dc.contributor.advisor | Klinka, Tomáš | |
dc.creator | Ondračková, Tereza | |
dc.date.accessioned | 2020-07-20T09:54:59Z | |
dc.date.available | 2020-07-20T09:54:59Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/118932 | |
dc.description.abstract | This diploma thesis focuses on the teaching of foreign languages, specifically the French language of pupils and students with autism spectrum disorders (ASD) in Primary and Secondary schools in the Czech Republic. The aim of the thesis is to present general recommendations for work with pupils and students with ASD, suitable forms of lesson planning, possible complications and optimal form of cooperation with an assistant teacher. It focuses on description and definition of autism spectrum disorders, especially Asperger syndrome. A significant part is devoted to typical manifestations during adolescence and resolving challenging situations that may occur in education in connection with these disorders. The following part is devoted to communication and difficulties, which manifests in pupils with ASD mainly during social interaction. The practical part of the thesis examines current training of foreign language teachers, their readiness to work with pupils with ASD and analyzes teachers 'experience and methods of work with a focus on perception of differences in approach. A qualitative questionnaire survey was used as a research method. When selecting respondents, the main criterion was the experience with foreign language teaching of a pupil with ASD in secondary school. The questions were chosen... | en_US |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zaměřuje na výuku cizích jazyků, konkrétně na francouzský jazyk u žáků a studentů s poruchami autistického spektra (PAS) na 2. stupni ZŠ a na SŠ. Cílem práce je představit obecná doporučení pro práci s žáky a studenty s PAS, vhodné formy organizace výuky, možným komplikacím a optimální podobu spolupráce s asistentem pedagoga. Zaměřuje se na popis a definici poruch autistického spektra, zvláště na Aspergerův syndrom. Prostor je zde věnován typickým projevům v období dospívání a řešení problematických situací, které ve výuce mohou v souvislosti s těmito poruchami nastat. Další část je věnována komunikaci a obtížím v sociální oblasti, které se mohou u žáků s PAS projevovat. Praktická část práce zjišťuje, jak jsou na práci s žáky s PAS učitelé cizích jazyků v současnosti připraveni a analyzuje jejich zkušenosti a metody práce. Jako metoda výzkumu bylo použito kvalitativní dotazníkové šetření. Při výběru respondentů byla jako hlavní kritérium vybrána zkušenost s výukou cizích jazyků žáka s PAS ve třídě ZŠ nebo SŠ. Otázky byly voleny tak, aby částečně zmapovaly současný stav inkluzivního vzdělávání u žáků s PAS v rámci hodin cizích jazyků a způsoby, jakými se s ním pedagogové cizích jazyků na ZŠ a SŠ vyrovnávají. Z výsledků vyplývá, že většina učitelů neprošla odborným školením či... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Autistic Spectrum Disorder | en_US |
dc.subject | Asperger's syndrom | en_US |
dc.subject | inclusion communication,French | en_US |
dc.subject | didactis of foreign languages | en_US |
dc.subject | Poruchy autistického spektra | cs_CZ |
dc.subject | Aspergerův syndrom | cs_CZ |
dc.subject | inkluze | cs_CZ |
dc.subject | komunikace | cs_CZ |
dc.subject | francouzština | cs_CZ |
dc.subject | didaktika cizích jazyků | cs_CZ |
dc.title | Specifika pedagogické práce se studenty s poruchami autistického spektra ve výuce cizích jazyků na příkladu francouzštiny | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-01-16 | |
dc.description.department | Katedra francouzského jazyka a literatury | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 173210 | |
dc.title.translated | Specifics for teaching of modern foreign languages, especially on the teaching of French for pupils and students with Autistic Spectrum Disorder | en_US |
dc.contributor.referee | Nováková, Sylva | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy francouzský jazyk - základy společenských věd | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools French Language - Foundations of Humanities | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra francouzského jazyka a literatury | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy francouzský jazyk - základy společenských věd | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools French Language - Foundations of Humanities | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zaměřuje na výuku cizích jazyků, konkrétně na francouzský jazyk u žáků a studentů s poruchami autistického spektra (PAS) na 2. stupni ZŠ a na SŠ. Cílem práce je představit obecná doporučení pro práci s žáky a studenty s PAS, vhodné formy organizace výuky, možným komplikacím a optimální podobu spolupráce s asistentem pedagoga. Zaměřuje se na popis a definici poruch autistického spektra, zvláště na Aspergerův syndrom. Prostor je zde věnován typickým projevům v období dospívání a řešení problematických situací, které ve výuce mohou v souvislosti s těmito poruchami nastat. Další část je věnována komunikaci a obtížím v sociální oblasti, které se mohou u žáků s PAS projevovat. Praktická část práce zjišťuje, jak jsou na práci s žáky s PAS učitelé cizích jazyků v současnosti připraveni a analyzuje jejich zkušenosti a metody práce. Jako metoda výzkumu bylo použito kvalitativní dotazníkové šetření. Při výběru respondentů byla jako hlavní kritérium vybrána zkušenost s výukou cizích jazyků žáka s PAS ve třídě ZŠ nebo SŠ. Otázky byly voleny tak, aby částečně zmapovaly současný stav inkluzivního vzdělávání u žáků s PAS v rámci hodin cizích jazyků a způsoby, jakými se s ním pedagogové cizích jazyků na ZŠ a SŠ vyrovnávají. Z výsledků vyplývá, že většina učitelů neprošla odborným školením či... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis focuses on the teaching of foreign languages, specifically the French language of pupils and students with autism spectrum disorders (ASD) in Primary and Secondary schools in the Czech Republic. The aim of the thesis is to present general recommendations for work with pupils and students with ASD, suitable forms of lesson planning, possible complications and optimal form of cooperation with an assistant teacher. It focuses on description and definition of autism spectrum disorders, especially Asperger syndrome. A significant part is devoted to typical manifestations during adolescence and resolving challenging situations that may occur in education in connection with these disorders. The following part is devoted to communication and difficulties, which manifests in pupils with ASD mainly during social interaction. The practical part of the thesis examines current training of foreign language teachers, their readiness to work with pupils with ASD and analyzes teachers 'experience and methods of work with a focus on perception of differences in approach. A qualitative questionnaire survey was used as a research method. When selecting respondents, the main criterion was the experience with foreign language teaching of a pupil with ASD in secondary school. The questions were chosen... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra francouzského jazyka a literatury | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |