school students and 14 experts participated in this research. Our group of experts contained graduate and post-graduate students as well as researchers from faculty of Mathematics and Physics at Charles University. Our results suggest that experts were able to memorize more information from each graph than high school students. Difference in focus on relevant parts of graphs was obvious from analyzing correct and incorrect answers of high school students and they consider axes and their labeling as the key parts of graphs in contrast to the students. Incorrectly answering students were more focused on parts with no relevance to the task in question. On the contrary, students with correct answers spent less time looking on non-relevant parts of graphs. Ideas of incorrectly answering students were mostly focused on wrong idea about graph as a sketch of real situation, or picture resembling physical situation.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky fyzikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV