Zobrazit minimální záznam

Mother - a TV series that failed. The use of ideology and propaganda in dramatic production
dc.contributor.advisorSuk, Pavel
dc.creatorGregorová, Gabriela
dc.date.accessioned2020-07-21T09:51:23Z
dc.date.available2020-07-21T09:51:23Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/119022
dc.description.abstractThe topic of the diploma thesis is the encoding of an ideological message in normalization series of Czechoslovak Television, specifically in the series Matka (Mother). This nine-part television saga was filmed in 1975 on the occasion of the XV Congress of the Communist Party of Czechoslovakia, planned for April 1976. Most normalization series had one thing in common - through the story of ordinary people, with whom the viewers could easily identify - they passed to the viewers the attitudes, the system of rules or the interpretation of history seen through the prism of the ruling party. The series Matka also followed this practice, and using the story of a woman - a laundress - showed the development of the labour movement in Bohemia. The theoretical part of the thesis consists of clarifying the concepts - ideology, propaganda and normalization; at the same time, it reflects the history of Czechoslovak Television and its importance as one of the most powerful tools of propaganda in the period of normalization. In this respect, television series, due to the immense popularity with TV viewers, were very effective. Therefore, their essence and thematic focus in the context of the social climate are analyzed in the theoretical part, too. The used methodology, identifying and interpreting the...en_US
dc.description.abstract- seriál Matka Tématem diplomové práce je zakódování ideologického sdělení v normalizačních seriálech Československé televize, konkrétně v seriálu Matka. Televizní devítidílná sága byla natočena v roce 1975 u příležitosti XV. sjezdu Komunistické strany Československa, který byl naplánovaný na duben 1976. Většina normalizačních seriálů měla jedno společné - prostřednictvím příběhu obyčejných lidí, s nimiž se mohli diváci snadno identifikovat, předávaly divákům postoje, výklad dějin či systém pravidel prizmatem vládnoucí strany. Teoretická část sestává z objasnění pojmů ideologie a propaganda, dále je reflektována historie Československé televize a jejího významu jako jednoho z nejmocnějších nástrojů propagandy v období normalizace. Vzhledem k faktu, že velmi účinné byly v tomto směru divácky velmi oblíbené televizní seriály, jsou v teoretické části analyzovány jejich podstata i tematické zaměření v kontextu společenského klimatu. Použitou metodologií pro identifikaci a interpretaci zabudovaného ideologického sdělení v seriálu je kvalitativní obsahová analýza, konkrétně diskurzivní analýza vybraných dějových zápletek, a to podle Jamese Paula Geeho a Normana Clougha s cílem popsat jednotlivá sdělení divákům. Seriál Matka se vysílal pouze jednou, po svém prvním uvedení na televizní obrazovky se už nikdy...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectideologyen_US
dc.subjectTV seriesen_US
dc.subjectlabour movementen_US
dc.subjectthe Communist Party of Czechoslovakiaen_US
dc.subjectnormalizationen_US
dc.subjectmotheren_US
dc.subjectdiscursive analysisen_US
dc.subjectideologiecs_CZ
dc.subjecttelevizní seriálcs_CZ
dc.subjectdělnické hnutícs_CZ
dc.subjectKomunistická strana Československacs_CZ
dc.subjectnormalizacecs_CZ
dc.subjectmatkacs_CZ
dc.subjectdiskurzivní analýzacs_CZ
dc.titleMatka - televizní seriál, který se nepovedl. Využití ideologie a propagandy v dramatické tvorběcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-30
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId215195
dc.title.translatedMother - a TV series that failed. The use of ideology and propaganda in dramatic productionen_US
dc.contributor.refereeRůžička, Daniel
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMediální studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineMedia Studiesen_US
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enMedia Studiesen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs- seriál Matka Tématem diplomové práce je zakódování ideologického sdělení v normalizačních seriálech Československé televize, konkrétně v seriálu Matka. Televizní devítidílná sága byla natočena v roce 1975 u příležitosti XV. sjezdu Komunistické strany Československa, který byl naplánovaný na duben 1976. Většina normalizačních seriálů měla jedno společné - prostřednictvím příběhu obyčejných lidí, s nimiž se mohli diváci snadno identifikovat, předávaly divákům postoje, výklad dějin či systém pravidel prizmatem vládnoucí strany. Teoretická část sestává z objasnění pojmů ideologie a propaganda, dále je reflektována historie Československé televize a jejího významu jako jednoho z nejmocnějších nástrojů propagandy v období normalizace. Vzhledem k faktu, že velmi účinné byly v tomto směru divácky velmi oblíbené televizní seriály, jsou v teoretické části analyzovány jejich podstata i tematické zaměření v kontextu společenského klimatu. Použitou metodologií pro identifikaci a interpretaci zabudovaného ideologického sdělení v seriálu je kvalitativní obsahová analýza, konkrétně diskurzivní analýza vybraných dějových zápletek, a to podle Jamese Paula Geeho a Normana Clougha s cílem popsat jednotlivá sdělení divákům. Seriál Matka se vysílal pouze jednou, po svém prvním uvedení na televizní obrazovky se už nikdy...cs_CZ
uk.abstract.enThe topic of the diploma thesis is the encoding of an ideological message in normalization series of Czechoslovak Television, specifically in the series Matka (Mother). This nine-part television saga was filmed in 1975 on the occasion of the XV Congress of the Communist Party of Czechoslovakia, planned for April 1976. Most normalization series had one thing in common - through the story of ordinary people, with whom the viewers could easily identify - they passed to the viewers the attitudes, the system of rules or the interpretation of history seen through the prism of the ruling party. The series Matka also followed this practice, and using the story of a woman - a laundress - showed the development of the labour movement in Bohemia. The theoretical part of the thesis consists of clarifying the concepts - ideology, propaganda and normalization; at the same time, it reflects the history of Czechoslovak Television and its importance as one of the most powerful tools of propaganda in the period of normalization. In this respect, television series, due to the immense popularity with TV viewers, were very effective. Therefore, their essence and thematic focus in the context of the social climate are analyzed in the theoretical part, too. The used methodology, identifying and interpreting the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
thesis.grade.codeA
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV