: Zvládání komunikačně náročných situací v přímé péči o pacienta
Coping with demanding communication situations in patient primary care
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118875Identifiers
Study Information System: 216495
Collections
- Kvalifikační práce [23620]
Author
Advisor
Referee
Loneková, Katarína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
29. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Komunikace ve zdravotnictví|komunikačně náročné situace|péče o pacienta|zdravotníciKeywords (English)
Communication in healthcare|communication-demanding situations|patient care|health professionalsDiplomová práce se zabývá komunikací ve zdravotnictví, resp. její úlohou v péči o pacienta, a to ze strany zdravotníků k pacientům, jeho blízkým ale také ke kolegům. V práci je ukázána důležitost způsobu komunikace, resp. komunikačních dovedností, ke všem těmto skupinám v souvislosti s péčí o pacienta (vyšší adherence, celková spokojenost, sociální podpora…), a s tím související komunikačně náročné situace, se kterými se zdravotník v praxi běžně setkává. Cílem je postihnout nejčastější komunikačně náročné situace z praxe zdravotníků a poskytnout jakýsi "návod" na jejich úspěšné zvládnutí. Výstupem praktické části je tedy zmapování komunikačně náročných situací českých zdravotníků (lékařů, zdravotních sester a dalších) prostřednictví dotazníkového šetření, a následně také vytvoření návrhu na mobilní aplikaci, která bude sloužit jako pomůcka pro zdravotníky či mediky v jednotlivých komunikačních situacích s dospělými pacienty, jejich blízkými, ale také mezi kolegy. Klíčová slova: Komunikace ve zdravotnictví, komunikačně náročné situace, péče o pacienta, zdravotníci
This thesis focuses on the role of communication from healthcare professionals to patients, their relatives, and colleagues and its impact on patient care outcomes. We demonstrate the importance of appropriate communication style and strong communication skills to these outcomes (i.e. higher adherence, overall satisfaction, and social support). We also illustrate various situations requiring difficult communication that healthcare professionals commonly encounter in practice. The aim is to capture the most common communication demanding situations from the practice of healthcare professionals and provide a "reference" for their successful completion. The outcome of the practical part of this work is to map the difficult communication situations of Czech healthcare professionals (doctors, nurses and others) through questionnaire survey , and to design a mobile application that will serve as a form of aid for healthcare professionals or medics in individual communication situations with adult patients, their relatives, and colleagues. Keywords: Communication in healthcare, communication-demanding situations, patient care, health professionals