Zobrazit minimální záznam

Integration of Method of Explication and Descriptive Phenomenological Psychological Method on the Level of Theory and Application
dc.contributor.advisorVranka, Marek
dc.creatorPlachý, Jakub
dc.date.accessioned2021-03-26T08:45:03Z
dc.date.available2021-03-26T08:45:03Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/118955
dc.description.abstractV této diplomové práci jsou na teoretické úrovni představeny dvě kvalitativní metody založené na fenomenologii - Explikační metoda (EM) a Deskriptivní fenomenologicko-psychologická metoda (DFPM). EM napomáhá výzkumníkovi při získávání kvalitativních dat, zatímco DFPM je uzpůsobena k jejich zpracování. Integrace těchto metod se tak jeví jako způsob, jak překročit neúplnost a omezení izolované aplikace EM a DFPM. V další části je proto představena metoda Pozornost-popis-porozumění-aplikace (3PA), jejímž základem je právě integrace EM a DFPM. Za nejvýznamnější přínos nové metody 3PA lze považovat detailní praktický návod, podle kterého může výzkumník postupovat, když chce zkoumat svou vlastní přímou zkušenost se světem - výzkumník se tak může stát subjektem vlastního psychologického výzkumu. Nově vznikající metoda byla od samotného počátku využívána při zkoumání zkušenosti autora se základním vojenským výcvikem (ZVV), což vedlo k neustálému prověřování teoreticko- metodologických závěrů týkající se 3PA a zdokonalování její struktury. Samotné výsledky tohoto zkoumání jsou prezentovány na závěr této diplomové práce, která má tedy dvojí zaměření a potencionálně i dvojí přínos: na jedné straně nabízí relativně ucelenou metodu 3PA určenou pro výzkum přímé zkušenosti a zároveň poskytuje vhled do specifické...cs_CZ
dc.description.abstractIn this thesis, two qualitative methods based on phenomenology are introduced at the theoretical level - the Method of Explication (EM) and the Descriptive Phenomenological-Psychological Method (DFPM). EM assists the researcher in obtaining qualitative data, while DFPM is adapted to process it. The integration of these methods thus seems to be a way to overcome the incompleteness and limitations of solely EM or DFPM application. The next section, therefore, introduces the Attention-Description-Ideation-Application method (ADIA) based on the integration of EM and DFPM. The most important contribution of the new ADIA method is the detailed practical guidance that a researcher can follow to explore their own direct experience with the world - the researcher can become the subject of their own psychological research. The emerging method was used from the outset to examine the author's own experience of basic military training (BMT), leading to a constant review of the theoretical and methodological conclusions about 3PA and to improvements in its structure. The results of this research are presented at the end of this thesis which has a dual focus and potentially two benefits: on the one hand, it suggests a relatively comprehensive 3PA method designed for direct experience research, while secondly...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectqualitative methodology|phenomenology|basic military training|ADIA methoden_US
dc.subjectkvalitativní metodologie|fenomenologie|základní vojenský výcvik|metoda 3PAcs_CZ
dc.titleIntegrace Explikační metody a Deskriptivní fenomenologicko-psychologické metody na teoretické a aplikační úrovnics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-29
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId202742
dc.title.translatedIntegration of Method of Explication and Descriptive Phenomenological Psychological Method on the Level of Theory and Applicationen_US
dc.contributor.refereeLukavský, Jiří
dc.identifier.aleph002374635
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csV této diplomové práci jsou na teoretické úrovni představeny dvě kvalitativní metody založené na fenomenologii - Explikační metoda (EM) a Deskriptivní fenomenologicko-psychologická metoda (DFPM). EM napomáhá výzkumníkovi při získávání kvalitativních dat, zatímco DFPM je uzpůsobena k jejich zpracování. Integrace těchto metod se tak jeví jako způsob, jak překročit neúplnost a omezení izolované aplikace EM a DFPM. V další části je proto představena metoda Pozornost-popis-porozumění-aplikace (3PA), jejímž základem je právě integrace EM a DFPM. Za nejvýznamnější přínos nové metody 3PA lze považovat detailní praktický návod, podle kterého může výzkumník postupovat, když chce zkoumat svou vlastní přímou zkušenost se světem - výzkumník se tak může stát subjektem vlastního psychologického výzkumu. Nově vznikající metoda byla od samotného počátku využívána při zkoumání zkušenosti autora se základním vojenským výcvikem (ZVV), což vedlo k neustálému prověřování teoreticko- metodologických závěrů týkající se 3PA a zdokonalování její struktury. Samotné výsledky tohoto zkoumání jsou prezentovány na závěr této diplomové práce, která má tedy dvojí zaměření a potencionálně i dvojí přínos: na jedné straně nabízí relativně ucelenou metodu 3PA určenou pro výzkum přímé zkušenosti a zároveň poskytuje vhled do specifické...cs_CZ
uk.abstract.enIn this thesis, two qualitative methods based on phenomenology are introduced at the theoretical level - the Method of Explication (EM) and the Descriptive Phenomenological-Psychological Method (DFPM). EM assists the researcher in obtaining qualitative data, while DFPM is adapted to process it. The integration of these methods thus seems to be a way to overcome the incompleteness and limitations of solely EM or DFPM application. The next section, therefore, introduces the Attention-Description-Ideation-Application method (ADIA) based on the integration of EM and DFPM. The most important contribution of the new ADIA method is the detailed practical guidance that a researcher can follow to explore their own direct experience with the world - the researcher can become the subject of their own psychological research. The emerging method was used from the outset to examine the author's own experience of basic military training (BMT), leading to a constant review of the theoretical and methodological conclusions about 3PA and to improvements in its structure. The results of this research are presented at the end of this thesis which has a dual focus and potentially two benefits: on the one hand, it suggests a relatively comprehensive 3PA method designed for direct experience research, while secondly...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantMarvan, Tomáš
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990023746350106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV