Prof. Eva Jenčková a její podíl na profilaci české hudební pedagogiky
Prof. Eva Jenčková and her contribution to specialization of Czech music pedagogy
rigorózní práce (UZNÁNO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117757Identifikátory
SIS: 224820
Kolekce
- Kvalifikační práce [16245]
Autor
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - hudební výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
12. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Klíčová slova (česky)
Eva Jenčková, hudební pedagogika, didaktika hudební výchovy, hudba pro děti, hudebně pohybová výchova, optimální příprava učitelů hudební výchovy, další vzdělávání pedagogických pracovníků, hudební dílna, inovace metod a obsahu hudební výchovy, progresivní hudebně pedagogická koncepce, principy: integrace, pedagogická strategie a kreativita, zážitkové vyučování, diferenciaceKlíčová slova (anglicky)
Eva Jenčková, music pedagogy, music education didactics, music for children, movement in music education, optimal preparation of music teachers, further education of pedagogical professionals, music workshop, innovation of content and methods of music education, progressive pedagogical conception, principles: integration, pedagogical strategy and creativity, experiential teaching, differentiationTématem disertační práce je charakteristika profesního profilu významné osobnosti české hudební pedagogiky prof. PhDr. Evy Jenčkové, CSc. Seznamuje s šíří jejích vědeckých, pedagogických a hudebně organizačních aktivit, charakterizuje hlavní oblasti jejího profesního zájmu. Jedná se zejména o didaktiku hudební výchovy všech školských stupňů vzdělávání, obohacení hudebního repertoáru včetně metodického zpracování, hudbu pro děti v kontextu teoretických, interpretačních a hudebně pedagogických aspektů, optimální přípravu učitelů hudební výchovy i další vzdělávání pedagogických pracovníků realizované u nás i v zahraničí formou tvůrčích hudebních dílen. Těžištěm a velmi propracovanou oblastí jejích hudebně pedagogických publikací je hudebně pohybová výchova. Na základě obsahové analýzy komplexního hudebně pedagogického díla Evy Jenčkové a hodnoticích stanovisek pedagogické veřejnosti je zpracována charakteristika mnohavrstevné osobnosti Jenčkové a jejího profesního mistrovství. Všímá si zejména inovačního působení v zájmu optimalizace hudební výchovy, jehož charakteristickým znakem je transfer vymezených a ověřených teoretických východisek do praktických modelových řešení. Výsledkem syntézy je vymezení klíčových principů její osobité progresivní hudebně pedagogické koncepce (integrace, pedagogická...
The content of the dissertation work is the professional characteristics of a prominent Czech music educator Prof. PhDr. Eva Jenčková, CSc. It introduces the breadth of her scientific, pedagogical and musical organizational activities, and characterizes the main areas of her professional interest. It focuses on music education didactics at all levels of schooling, the enrichment of music repertoire including methodological arrangements, music for children in context of theoretical, interpretative, and music pedagogy aspects. It also outlines the optimal preparation of music education students and further education of music teachers, implemented in our country and abroad in a form of creative music workshops. One of the main subjects of her publications is movement in music education. Based on the content analysis of Eva Jenckova's complex music pedagogy work and the assessments of other education professionals, this publication presents the characteristics of her multi layered personality and her professional mastery. It clarifies her innovative approach in the area of optimizing music education with characteristic feature, a transfer of proven theories into practical model solutions. The result of this synthesis is the determination of the key principles of her distinctive progressive music...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Poslechové aktivity v praxi
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOTetourová, Markéta (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015)Datum obhajoby: 21. 1. 2015Autorský abstrakt Obsah této diplomové práce se věnuje poslechovým aktivitám v hodinách hudební výchovy na základní škole. Diplomová práce shrnuje historii poslechu hudby ve výuce hudební výchovy. Zabývá se postavením ... -
Hudebně didaktický a psychologický odkaz Františka Sedláka
Výsledek obhajoby: OBHÁJENODolejšová, Petra (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011)Datum obhajoby: 9. 9. 2011NÁZEV: Hudebně didaktický a psychologický odkaz Františka Sedláka ANOTACE: Práce je věnována životu a dílu uznávaného pedagoga, hudebního teoretika, sbormistra a muzikanta Františka Sedláka. Práce si klade za cíl přinést ... -
Hudební kultura v konventu alžbětinek na Novém Městě Pražském
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOMichl, Jakub (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2018)Datum obhajoby: 13. 9. 2018Music Culture of the Elisabethan Convent in Prague Jakub Michl Abstract The Sisters of Saint Elizabeth (Elizabethan Nuns) were a spiritual order primarily focused on administering healthcare. Therefore, music was never the ...