Show simple item record

Teachers'attitudes towards mental hygiene in special school
dc.contributor.advisorNěmec, Zbyněk
dc.creatorJonášová, Petra
dc.date.accessioned2020-07-08T10:14:47Z
dc.date.available2020-07-08T10:14:47Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/117929
dc.description.abstractThis thesis deals with teachers' attitudes towards mental hygiene in a special primary school for pupils with severe and multiple disabilities. It aims to describe and understand attitudes towards mental hygiene at a cognitive, emotional and conative level. Theoretical part of the thesis describes special primary school, the profession of teachers, summarizes the theoretical knowledge of mental hygiene and defines attitude. The thesis further contains qualitative research, which uses the method of semi-structured interview and answers the research question. According to the results of the research, teachers in special primary school have positive attitudes towards mental hygiene at all levels. Their opinions, thoughts and ideas coincide with findings from professional literature. For the teachers, mental hygiene is associated with pleasant emotions. Using the tools and techniques of mental hygiene helps them to minimize the psychological demands of their profession. KEYWORDS mental hygiene, attitude, special school, teacher, assistant teacheren_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá postoji pedagogických pracovníků k psychohygieně v základní škole speciální pro žáky s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Jejím cílem je popsání a pochopení postojů k psychohygieně na kognitivní, emotivní a konativní úrovni. Teoretická část popisuje základní školu speciální, profesi pedagogických pracovníků, shrnuje teoretické poznatky o psychohygieně a definuje postoj. Práce dále obsahuje kvalitativní výzkum, který využívá metody polostrukturovaného rozhovoru a zodpovídá výzkumnou otázku. Pedagogičtí pracovníci v základní škole speciální mají dle výsledků výzkumu pozitivní postoje k psychohygieně na všech úrovních. Jejich názory, myšlenky a představy se shodují s poznatky z odborné literatury. S duševní hygienou mají spojené příjemné emoce. Využíváním nástrojů a technik psychohygieny se jim daří minimalizovat psychickou náročnost své profese. KLÍČOVÁ SLOVA psychohygiena, postoj, základní škola speciální, učitel, asistent pedagogacs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectmental hygieneen_US
dc.subjectattitudeen_US
dc.subjectspecial schoolen_US
dc.subjectteacheren_US
dc.subjectassistant teacheren_US
dc.subjectpsychohygienacs_CZ
dc.subjectpostojcs_CZ
dc.subjectzákladní škola speciálnícs_CZ
dc.subjectučitelcs_CZ
dc.subjectasistent pedagogacs_CZ
dc.titlePostoje pedagogických pracovníků k psychohygieně v základní škole speciálnícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-16
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId213588
dc.title.translatedTeachers'attitudes towards mental hygiene in special schoolen_US
dc.contributor.refereeMlčková, Marie
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá postoji pedagogických pracovníků k psychohygieně v základní škole speciální pro žáky s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Jejím cílem je popsání a pochopení postojů k psychohygieně na kognitivní, emotivní a konativní úrovni. Teoretická část popisuje základní školu speciální, profesi pedagogických pracovníků, shrnuje teoretické poznatky o psychohygieně a definuje postoj. Práce dále obsahuje kvalitativní výzkum, který využívá metody polostrukturovaného rozhovoru a zodpovídá výzkumnou otázku. Pedagogičtí pracovníci v základní škole speciální mají dle výsledků výzkumu pozitivní postoje k psychohygieně na všech úrovních. Jejich názory, myšlenky a představy se shodují s poznatky z odborné literatury. S duševní hygienou mají spojené příjemné emoce. Využíváním nástrojů a technik psychohygieny se jim daří minimalizovat psychickou náročnost své profese. KLÍČOVÁ SLOVA psychohygiena, postoj, základní škola speciální, učitel, asistent pedagogacs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with teachers' attitudes towards mental hygiene in a special primary school for pupils with severe and multiple disabilities. It aims to describe and understand attitudes towards mental hygiene at a cognitive, emotional and conative level. Theoretical part of the thesis describes special primary school, the profession of teachers, summarizes the theoretical knowledge of mental hygiene and defines attitude. The thesis further contains qualitative research, which uses the method of semi-structured interview and answers the research question. According to the results of the research, teachers in special primary school have positive attitudes towards mental hygiene at all levels. Their opinions, thoughts and ideas coincide with findings from professional literature. For the teachers, mental hygiene is associated with pleasant emotions. Using the tools and techniques of mental hygiene helps them to minimize the psychological demands of their profession. KEYWORDS mental hygiene, attitude, special school, teacher, assistant teacheren_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV