Show simple item record

Segregated Education in Bosnia and Herzegovina
dc.contributor.advisorChrzová, Barbora
dc.creatorBaklová, Eliška
dc.date.accessioned2020-08-19T12:41:09Z
dc.date.available2020-08-19T12:41:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/117800
dc.description.abstractThe thesis focuses on segregated education in Bosnia and Herzegovina, which occurs at all levels of schools. Bosnia and Herzegovina is a multinational state inhabited by three constitutive nations: Bosniaks, Serbs and Croats. After the war, which ended in 1995, the Dayton Peace Agreement was signed. This agreement has divided Bosnia and Herzegovina into two entities: The Federation of Bosnia and Herzegovina, inhabited mainly by Bosniaks and Croats and The Republic of Srpska, inhabited mainly by Serbs, and the Brčko District, which is governed by entities. Each of these nations perceives their national identity, history and the future of Bosnia and Herzegovina differently. Education plays a major role in shaping national identity because it gives pupils the values of the society in which they live. The thesis focuses on the influence of conflict on education, on the creation of national identity and describes the educational system of Bosnia and Herzegovina. The subject of the research are textbooks and curricula which are different for each of the constitutive nations and which reflect their diverse attitudes to the common history and state system. The thesis deals with their development in years 1995-2019 and observes how their nationally tuned content has changed.en_US
dc.description.abstractPráce se zabývá segregovaným vzděláváním v Bosně a Hercegovině, ke kterému dochází na všech úrovních škol. Bosna a Hercegovina je multinárodní stát, který obývají tři konstitutivní národy: Bosňáci, Srbové a Chorvaté. Poté, co zde v roce 1995 skončila válka, která byla ukončena podpisem Daytonské mírové dohody, byla Bosna a Hercegovina rozdělena na dvě entity: Federaci Bosny a Hercegoviny, obývanou převážně Bosňáky a Chorvaty, na Republiku Srbskou, obývanou převážně Srby a na Distrikt Brčko, který je těmito entitami společně spravován. Každý z těchto národů vnímá odlišně svou národní identitu, historii a také budoucí směřování Bosny a Hercegoviny. Vzdělávání je oblast, která má na utváření národní identity velký podíl, neboť žákům předává hodnoty společnosti, ve které žijí. Práce se zabývá vlivem konfliktu na vzdělávání, na vytváření národní identity a popisuje vzdělávací systém BaH. Předmětem zkoumání jsou učebnice a osnovy, které každý z konstitutivních národů používá jiné, a které reflektují jejich rozdílné postoje ke společné historii a státnímu zřízení. Práce se zaměřuje na jejich vývoj v letech 1995-2019 a na to, jak se proměňoval jejich nacionálně laděný obsah.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectvzdělávánícs_CZ
dc.subjectBosna a Hercegovinacs_CZ
dc.subjectnárodní identitacs_CZ
dc.subjectučebnicecs_CZ
dc.subjectosnovycs_CZ
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectBosnia and Herzegovinaen_US
dc.subjectnational identityen_US
dc.subjecttextbooksen_US
dc.subjectcurrucilumen_US
dc.titleSegregované vzdělávání v Bosně a Hercegoviněcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-15
dc.description.departmentDepartment of European Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra evropských studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId214352
dc.title.translatedSegregated Education in Bosnia and Herzegovinaen_US
dc.contributor.refereeKlípa, Ondřej
dc.identifier.aleph002371779
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineInternational Area Studiesen_US
thesis.degree.disciplineMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
thesis.degree.programMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
thesis.degree.programInternational Area Studiesen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra evropských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of European Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enInternational Area Studiesen_US
uk.degree-program.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-program.enInternational Area Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se zabývá segregovaným vzděláváním v Bosně a Hercegovině, ke kterému dochází na všech úrovních škol. Bosna a Hercegovina je multinárodní stát, který obývají tři konstitutivní národy: Bosňáci, Srbové a Chorvaté. Poté, co zde v roce 1995 skončila válka, která byla ukončena podpisem Daytonské mírové dohody, byla Bosna a Hercegovina rozdělena na dvě entity: Federaci Bosny a Hercegoviny, obývanou převážně Bosňáky a Chorvaty, na Republiku Srbskou, obývanou převážně Srby a na Distrikt Brčko, který je těmito entitami společně spravován. Každý z těchto národů vnímá odlišně svou národní identitu, historii a také budoucí směřování Bosny a Hercegoviny. Vzdělávání je oblast, která má na utváření národní identity velký podíl, neboť žákům předává hodnoty společnosti, ve které žijí. Práce se zabývá vlivem konfliktu na vzdělávání, na vytváření národní identity a popisuje vzdělávací systém BaH. Předmětem zkoumání jsou učebnice a osnovy, které každý z konstitutivních národů používá jiné, a které reflektují jejich rozdílné postoje ke společné historii a státnímu zřízení. Práce se zaměřuje na jejich vývoj v letech 1995-2019 a na to, jak se proměňoval jejich nacionálně laděný obsah.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis focuses on segregated education in Bosnia and Herzegovina, which occurs at all levels of schools. Bosnia and Herzegovina is a multinational state inhabited by three constitutive nations: Bosniaks, Serbs and Croats. After the war, which ended in 1995, the Dayton Peace Agreement was signed. This agreement has divided Bosnia and Herzegovina into two entities: The Federation of Bosnia and Herzegovina, inhabited mainly by Bosniaks and Croats and The Republic of Srpska, inhabited mainly by Serbs, and the Brčko District, which is governed by entities. Each of these nations perceives their national identity, history and the future of Bosnia and Herzegovina differently. Education plays a major role in shaping national identity because it gives pupils the values of the society in which they live. The thesis focuses on the influence of conflict on education, on the creation of national identity and describes the educational system of Bosnia and Herzegovina. The subject of the research are textbooks and curricula which are different for each of the constitutive nations and which reflect their diverse attitudes to the common history and state system. The thesis deals with their development in years 1995-2019 and observes how their nationally tuned content has changed.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra evropských studiícs_CZ
thesis.grade.codeA
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990023717790106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV