Show simple item record

Teaching geometric series through CLIL method with using of German language
dc.contributor.advisorMoravcová, Vlasta
dc.creatorKorcová, Aneta
dc.date.accessioned2020-07-20T09:51:38Z
dc.date.available2020-07-20T09:51:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/118907
dc.description.abstractThe core of the thesis is the realization of three lessons of mathematics conducted in accordance with the CLIL method, which integrates the teaching a non-linguistic subject with foreign language teaching. The topic of the lessons was non-finite geometric series and the chosen foreign language was German. The first part of the thesis introduces key definitions and theorems concerning sequences and geometric series. Comparisons are drawn between approaches of the Czech Republic and two German-speaking countries, Austria and Germany, in relationship to the teaching non-finite geometric series. Furthermore, available teaching materials of the selected countries are compared and applied visualized problems which appear in them are analysed. In the second part, the CLIL teaching method is presented together with the methodology according to which the lessons were prepared, realized and subsequently assessed. To conclude, the thesis presents a detailed analysis of the preparation and progress of the lessons, including the reflection. The appendix comprises of the utilized teaching materials as well as a range of the solved problems.en_US
dc.description.abstractJádrem práce je realizace tří vyučovacích hodin matematiky vedených metodou CLIL, která integruje výuku nejazykového předmětu a cizího jazyka. Tématem vyučovacích hodin byla nekonečná geometrická řada a jako cizí jazyk byl zvolen jazyk německý. První část práce zavádí nejdůležitější definice a věty týkající se posloupností a geometrické řady. Jsou porovnány přístupy České republiky a dvou německy mluvících zemí, Rakouska a Německa, ve vztahu k výuce nekonečné geometrické řady. Dále jsou porovnány dostupné výukové materiály vybraných zemí a analyzovány aplikované vizualizované úlohy, které se v nich objevují. Ve druhé části je představena metoda CLIL a metodologie, podle níž byly vyučovací hodiny připravovány, realizovány a zpětně hodnoceny. Součástí práce je detailní analýza přípravy a průběhu vyučovacích hodin včetně reflexe.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectnon-finite geometric seriesen_US
dc.subjectCLIL methoden_US
dc.subjectGerman languageen_US
dc.subjectsequenceen_US
dc.subjectfractalen_US
dc.subjectnekonečná geometrická řadacs_CZ
dc.subjectmetoda CLILcs_CZ
dc.subjectněmecký jazykcs_CZ
dc.subjectposloupnostcs_CZ
dc.subjectfraktálcs_CZ
dc.titleVýuka geometrické řady metodou CLIL s využitím německého jazykacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-29
dc.description.departmentDepartment of Mathematics Educationen_US
dc.description.departmentKatedra didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.identifier.repId213658
dc.title.translatedTeaching geometric series through CLIL method with using of German languageen_US
dc.contributor.refereeHromadová, Jana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství matematiky - Německý jazyk a literaturacs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of Mathematics - German Language and Literatureen_US
thesis.degree.programMathematicsen_US
thesis.degree.programMatematikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky matematikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Mathematics Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství matematiky - Německý jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of Mathematics - German Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csMatematikacs_CZ
uk.degree-program.enMathematicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csJádrem práce je realizace tří vyučovacích hodin matematiky vedených metodou CLIL, která integruje výuku nejazykového předmětu a cizího jazyka. Tématem vyučovacích hodin byla nekonečná geometrická řada a jako cizí jazyk byl zvolen jazyk německý. První část práce zavádí nejdůležitější definice a věty týkající se posloupností a geometrické řady. Jsou porovnány přístupy České republiky a dvou německy mluvících zemí, Rakouska a Německa, ve vztahu k výuce nekonečné geometrické řady. Dále jsou porovnány dostupné výukové materiály vybraných zemí a analyzovány aplikované vizualizované úlohy, které se v nich objevují. Ve druhé části je představena metoda CLIL a metodologie, podle níž byly vyučovací hodiny připravovány, realizovány a zpětně hodnoceny. Součástí práce je detailní analýza přípravy a průběhu vyučovacích hodin včetně reflexe.cs_CZ
uk.abstract.enThe core of the thesis is the realization of three lessons of mathematics conducted in accordance with the CLIL method, which integrates the teaching a non-linguistic subject with foreign language teaching. The topic of the lessons was non-finite geometric series and the chosen foreign language was German. The first part of the thesis introduces key definitions and theorems concerning sequences and geometric series. Comparisons are drawn between approaches of the Czech Republic and two German-speaking countries, Austria and Germany, in relationship to the teaching non-finite geometric series. Furthermore, available teaching materials of the selected countries are compared and applied visualized problems which appear in them are analysed. In the second part, the CLIL teaching method is presented together with the methodology according to which the lessons were prepared, realized and subsequently assessed. To conclude, the thesis presents a detailed analysis of the preparation and progress of the lessons, including the reflection. The appendix comprises of the utilized teaching materials as well as a range of the solved problems.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV