Zobrazit minimální záznam

Word forming process of clipping and its presentation and comprehension in French textbooks at B1 level
dc.contributor.advisorMudrochová, Radka
dc.creatorNiedermaierová, Tereza
dc.date.accessioned2020-07-17T09:55:17Z
dc.date.available2020-07-17T09:55:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/118833
dc.description.abstractWord forming process of clipping and its presentation and comprehension in French textbooks at B1 level This diploma thesis focuses on the word formation process of clipping and its presentation and seizing in French textbooks at the B1 level. The theoretical part of the work aims to describe the clipping in the context of other word forming processes and to provide basic information about this process based on the study of professional publications. This part of the work defines clipping and presents the basic typology (apocope and apheresis). Based on specific examples, the thesis describes the morphological and phonetic attributes of clipping, and also mentions specific forms of words associated with this process, such as lexical amalgams. In addition, the theoretical part mentions the words classes usually affected by clipping, the question of grammatical categories or the concept of clipping in the Czech language. The aim of the practical part is to analyse the occurence of the process of clipping in teaching at high schools, using three contemporary French textbooks at the B1 level according to CEFR. The presence or absence of the clipping process in the teaching is also analysed via questionnaire research in selected years of high school. The thesis is based on the assumption that the...en_US
dc.description.abstractSlovotvorný proces tronkace a jeho prezentace a uchopení v učebnicích francouzštiny na úrovni B1 Předložená diplomová práce se zabývá problematikou slovotvorného procesu tronkace a jeho prezentací a uchopením v učebnicích francouzštiny na úrovni B1. Teoretická část práce si klade za cíl popsat tronkaci v kontextu dalších slovotvorných procesů a uvést základní informace o tomto procesu na základě studia odborných publikací. Práce tronkaci definuje a pojednává o základní typologii (apokopě a aferezi). Na základě konkrétních příkladů práce popisuje morfologické a fonetické vlastnosti tronkace a zmiňuje také specifické formy lexika související s tímto slovotvorným postupem, například lexikální amalgámy. Kromě toho teoretická část uvádí také slovní druhy nejčastěji zasažené tronkací a popisuje gramatické kategorie a pojetí tronkace v českém jazyce. Cílem praktické části je analyzovat zastoupení procesu tronkace ve výuce na střední škole, a to v rámci tří vybraných učebnic francouzštiny na úrovni B1 dle SERR. Přítomnost či absenci tronkace ve výuce se zjišťuje také dotazníkovou formou ve vybraných ročnících. Práce zde vychází z předpokladu, že se rostoucí počet redukovaných, tudíž i tronkovaných, slov v současném mluveném jazyce projeví i do vyučované francouzštiny. Klíčová slova Tronkace, slovotvorba,...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectclipping|word formation|abbreviation|French textbooks|sociolinguisticen_US
dc.subjecttronkace|slovotvorba|zkratky|učebnice francouzštiny|sociolingvistikacs_CZ
dc.titleSlovotvorný proces tronkace a jeho prezentace a uchopení v učebnicích francouzštiny na úrovni B1cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-09
dc.description.departmentInstitute of Romance Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav románských studiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId214923
dc.title.translatedWord forming process of clipping and its presentation and comprehension in French textbooks at B1 levelen_US
dc.contributor.refereeKučerová, Magdalena
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFrancouzská filologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineFrench Studiesen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav románských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Romance Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFrancouzská filologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enFrench Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csSlovotvorný proces tronkace a jeho prezentace a uchopení v učebnicích francouzštiny na úrovni B1 Předložená diplomová práce se zabývá problematikou slovotvorného procesu tronkace a jeho prezentací a uchopením v učebnicích francouzštiny na úrovni B1. Teoretická část práce si klade za cíl popsat tronkaci v kontextu dalších slovotvorných procesů a uvést základní informace o tomto procesu na základě studia odborných publikací. Práce tronkaci definuje a pojednává o základní typologii (apokopě a aferezi). Na základě konkrétních příkladů práce popisuje morfologické a fonetické vlastnosti tronkace a zmiňuje také specifické formy lexika související s tímto slovotvorným postupem, například lexikální amalgámy. Kromě toho teoretická část uvádí také slovní druhy nejčastěji zasažené tronkací a popisuje gramatické kategorie a pojetí tronkace v českém jazyce. Cílem praktické části je analyzovat zastoupení procesu tronkace ve výuce na střední škole, a to v rámci tří vybraných učebnic francouzštiny na úrovni B1 dle SERR. Přítomnost či absenci tronkace ve výuce se zjišťuje také dotazníkovou formou ve vybraných ročnících. Práce zde vychází z předpokladu, že se rostoucí počet redukovaných, tudíž i tronkovaných, slov v současném mluveném jazyce projeví i do vyučované francouzštiny. Klíčová slova Tronkace, slovotvorba,...cs_CZ
uk.abstract.enWord forming process of clipping and its presentation and comprehension in French textbooks at B1 level This diploma thesis focuses on the word formation process of clipping and its presentation and seizing in French textbooks at the B1 level. The theoretical part of the work aims to describe the clipping in the context of other word forming processes and to provide basic information about this process based on the study of professional publications. This part of the work defines clipping and presents the basic typology (apocope and apheresis). Based on specific examples, the thesis describes the morphological and phonetic attributes of clipping, and also mentions specific forms of words associated with this process, such as lexical amalgams. In addition, the theoretical part mentions the words classes usually affected by clipping, the question of grammatical categories or the concept of clipping in the Czech language. The aim of the practical part is to analyse the occurence of the process of clipping in teaching at high schools, using three contemporary French textbooks at the B1 level according to CEFR. The presence or absence of the clipping process in the teaching is also analysed via questionnaire research in selected years of high school. The thesis is based on the assumption that the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav románských studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV