dc.contributor.advisor | Marádová, Eva | |
dc.creator | Urbancová, Jana | |
dc.date.accessioned | 2020-07-08T10:14:58Z | |
dc.date.available | 2020-07-08T10:14:58Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/117930 | |
dc.description.abstract | The thessis deals with the health education by the pupils with special educational needs on the primary school. This work is based on the pupils of the first grade of the primary school. The first chapter give the defination of the health, of the determiners of the health and mainly describe the health education as the subjekt, which is the part of the school curriculum. In the second part is the attention aim on the charakterization of the pupils with special educational needs, on the way of they education and the opportunities in support of educational process. The groupes of the pupils with educational needs are describe in the way of they educational needs. Research part give in the third chapter the answers of the questions about the way of connection of the pupils with special educational needs to the subjekt health education, it was used the method of the qualitative research made by the structured interview. The main result is, that the connection of this pupils to the education in the field of support in health is very important and the mutual cooperation with the common population is for the pupils with educational needs the great benefit for their future live. It's about mutual enrichment of the boath groupes and their inherent cooperation in the inclusion process. The result is the... | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá výchovou ke zdraví u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole. Práce je zaměřena na žáky prvního stupně základní školy. První kapitola definuje pojem zdraví, determinanty zdraví a především charakterizuje výchovu ke zdraví jako předmět, který je součástí kurikula základní školy. Ve druhé části je pozornost zaměřena na charakteristiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), na způsob jejich vzdělávání a na možnosti podpory v rámci vzdělávacího procesu. Jednotlivé skupiny žáků se SVP jsou charakterizovány z hlediska jejich potřeb ve vzdělání. Výzkumná část přináší ve třetí kapitole odpovědi na otázky o způsobu zapojení žáků se SVP do předmětů výchovy ke zdraví, byla použita metoda kvalitativního výzkumu provedeného formou strukturovaných rozhovorů. Stěžejním zjištěním je fakt, že zapojení těchto žáků do vzdělávání v oblasti podpory zdraví je nesmírně důležité a vzájemná spolupráce s běžnou populací je pro žáky se SVP obrovským přínosem do budoucího života. Navíc jde o vzájemné obohacování obou skupin a jejich přirozenou spolupráci v rámci inkluzívního procesu. Výstupem práce je projekt pro oblast výchovy ke zdraví. KLÍČOVÁ SLOVA zdraví, výchova ke zdraví, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, inkluze, projekt | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Health | en_US |
dc.subject | health education | en_US |
dc.subject | pupils with special educational needs | en_US |
dc.subject | project | en_US |
dc.subject | zdraví | cs_CZ |
dc.subject | výchova ke zdraví | cs_CZ |
dc.subject | žáci se speciálními vzdělávacími potřebami | cs_CZ |
dc.subject | inkluze | cs_CZ |
dc.subject | projekt | cs_CZ |
dc.title | Výchova ke zdraví u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-06-16 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 189079 | |
dc.title.translated | Education to the health of the pupils with special education needs on the basic school | en_US |
dc.contributor.referee | Mrkosová, Eva | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Special Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Special Education | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá výchovou ke zdraví u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole. Práce je zaměřena na žáky prvního stupně základní školy. První kapitola definuje pojem zdraví, determinanty zdraví a především charakterizuje výchovu ke zdraví jako předmět, který je součástí kurikula základní školy. Ve druhé části je pozornost zaměřena na charakteristiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), na způsob jejich vzdělávání a na možnosti podpory v rámci vzdělávacího procesu. Jednotlivé skupiny žáků se SVP jsou charakterizovány z hlediska jejich potřeb ve vzdělání. Výzkumná část přináší ve třetí kapitole odpovědi na otázky o způsobu zapojení žáků se SVP do předmětů výchovy ke zdraví, byla použita metoda kvalitativního výzkumu provedeného formou strukturovaných rozhovorů. Stěžejním zjištěním je fakt, že zapojení těchto žáků do vzdělávání v oblasti podpory zdraví je nesmírně důležité a vzájemná spolupráce s běžnou populací je pro žáky se SVP obrovským přínosem do budoucího života. Navíc jde o vzájemné obohacování obou skupin a jejich přirozenou spolupráci v rámci inkluzívního procesu. Výstupem práce je projekt pro oblast výchovy ke zdraví. KLÍČOVÁ SLOVA zdraví, výchova ke zdraví, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, inkluze, projekt | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thessis deals with the health education by the pupils with special educational needs on the primary school. This work is based on the pupils of the first grade of the primary school. The first chapter give the defination of the health, of the determiners of the health and mainly describe the health education as the subjekt, which is the part of the school curriculum. In the second part is the attention aim on the charakterization of the pupils with special educational needs, on the way of they education and the opportunities in support of educational process. The groupes of the pupils with educational needs are describe in the way of they educational needs. Research part give in the third chapter the answers of the questions about the way of connection of the pupils with special educational needs to the subjekt health education, it was used the method of the qualitative research made by the structured interview. The main result is, that the connection of this pupils to the education in the field of support in health is very important and the mutual cooperation with the common population is for the pupils with educational needs the great benefit for their future live. It's about mutual enrichment of the boath groupes and their inherent cooperation in the inclusion process. The result is the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |