dc.contributor.advisor | Chrzová, Barbora | |
dc.creator | Baklová, Eliška | |
dc.date.accessioned | 2020-08-19T12:41:09Z | |
dc.date.available | 2020-08-19T12:41:09Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/117800 | |
dc.description.abstract | The thesis focuses on segregated education in Bosnia and Herzegovina, which occurs at all levels of schools. Bosnia and Herzegovina is a multinational state inhabited by three constitutive nations: Bosniaks, Serbs and Croats. After the war, which ended in 1995, the Dayton Peace Agreement was signed. This agreement has divided Bosnia and Herzegovina into two entities: The Federation of Bosnia and Herzegovina, inhabited mainly by Bosniaks and Croats and The Republic of Srpska, inhabited mainly by Serbs, and the Brčko District, which is governed by entities. Each of these nations perceives their national identity, history and the future of Bosnia and Herzegovina differently. Education plays a major role in shaping national identity because it gives pupils the values of the society in which they live. The thesis focuses on the influence of conflict on education, on the creation of national identity and describes the educational system of Bosnia and Herzegovina. The subject of the research are textbooks and curricula which are different for each of the constitutive nations and which reflect their diverse attitudes to the common history and state system. The thesis deals with their development in years 1995-2019 and observes how their nationally tuned content has changed. | en_US |
dc.description.abstract | Práce se zabývá segregovaným vzděláváním v Bosně a Hercegovině, ke kterému dochází na všech úrovních škol. Bosna a Hercegovina je multinárodní stát, který obývají tři konstitutivní národy: Bosňáci, Srbové a Chorvaté. Poté, co zde v roce 1995 skončila válka, která byla ukončena podpisem Daytonské mírové dohody, byla Bosna a Hercegovina rozdělena na dvě entity: Federaci Bosny a Hercegoviny, obývanou převážně Bosňáky a Chorvaty, na Republiku Srbskou, obývanou převážně Srby a na Distrikt Brčko, který je těmito entitami společně spravován. Každý z těchto národů vnímá odlišně svou národní identitu, historii a také budoucí směřování Bosny a Hercegoviny. Vzdělávání je oblast, která má na utváření národní identity velký podíl, neboť žákům předává hodnoty společnosti, ve které žijí. Práce se zabývá vlivem konfliktu na vzdělávání, na vytváření národní identity a popisuje vzdělávací systém BaH. Předmětem zkoumání jsou učebnice a osnovy, které každý z konstitutivních národů používá jiné, a které reflektují jejich rozdílné postoje ke společné historii a státnímu zřízení. Práce se zaměřuje na jejich vývoj v letech 1995-2019 a na to, jak se proměňoval jejich nacionálně laděný obsah. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | Bosna a Hercegovina | cs_CZ |
dc.subject | národní identita | cs_CZ |
dc.subject | učebnice | cs_CZ |
dc.subject | osnovy | cs_CZ |
dc.subject | education | en_US |
dc.subject | Bosnia and Herzegovina | en_US |
dc.subject | national identity | en_US |
dc.subject | textbooks | en_US |
dc.subject | currucilum | en_US |
dc.title | Segregované vzdělávání v Bosně a Hercegovině | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-06-15 | |
dc.description.department | Department of European Studies | en_US |
dc.description.department | Katedra evropských studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 214352 | |
dc.title.translated | Segregated Education in Bosnia and Herzegovina | en_US |
dc.contributor.referee | Klípa, Ondřej | |
dc.identifier.aleph | 002371779 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | International Area Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Mezinárodní teritoriální studia | cs_CZ |
thesis.degree.program | Mezinárodní teritoriální studia | cs_CZ |
thesis.degree.program | International Area Studies | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Katedra evropských studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Department of European Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Mezinárodní teritoriální studia | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | International Area Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Mezinárodní teritoriální studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | International Area Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Práce se zabývá segregovaným vzděláváním v Bosně a Hercegovině, ke kterému dochází na všech úrovních škol. Bosna a Hercegovina je multinárodní stát, který obývají tři konstitutivní národy: Bosňáci, Srbové a Chorvaté. Poté, co zde v roce 1995 skončila válka, která byla ukončena podpisem Daytonské mírové dohody, byla Bosna a Hercegovina rozdělena na dvě entity: Federaci Bosny a Hercegoviny, obývanou převážně Bosňáky a Chorvaty, na Republiku Srbskou, obývanou převážně Srby a na Distrikt Brčko, který je těmito entitami společně spravován. Každý z těchto národů vnímá odlišně svou národní identitu, historii a také budoucí směřování Bosny a Hercegoviny. Vzdělávání je oblast, která má na utváření národní identity velký podíl, neboť žákům předává hodnoty společnosti, ve které žijí. Práce se zabývá vlivem konfliktu na vzdělávání, na vytváření národní identity a popisuje vzdělávací systém BaH. Předmětem zkoumání jsou učebnice a osnovy, které každý z konstitutivních národů používá jiné, a které reflektují jejich rozdílné postoje ke společné historii a státnímu zřízení. Práce se zaměřuje na jejich vývoj v letech 1995-2019 a na to, jak se proměňoval jejich nacionálně laděný obsah. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis focuses on segregated education in Bosnia and Herzegovina, which occurs at all levels of schools. Bosnia and Herzegovina is a multinational state inhabited by three constitutive nations: Bosniaks, Serbs and Croats. After the war, which ended in 1995, the Dayton Peace Agreement was signed. This agreement has divided Bosnia and Herzegovina into two entities: The Federation of Bosnia and Herzegovina, inhabited mainly by Bosniaks and Croats and The Republic of Srpska, inhabited mainly by Serbs, and the Brčko District, which is governed by entities. Each of these nations perceives their national identity, history and the future of Bosnia and Herzegovina differently. Education plays a major role in shaping national identity because it gives pupils the values of the society in which they live. The thesis focuses on the influence of conflict on education, on the creation of national identity and describes the educational system of Bosnia and Herzegovina. The subject of the research are textbooks and curricula which are different for each of the constitutive nations and which reflect their diverse attitudes to the common history and state system. The thesis deals with their development in years 1995-2019 and observes how their nationally tuned content has changed. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra evropských studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | A | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990023717790106986 | |