Show simple item record

Who leaves academia and why? Professional identity development of early career researchers and its field and gender specific
dc.contributor.advisorCísař, Ondřej
dc.creatorCidlinská, Kateřina
dc.date.accessioned2020-07-10T11:56:59Z
dc.date.available2020-07-10T11:56:59Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/118319
dc.description.abstractThe thesis follows the research stream focused on changes to the academic environment in the recent decades and their impact on academic professional paths and identities. Specifically, it is concerned with the phenomenon of attrition from academic profession which is pursued through a perspective of professional identity. We understand academic identities as an integral part of current changes to the academic environment and their study thus may help us better understand the changes as well as their influence on the development of academic ambitions. The aim of the thesis is to ascertain what kind of people and with what kind of professional identities enter and leave academia and for what reasons, and on this basis to identify barriers to the development of academic identities and paths. Special attention is paid to research field and gender aspects of the development of professional identities in order to explore the possible influence of specific structural factors (mainly field specific organization of academic production and gender specific biographies) and gain information needed for appropriate policy measures aimed at supporting professional development of early-career researchers. The analysis is based on narrative interviews with people who left academic professional path. The outcome of...en_US
dc.description.abstractTato dizertační práce navazuje na výzkum proměn vědeckého prostředí v posledních desetiletích a jejich vlivu na vědecké profesní dráhy a akademické identity. Specificky se zaměřuje na fenomén opouštění vědecké profesní dráhy, který zkoumá za pomoci perspektivy profesní identity. Vychází přitom z poznání, že akademické identity jsou nedílnou součástí proměn vědeckého prostředí, kterým tak umožňují lépe porozumět, a zároveň ovlivňují rozvoj akademických ambicí. Cílem práce je zjistit, jací lidé, s jakými profesními identitami, do vědy vstupují, a následně ji opouštějí, a z jakých důvodů, a na tomto základě identifikovat překážky rozvoje akademických identit a drah. Zvláštní pozornost přitom věnuje oborovým a genderovým aspektům vývoje profesních identit za účelem prozkoumat vliv specifických strukturních faktorů (zejména oborově specifické organizace vědecké produkce a genderově specifických biografií) a získat informace potřebné pro vhodné nastavení opatření, zaměřených na podporu profesního rozvoje začínajících vědkyň a vědců. Práce vychází z analýzy narativních rozhovorů s osobami, které opustily vědeckou profesní dráhu. Výstupem analýzy je typologie trajektorií vývoje prosní identity začínajících vědců a vědkyň a identifikace faktorů, které k tomuto vývoji a odchodu z vědy přispívají. Oblast...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectacademiaen_US
dc.subjectattritionen_US
dc.subjectprofessionalen_US
dc.subjectacademic identityen_US
dc.subjectearly-career researchersen_US
dc.subjectsocial sciences and humanities (SSH)en_US
dc.subjectscienceen_US
dc.subjecttechnologyen_US
dc.subjectengineeringen_US
dc.subjectand mathematics (STEM)en_US
dc.subjectgenderen_US
dc.subjectakademické prostředícs_CZ
dc.subjectodchody z vědycs_CZ
dc.subjectprofesnícs_CZ
dc.subjectakademické identitycs_CZ
dc.subjectzačínající vědci a vědkyněcs_CZ
dc.subjectoblast sociálních a humanitních vědcs_CZ
dc.subjectoblast přírodních a technických vědcs_CZ
dc.subjectgendercs_CZ
dc.titleKdo a proč odchází z vědy? Vývoj profesní identity začínajících vědců a vědkyň a jeho oborová a genderová specifikacs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-19
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId134713
dc.title.translatedWho leaves academia and why? Professional identity development of early career researchers and its field and gender specificen_US
dc.contributor.refereeVostal, Filip
dc.contributor.refereeŠima, Karel
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTato dizertační práce navazuje na výzkum proměn vědeckého prostředí v posledních desetiletích a jejich vlivu na vědecké profesní dráhy a akademické identity. Specificky se zaměřuje na fenomén opouštění vědecké profesní dráhy, který zkoumá za pomoci perspektivy profesní identity. Vychází přitom z poznání, že akademické identity jsou nedílnou součástí proměn vědeckého prostředí, kterým tak umožňují lépe porozumět, a zároveň ovlivňují rozvoj akademických ambicí. Cílem práce je zjistit, jací lidé, s jakými profesními identitami, do vědy vstupují, a následně ji opouštějí, a z jakých důvodů, a na tomto základě identifikovat překážky rozvoje akademických identit a drah. Zvláštní pozornost přitom věnuje oborovým a genderovým aspektům vývoje profesních identit za účelem prozkoumat vliv specifických strukturních faktorů (zejména oborově specifické organizace vědecké produkce a genderově specifických biografií) a získat informace potřebné pro vhodné nastavení opatření, zaměřených na podporu profesního rozvoje začínajících vědkyň a vědců. Práce vychází z analýzy narativních rozhovorů s osobami, které opustily vědeckou profesní dráhu. Výstupem analýzy je typologie trajektorií vývoje prosní identity začínajících vědců a vědkyň a identifikace faktorů, které k tomuto vývoji a odchodu z vědy přispívají. Oblast...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis follows the research stream focused on changes to the academic environment in the recent decades and their impact on academic professional paths and identities. Specifically, it is concerned with the phenomenon of attrition from academic profession which is pursued through a perspective of professional identity. We understand academic identities as an integral part of current changes to the academic environment and their study thus may help us better understand the changes as well as their influence on the development of academic ambitions. The aim of the thesis is to ascertain what kind of people and with what kind of professional identities enter and leave academia and for what reasons, and on this basis to identify barriers to the development of academic identities and paths. Special attention is paid to research field and gender aspects of the development of professional identities in order to explore the possible influence of specific structural factors (mainly field specific organization of academic production and gender specific biographies) and gain information needed for appropriate policy measures aimed at supporting professional development of early-career researchers. The analysis is based on narrative interviews with people who left academic professional path. The outcome of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV