Show simple item record

Analysis of Potential Impact of Contemporary Music and Lyrics on Gender Construction from the Audience Perspective
dc.contributor.advisorVochocová, Lenka
dc.creatorMarxtová, Kateřina
dc.date.accessioned2020-07-21T09:54:51Z
dc.date.available2020-07-21T09:54:51Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/119038
dc.description.abstractThis diploma thesis focuses on the topic of gender in music and also its perception by the audience. The research topic was chosen for the increasing consumption of music media and for the lack of research focused on gender in music and on the perception of music lyrics in general. The research part uses both the qualitative content analysis of music lyrics contained in the sample of Billboard Top Charts songs for the past 50 years (between years 1970-2019), and also semi-structured qualitative interviews on a multi-generation sample. Included in the content analysis was the total of 500 songs, interviewed were 8 respondents of various genders and ages to accomplish a diverse sample. The topics of males, females and their relationship proved to be the dominant topics in the research music sample, and it also went through a significant development over time. The research identified a movement from metaphoric language to explicit, at the same time it identified a development of the metaphors. Also observed was the inclination to communicate different topics between male and female artists. Women were more focused on the topics of love, love triangle, end of the relationship, and submission. Men focused predominantly on the topics of sex, intimacy, and in the recent years also on money and addictions,...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zaměřuje na téma genderu v hudbě a jeho vnímání posluchači. Zaměření práce bylo zvoleno pro prozatimní nedostatečnou míru akademického zkoumání při zaměření jak na hudební sdělení, tak na komunikaci ohledně genderu v hudbě, také pro narůstající frekvenci konzumace hudebních médií. Výzkum byl prováděn prostřednictvím kvalitativní obsahové analýzy hudebního sdělení na vzorku Billboard Top Charts za posledních 50 let (mezi lety 1970-2019) a polostrukturovaných hloubkových rozhovorů na multigeneračním vzorku. Do výzkumu bylo zahrnuto celkem 500 písní, dotazováno bylo osm respondentů různých věků i pohlaví. Témata mužů, žen a vztahů mezi nimi se ukázala být dominantními tématy ve zkoumaném hudebním vzorku, přičemž napříč vymezeným obdobím prošla významným vývojem. Zaznamenán byl přesun od metaforičnosti k explicitě, zároveň byl identifikován i vývoj samotných metaforických označení. Mezi mužskými a ženskými interprety byla také sledována inklinace k jiným komunikovaným tématům. Ženy se více zaměřovaly na téma lásky, milostného trojúhelníku, konec vztahu a submisivitu. Muži přitom spíše zmiňovali sex a intimní témata, v poslední době také témata peněz a závislostí, která jsou naopak u žen skoro neobjevují. Přesun k tématu peněz se také pojí s tématem konzumerismu, které bylo adresováno...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectgenderen_US
dc.subjectgender identityen_US
dc.subjectpopular musicen_US
dc.subjectstereotypes in musicen_US
dc.subjectlyricsen_US
dc.subjectqualitative analysisen_US
dc.subjectgendercs_CZ
dc.subjectgenderová identitacs_CZ
dc.subjectpopulární hudbacs_CZ
dc.subjecthudební stereotypycs_CZ
dc.subjecthudební textycs_CZ
dc.subjectkvalitativní analýzacs_CZ
dc.titleAnalýza potencionálního vlivu současné hudby a hudebních textů na utváření genderových identit z pohledu posluchačůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-30
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId215233
dc.title.translatedAnalysis of Potential Impact of Contemporary Music and Lyrics on Gender Construction from the Audience Perspectiveen_US
dc.contributor.refereeHroch, Miloš
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMediální studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineMedia Studiesen_US
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enMedia Studiesen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zaměřuje na téma genderu v hudbě a jeho vnímání posluchači. Zaměření práce bylo zvoleno pro prozatimní nedostatečnou míru akademického zkoumání při zaměření jak na hudební sdělení, tak na komunikaci ohledně genderu v hudbě, také pro narůstající frekvenci konzumace hudebních médií. Výzkum byl prováděn prostřednictvím kvalitativní obsahové analýzy hudebního sdělení na vzorku Billboard Top Charts za posledních 50 let (mezi lety 1970-2019) a polostrukturovaných hloubkových rozhovorů na multigeneračním vzorku. Do výzkumu bylo zahrnuto celkem 500 písní, dotazováno bylo osm respondentů různých věků i pohlaví. Témata mužů, žen a vztahů mezi nimi se ukázala být dominantními tématy ve zkoumaném hudebním vzorku, přičemž napříč vymezeným obdobím prošla významným vývojem. Zaznamenán byl přesun od metaforičnosti k explicitě, zároveň byl identifikován i vývoj samotných metaforických označení. Mezi mužskými a ženskými interprety byla také sledována inklinace k jiným komunikovaným tématům. Ženy se více zaměřovaly na téma lásky, milostného trojúhelníku, konec vztahu a submisivitu. Muži přitom spíše zmiňovali sex a intimní témata, v poslední době také témata peněz a závislostí, která jsou naopak u žen skoro neobjevují. Přesun k tématu peněz se také pojí s tématem konzumerismu, které bylo adresováno...cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis focuses on the topic of gender in music and also its perception by the audience. The research topic was chosen for the increasing consumption of music media and for the lack of research focused on gender in music and on the perception of music lyrics in general. The research part uses both the qualitative content analysis of music lyrics contained in the sample of Billboard Top Charts songs for the past 50 years (between years 1970-2019), and also semi-structured qualitative interviews on a multi-generation sample. Included in the content analysis was the total of 500 songs, interviewed were 8 respondents of various genders and ages to accomplish a diverse sample. The topics of males, females and their relationship proved to be the dominant topics in the research music sample, and it also went through a significant development over time. The research identified a movement from metaphoric language to explicit, at the same time it identified a development of the metaphors. Also observed was the inclination to communicate different topics between male and female artists. Women were more focused on the topics of love, love triangle, end of the relationship, and submission. Men focused predominantly on the topics of sex, intimacy, and in the recent years also on money and addictions,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
thesis.grade.codeD
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV