Show simple item record

Why the French are Discontent: The Change in Perception of the Office of the President and its Influence on the Popularity
dc.contributor.advisorEmler, David
dc.creatorBoudová, Kristina
dc.date.accessioned2020-08-26T10:13:00Z
dc.date.available2020-08-26T10:13:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/117926
dc.description.abstractThis bachelors thesis deals with the decline of popularity of the last three French presidents (Nicolas Sarkozy, François Hollande, Emmanuel Macron). Each and every single one of them witnessed the lowest levels of popularity in the history of the Fifth republic. The thesis is trying to determine whether this decline is due to some systematic changes in the perception of the office of the President of the Republic and whether the phenomena are recurring at the societal level. Instead of analysing the macroeconomical factors, it is rather focusing on the society and the systém itself, while comparing the presidents on different levels. The first part of the thesis lays down the theoretical framework of the French political system and the changes after the reform in 2002. The next chapter determines how these changes influenced the electoral behavior and describer the presidential elections. The next part shifts focus more on the Presidents itself, by describing their media strategy used in the campaigns and introduces the question of personalisation of power in France. Finally, these elements are confronted with data on the evolution of popularity in the first year and a half of the mandate with the objective of demonstrating that these problems are common for the chosen Presidents and are...en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá propadem pádu popularity u posledních tří francouzských prezidentů - tj. Nicolas Sarkozy, François Hollande a Emmanuel Macron. Všichni tito tři prezidenti totiž dosahují nejnižších úrovní popularity v historii Páté republiky. Práce si klade otázku, zda za tento propad můžou systematické změny ve vnímání úřadu prezidenta a vychází z hypotézy, že za něj můžou opakující se fenomény na úrovni francouzské společnosti. Práce se tudíž místo na makroekonomické příčiny dívá na důvody společenské a systematické a srovnává prezidenty na několika úrovních. V první části práce se tedy řeší rámec francouzského politického systému a změna postavení prezidenta v něm po reformě v roce 2002. V další kapitole je rozebrán vliv těchto změn na voliče a průběh konkrétních prezidentských voleb. Následující část se věnuje samotným prezidentským kampaním a personalizaci moci ve Francii. Na závěr jsou všechny zjištěné poznatky konfrontovány s grafy vývoje popularity během prvního roku a půl mandátu prezidentů. Cílem je ukázat, že všechny popsané fenomény proměňují fungování popularity ve Francii a dokázat, že tyto problémy jsou společné pro všechny tři prezidenty a ovlivňují jejich vnímání už od úplného začátku.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectFranciecs_CZ
dc.subjectpopularitacs_CZ
dc.subjectpolitický systémcs_CZ
dc.subjectprezidentcs_CZ
dc.subjectprůzkumycs_CZ
dc.subjectspolečnostcs_CZ
dc.subjectveřejné míněnícs_CZ
dc.subjectFranceen_US
dc.subjectpolitical systemen_US
dc.subjectpollsen_US
dc.subjectpopularityen_US
dc.subjectpresidenten_US
dc.subjectpublic opinionen_US
dc.subjectsocietyen_US
dc.titleProč jsou Francouzi nespokojeni: Proměna vnímání úřadu prezidenta a její vliv na popularitucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-16
dc.description.departmentKatedra německých a rakouských studiícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of German and Austrian Studiesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId203264
dc.title.translatedWhy the French are Discontent: The Change in Perception of the Office of the President and its Influence on the Popularityen_US
dc.contributor.refereeMatějka, Ondřej
dc.identifier.aleph002372032
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineInternational Area Studiesen_US
thesis.degree.programMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
thesis.degree.programInternational Area Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enInternational Area Studiesen_US
uk.degree-program.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-program.enInternational Area Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá propadem pádu popularity u posledních tří francouzských prezidentů - tj. Nicolas Sarkozy, François Hollande a Emmanuel Macron. Všichni tito tři prezidenti totiž dosahují nejnižších úrovní popularity v historii Páté republiky. Práce si klade otázku, zda za tento propad můžou systematické změny ve vnímání úřadu prezidenta a vychází z hypotézy, že za něj můžou opakující se fenomény na úrovni francouzské společnosti. Práce se tudíž místo na makroekonomické příčiny dívá na důvody společenské a systematické a srovnává prezidenty na několika úrovních. V první části práce se tedy řeší rámec francouzského politického systému a změna postavení prezidenta v něm po reformě v roce 2002. V další kapitole je rozebrán vliv těchto změn na voliče a průběh konkrétních prezidentských voleb. Následující část se věnuje samotným prezidentským kampaním a personalizaci moci ve Francii. Na závěr jsou všechny zjištěné poznatky konfrontovány s grafy vývoje popularity během prvního roku a půl mandátu prezidentů. Cílem je ukázat, že všechny popsané fenomény proměňují fungování popularity ve Francii a dokázat, že tyto problémy jsou společné pro všechny tři prezidenty a ovlivňují jejich vnímání už od úplného začátku.cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelors thesis deals with the decline of popularity of the last three French presidents (Nicolas Sarkozy, François Hollande, Emmanuel Macron). Each and every single one of them witnessed the lowest levels of popularity in the history of the Fifth republic. The thesis is trying to determine whether this decline is due to some systematic changes in the perception of the office of the President of the Republic and whether the phenomena are recurring at the societal level. Instead of analysing the macroeconomical factors, it is rather focusing on the society and the systém itself, while comparing the presidents on different levels. The first part of the thesis lays down the theoretical framework of the French political system and the changes after the reform in 2002. The next chapter determines how these changes influenced the electoral behavior and describer the presidential elections. The next part shifts focus more on the Presidents itself, by describing their media strategy used in the campaigns and introduces the question of personalisation of power in France. Finally, these elements are confronted with data on the evolution of popularity in the first year and a half of the mandate with the objective of demonstrating that these problems are common for the chosen Presidents and are...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra německých a rakouských studiícs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV