Show simple item record

Education of gifted pupils
dc.contributor.advisorKomárková, Tereza
dc.creatorŠachová, Gabriela
dc.date.accessioned2020-07-29T09:51:20Z
dc.date.available2020-07-29T09:51:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/119483
dc.description.abstract(in English) The bachelor thesis focuses on the topic of gifted students, primarily explaining basic concepts of the topic along with identification of giftedness and legislature that regulates support in education. The thesis describes educational options and methods for gifted students at both school institutions and extracurricular centres. In the later section, the thesis discusses options for further education of teachers. The following chapter introduces research into the subject of gifted students that has already been conducted. The last chapter is devoted to explanation of strategy for educational policy in the Czech Republic. The thesis is written on a purely theoretical basis. The theoretical thesis introduces general terms related to giftedness, fundamental theories and models of giftedness described by professional in psychology. Furthermore, it explains characteristics and identification of a gifted child. There are various forms of education for gifted students in both school institutions and extracurricular centres discussed further on. Moreover, the thesis talks about inclusion of gifted students into ordinary education, visits of specialized school institutions for the gifted and schooling in family environment. The thesis mentions education of teachers regarding the work with...en_US
dc.description.abstract(česky) Bakalářská práce se zabývá tematikou nadaných žáků, především vymezením základních pojmů, identifikací nadání a legislativou upravující jejich podporu ve vzdělávání. Popisuje možnosti a metody vzdělávání nadaných žáků ve školních institucích i v mimoškolních střediscích. V další fázi je věnována pozornost možnostem dalšího vzdělávání pedagogů. Důležitou součástí je také kapitola zaměřená na výzkumy, které byly na téma nadaných žáků realizovány. Poslední kapitola se zabývá strategií vzdělávací politiky ČR. Práce má čistě teoretický charakter. Teoretická práce se zaměřuje na obecné pojmy související s nadáním, základní teorie a modely nadání popsané odborníky z oblasti psychologie, dále na charakteristiku a identifikaci nadaného dítěte. Popisuje různé formy vzdělávání nadaných žáků ve školských i mimoškolních zařízeních. Zmiňuje inkluzi nadaných žáků do běžného vzdělávání, navštěvování speciálních škol pro nadané nebo vzdělávání v rodinném prostředí. Práce se také dotýká vzdělávání pedagogů pro práci s nadanými žáky, což je pro jejich vzdělávání a podporu velmi důležité. Zabývá se výzkumy, které byly v souvislosti s nadáním zahájeny. Zmiňuje strategické cíle vzdělávací politiky ČR. Klíčová slova (česky): Nadání, talent, výchova, vzdělávání, inkluze, nadaný žák, nadané dítě, žák se speciálními...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectgift|talent|education|inclusion|pupil with special educational needs|support for gifted pupilsen_US
dc.subjectnadání|talent|výchova|vzdělávání|inkluze|nadaný žák|žák se speciálními vzdělávacími potřebami|podpora nadaných žákůcs_CZ
dc.titleVýchova a vzdělávání nadaných žákůcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-15
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId221582
dc.title.translatedEducation of gifted pupilsen_US
dc.contributor.refereeZábrodská, Kateřina
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.programEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs(česky) Bakalářská práce se zabývá tematikou nadaných žáků, především vymezením základních pojmů, identifikací nadání a legislativou upravující jejich podporu ve vzdělávání. Popisuje možnosti a metody vzdělávání nadaných žáků ve školních institucích i v mimoškolních střediscích. V další fázi je věnována pozornost možnostem dalšího vzdělávání pedagogů. Důležitou součástí je také kapitola zaměřená na výzkumy, které byly na téma nadaných žáků realizovány. Poslední kapitola se zabývá strategií vzdělávací politiky ČR. Práce má čistě teoretický charakter. Teoretická práce se zaměřuje na obecné pojmy související s nadáním, základní teorie a modely nadání popsané odborníky z oblasti psychologie, dále na charakteristiku a identifikaci nadaného dítěte. Popisuje různé formy vzdělávání nadaných žáků ve školských i mimoškolních zařízeních. Zmiňuje inkluzi nadaných žáků do běžného vzdělávání, navštěvování speciálních škol pro nadané nebo vzdělávání v rodinném prostředí. Práce se také dotýká vzdělávání pedagogů pro práci s nadanými žáky, což je pro jejich vzdělávání a podporu velmi důležité. Zabývá se výzkumy, které byly v souvislosti s nadáním zahájeny. Zmiňuje strategické cíle vzdělávací politiky ČR. Klíčová slova (česky): Nadání, talent, výchova, vzdělávání, inkluze, nadaný žák, nadané dítě, žák se speciálními...cs_CZ
uk.abstract.en(in English) The bachelor thesis focuses on the topic of gifted students, primarily explaining basic concepts of the topic along with identification of giftedness and legislature that regulates support in education. The thesis describes educational options and methods for gifted students at both school institutions and extracurricular centres. In the later section, the thesis discusses options for further education of teachers. The following chapter introduces research into the subject of gifted students that has already been conducted. The last chapter is devoted to explanation of strategy for educational policy in the Czech Republic. The thesis is written on a purely theoretical basis. The theoretical thesis introduces general terms related to giftedness, fundamental theories and models of giftedness described by professional in psychology. Furthermore, it explains characteristics and identification of a gifted child. There are various forms of education for gifted students in both school institutions and extracurricular centres discussed further on. Moreover, the thesis talks about inclusion of gifted students into ordinary education, visits of specialized school institutions for the gifted and schooling in family environment. The thesis mentions education of teachers regarding the work with...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV