Show simple item record

The Council of Chalcedon from the point of view of Christian Orthodoxy and the Monophysite Coptic Orthodox Church.
dc.contributor.advisorVopatrný, Gorazd Josef
dc.creatorDavid, Miloš
dc.date.accessioned2020-07-15T10:02:06Z
dc.date.available2020-07-15T10:02:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/118619
dc.description.abstractThe thesis deals with the comparison attitudes of two Eastern Christian traditions - Orthodox and Coptic to 4th ecumenical council, which held in 451 in Chalcedon. The Monophysite, or Non- Chalcedonian, Coptic Orthodox Church regards it as return to the heterodox teaching called Nestorianism whilst Eastern Orthodox Church this council considers in accordance with the Orthodox doctrine. For Orthodox Christians Chalcedon represents the breakthrough for a refinement of the Christology, concretely in the doctrine about two natures - divine and human - in single person of Christ which the Copts regard as return to Nestorian heresy which due to its dualism interfered the integrity of the person of Christ. The thesis puts forward the insight into the Council of Chalcedon from both perspectives objectively. The thesis is based on authors which represent Orthodox and Coptic traditions but also on these who researched this issue solely from a historical-theological point of view. I have noted reasons - theological and non-theological - why the Copts reject to accept conclusions of this ecumenical council to this day, among other things. I have tried to point out that Monophysitism, or Miaphysitism - whose way the Copts follow - is not only a heretical teaching from the Orthodox theological point of view but...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá srovnáním postojů dvou východokřesťanských tradic - orthodoxní a koptské - ke IV. ekumenickému sněmu, který se sešel v roce 451 v Chalkedonu. Zatímco Pravoslavná církev tento sněm považuje v souladu s pravověrným učením, monofyzitská, resp. nechalkedonská Koptská ortodoxní církev, jej považuje za návrat k heterodoxnímu učení zvaném nestoriánství. Obě křesťanské tradice se ale považují za orthodoxní. Pro pravoslavné křesťany představuje Chalkedon zásadní průlom ve vytříbení christologické nauky, konkrétně učení o dvou přirozenostech - božské a lidské - v jedné osobě Krista, ve kterém Koptové vidí návrat k nestoriánské herezi, která narušovala integritu Kristovy osoby svým dualismem. Práce předkládá pohled na Chalkedonský sněm z obou perspektiv objektivním pohledem. V práci jsem vyšel z autorů z pravoslavného i koptského prostředí, ale také z autorů, kteří se tímto tématem zabývali z čistě historicko-teologického hlediska. Jsou v ní mj. uvedeny všechny teologické i neteologické důvody, proč Koptové dodnes odmítají přijmout závěry tohoto ekumenického sněmu. Snažil jsem se poukázat na to, že monofyzitismus, resp. miafyzitismus - jehož cestou se Koptové vydali - nepředstavuje z teologického orthodoxní pohledu pouze heretickou nauku, ale také v sobě skrývá prvky nacionalismu,...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Husitská teologická fakultacs_CZ
dc.subjectCouncil of Chalcedonen_US
dc.subjectEastern Orthodox Churchen_US
dc.subjectCoptic Orthodox Churchen_US
dc.subjectSaint Cyril of Alexandriaen_US
dc.subjectMonophysitismen_US
dc.subjectMiaphysitismen_US
dc.subjectSaint Leo the Greaten_US
dc.subjectChurch historyen_US
dc.subjectEcumenical councilsen_US
dc.subjectChristologyen_US
dc.subjectChalkedonský sněmcs_CZ
dc.subjectPravoslavná církevcs_CZ
dc.subjectKoptská ortodoxní církevcs_CZ
dc.subjectsvatý Cyril Alexandrijskýcs_CZ
dc.subjectmonofyzitismuscs_CZ
dc.subjectmiafyzitismuscs_CZ
dc.subjectsvatý Lev Velikýcs_CZ
dc.subjectcírkevní dějinycs_CZ
dc.subjectekumenické sněmycs_CZ
dc.subjectchristologiecs_CZ
dc.titleChalkedonský sněm z pohledu křesťanské Orthodoxie a monofyzitské Koptské ortodoxní církve.cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-24
dc.description.departmentHTF - Ústav východního křesťanstvícs_CZ
dc.description.facultyHusitská teologická fakultacs_CZ
dc.description.facultyHussite Theological Facultyen_US
dc.identifier.repId214354
dc.title.translatedThe Council of Chalcedon from the point of view of Christian Orthodoxy and the Monophysite Coptic Orthodox Church.en_US
dc.contributor.refereeVentura, Václav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePravoslavná teologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineOrthodox Theologyen_US
thesis.degree.programTheologyen_US
thesis.degree.programTeologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csHusitská teologická fakulta::HTF - Ústav východního křesťanstvícs_CZ
uk.faculty-name.csHusitská teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enHussite Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csHTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPravoslavná teologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enOrthodox Theologyen_US
uk.degree-program.csTeologiecs_CZ
uk.degree-program.enTheologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá srovnáním postojů dvou východokřesťanských tradic - orthodoxní a koptské - ke IV. ekumenickému sněmu, který se sešel v roce 451 v Chalkedonu. Zatímco Pravoslavná církev tento sněm považuje v souladu s pravověrným učením, monofyzitská, resp. nechalkedonská Koptská ortodoxní církev, jej považuje za návrat k heterodoxnímu učení zvaném nestoriánství. Obě křesťanské tradice se ale považují za orthodoxní. Pro pravoslavné křesťany představuje Chalkedon zásadní průlom ve vytříbení christologické nauky, konkrétně učení o dvou přirozenostech - božské a lidské - v jedné osobě Krista, ve kterém Koptové vidí návrat k nestoriánské herezi, která narušovala integritu Kristovy osoby svým dualismem. Práce předkládá pohled na Chalkedonský sněm z obou perspektiv objektivním pohledem. V práci jsem vyšel z autorů z pravoslavného i koptského prostředí, ale také z autorů, kteří se tímto tématem zabývali z čistě historicko-teologického hlediska. Jsou v ní mj. uvedeny všechny teologické i neteologické důvody, proč Koptové dodnes odmítají přijmout závěry tohoto ekumenického sněmu. Snažil jsem se poukázat na to, že monofyzitismus, resp. miafyzitismus - jehož cestou se Koptové vydali - nepředstavuje z teologického orthodoxní pohledu pouze heretickou nauku, ale také v sobě skrývá prvky nacionalismu,...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the comparison attitudes of two Eastern Christian traditions - Orthodox and Coptic to 4th ecumenical council, which held in 451 in Chalcedon. The Monophysite, or Non- Chalcedonian, Coptic Orthodox Church regards it as return to the heterodox teaching called Nestorianism whilst Eastern Orthodox Church this council considers in accordance with the Orthodox doctrine. For Orthodox Christians Chalcedon represents the breakthrough for a refinement of the Christology, concretely in the doctrine about two natures - divine and human - in single person of Christ which the Copts regard as return to Nestorian heresy which due to its dualism interfered the integrity of the person of Christ. The thesis puts forward the insight into the Council of Chalcedon from both perspectives objectively. The thesis is based on authors which represent Orthodox and Coptic traditions but also on these who researched this issue solely from a historical-theological point of view. I have noted reasons - theological and non-theological - why the Copts reject to accept conclusions of this ecumenical council to this day, among other things. I have tried to point out that Monophysitism, or Miaphysitism - whose way the Copts follow - is not only a heretical teaching from the Orthodox theological point of view but...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Husitská teologická fakulta, HTF - Ústav východního křesťanstvícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV