Show simple item record

Taboo subjects in French Childern's Literature
Tabuizovaná témata ve francouzské dětské literatuře
dc.contributor.advisorFučíková, Milena
dc.creatorMrázková, Jana
dc.date.accessioned2020-07-20T10:00:33Z
dc.date.available2020-07-20T10:00:33Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/118961
dc.description.abstractThe thesis entitled Sensitive topics in childhood and youth literature deals with one of the main tendencies of contemporary Francophone literature for children and youth, which is the inclusion of sensitive topics in children's books. The thesis tries to find answers to these questions: Since when did these topics start to appear in children's and youth's literature? Which topics do we consider sensitive? How do the authors handle these difficult topics and what is their place and objective in children's literature? The introduction of the thesis generally outlines the specifics and functions of literature for children and youth and subsequently tries to answer the defined questions. As such, the introduction is followed by the chapters examining the history of the children and youth genre, taboo and sensitive topics in children's literature, which will help answer these questions. The thesis carefully focuses on the topics of death, illness and disability, racism and diversity and difficult family situations such as divorce, adoption or homoparentality.en_US
dc.description.abstractDiplomová práce s názvem Citlivá témata v literatuře pro děti a mládež se zabývá jednou z hlavních tendencí současné frankofonní literatury pro děti a mládež, kterou je pronikání citlivých témat do této oblasti. Práce se pokouší nalézt odpovědi na otázky: Odkdy se tato témata začala v literatuře pro děti a mládež objevovat? Která témata vnímáme jako citlivá? Jakým způsobem autoři zpracovávají tato těžká témata a jaké je jejich místo a úkol v dětské literatuře? Úvod práce obecně nastiňuje specifika a funkce oblasti literatury pro děti a mládež a následně se práce pokouší zodpovědět vytyčené otázky. Následují proto kapitoly, které se zabývají historií žánru literatury pro děti a mládež, tabu tématy a citlivými tématy v literatuře pro děti a mládež. Diplomová práce se zaměřuje na témata smrti, nemoci a handicapu, rasismu a rozdílnosti a těžkých rodinných situací, kterými jsou například rozvod, adopce a homoparentalita.cs_CZ
dc.languageFrenchcs_CZ
dc.language.isofr_FR
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectliterature for children and youthen_US
dc.subjecttabooen_US
dc.subjectdeathen_US
dc.subjectillnessen_US
dc.subjectdisabilityen_US
dc.subjectracismen_US
dc.subjectdiversityen_US
dc.subjectadoptionen_US
dc.subjectdivorceen_US
dc.subjecthomoparentalityen_US
dc.subjectliteratura pro děti a mládežcs_CZ
dc.subjecttabucs_CZ
dc.subjectsmrtcs_CZ
dc.subjectnemoccs_CZ
dc.subjecthandicapcs_CZ
dc.subjectrasismuscs_CZ
dc.subjectrozdílnostcs_CZ
dc.subjectadopcecs_CZ
dc.subjectrozvodcs_CZ
dc.subjecthomoparentalitacs_CZ
dc.titleLes sujets sensibles dans la littérature de jeunesse françaisefr_FR
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-03
dc.description.departmentKatedra francouzského jazyka a literaturycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId208413
dc.title.translatedTaboo subjects in French Childern's Literatureen_US
dc.title.translatedTabuizovaná témata ve francouzské dětské literatuřecs_CZ
dc.contributor.refereeÉbert-Zeminová, Catherine
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - francouzský jazykcs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - French Languageen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra francouzského jazyka a literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - francouzský jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - French Languageen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce s názvem Citlivá témata v literatuře pro děti a mládež se zabývá jednou z hlavních tendencí současné frankofonní literatury pro děti a mládež, kterou je pronikání citlivých témat do této oblasti. Práce se pokouší nalézt odpovědi na otázky: Odkdy se tato témata začala v literatuře pro děti a mládež objevovat? Která témata vnímáme jako citlivá? Jakým způsobem autoři zpracovávají tato těžká témata a jaké je jejich místo a úkol v dětské literatuře? Úvod práce obecně nastiňuje specifika a funkce oblasti literatury pro děti a mládež a následně se práce pokouší zodpovědět vytyčené otázky. Následují proto kapitoly, které se zabývají historií žánru literatury pro děti a mládež, tabu tématy a citlivými tématy v literatuře pro děti a mládež. Diplomová práce se zaměřuje na témata smrti, nemoci a handicapu, rasismu a rozdílnosti a těžkých rodinných situací, kterými jsou například rozvod, adopce a homoparentalita.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis entitled Sensitive topics in childhood and youth literature deals with one of the main tendencies of contemporary Francophone literature for children and youth, which is the inclusion of sensitive topics in children's books. The thesis tries to find answers to these questions: Since when did these topics start to appear in children's and youth's literature? Which topics do we consider sensitive? How do the authors handle these difficult topics and what is their place and objective in children's literature? The introduction of the thesis generally outlines the specifics and functions of literature for children and youth and subsequently tries to answer the defined questions. As such, the introduction is followed by the chapters examining the history of the children and youth genre, taboo and sensitive topics in children's literature, which will help answer these questions. The thesis carefully focuses on the topics of death, illness and disability, racism and diversity and difficult family situations such as divorce, adoption or homoparentality.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra francouzského jazyka a literaturycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV