Kdo a proč odchází z vědy? Vývoj profesní identity začínajících vědců a vědkyň a jeho oborová a genderová specifika
Who leaves academia and why? Professional identity development of early career researchers and its field and gender specific
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118319Identifikátory
SIS: 134713
Kolekce
- Kvalifikační práce [17632]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vostal, Filip
Šima, Karel
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
19. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
akademické prostředí, odchody z vědy, profesní, akademické identity, začínající vědci a vědkyně, oblast sociálních a humanitních věd, oblast přírodních a technických věd, genderKlíčová slova (anglicky)
academia, attrition, professional, academic identity, early-career researchers, social sciences and humanities (SSH), science, technology, engineering, and mathematics (STEM), genderTato dizertační práce navazuje na výzkum proměn vědeckého prostředí v posledních desetiletích a jejich vlivu na vědecké profesní dráhy a akademické identity. Specificky se zaměřuje na fenomén opouštění vědecké profesní dráhy, který zkoumá za pomoci perspektivy profesní identity. Vychází přitom z poznání, že akademické identity jsou nedílnou součástí proměn vědeckého prostředí, kterým tak umožňují lépe porozumět, a zároveň ovlivňují rozvoj akademických ambicí. Cílem práce je zjistit, jací lidé, s jakými profesními identitami, do vědy vstupují, a následně ji opouštějí, a z jakých důvodů, a na tomto základě identifikovat překážky rozvoje akademických identit a drah. Zvláštní pozornost přitom věnuje oborovým a genderovým aspektům vývoje profesních identit za účelem prozkoumat vliv specifických strukturních faktorů (zejména oborově specifické organizace vědecké produkce a genderově specifických biografií) a získat informace potřebné pro vhodné nastavení opatření, zaměřených na podporu profesního rozvoje začínajících vědkyň a vědců. Práce vychází z analýzy narativních rozhovorů s osobami, které opustily vědeckou profesní dráhu. Výstupem analýzy je typologie trajektorií vývoje prosní identity začínajících vědců a vědkyň a identifikace faktorů, které k tomuto vývoji a odchodu z vědy přispívají. Oblast...
The thesis follows the research stream focused on changes to the academic environment in the recent decades and their impact on academic professional paths and identities. Specifically, it is concerned with the phenomenon of attrition from academic profession which is pursued through a perspective of professional identity. We understand academic identities as an integral part of current changes to the academic environment and their study thus may help us better understand the changes as well as their influence on the development of academic ambitions. The aim of the thesis is to ascertain what kind of people and with what kind of professional identities enter and leave academia and for what reasons, and on this basis to identify barriers to the development of academic identities and paths. Special attention is paid to research field and gender aspects of the development of professional identities in order to explore the possible influence of specific structural factors (mainly field specific organization of academic production and gender specific biographies) and gain information needed for appropriate policy measures aimed at supporting professional development of early-career researchers. The analysis is based on narrative interviews with people who left academic professional path. The outcome of...