Show simple item record

Hanuš Bartonň as a composer, pianist, and academic music educator
dc.contributor.advisorHurníková, Kateřina
dc.creatorLochovský, Martin
dc.date.accessioned2020-06-29T09:54:03Z
dc.date.available2020-06-29T09:54:03Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/117630
dc.description.abstractThe author of this thesis endeavours to create a comprehensive portrait of Hanuš Bartoň, a Czech contemporary composer, pianist, and academic educator. The thesis is focused on his compositions and his contribution as a pianist and a teacher with the aim to establish a practical source of information. This source ought to fulfil both its musicological potential, especially concerning the analysis of Czech classical music of the end of the 20th century up till now, as well as its potential in the field of education, noting Bartoň's works for children and his academic pedagogical contribution. The thesis is systematically organised into several parts. The main body starts with the composer's biography. The attention then moves to his compositions, which are systematically presented and commented on from the perspective of Bartoň's musical style development and its tendencies. His works adhere to the postmodern ideal considering the fact that the music deals in a specific way with the synthesis of stylistic elements. The scope of his oeuvre is relatively wide. It mostly encompasses instrumental pieces, although there are many others including, for example, musical-dramatic works, vocal pieces, electroacoustic music, and music for the theatre. The individual compositions and their performances are...en_US
dc.description.abstractAutor této práce usiluje o vytvoření souhrnného portrétu současného českého skladatele a pedagoga Hanuše Bartoně se zaměřením na jeho skladatelskou, interpretační a pedagogickou činnost. Cílem práce je zjistit, ucelit a poskytnout informace, které mohou být dále využity jak pro svůj muzikologický potenciál, zejména při analýze vývoje české hudební tvorby konce 20. století a současnosti, tak pro svůj potenciál pedagogický (skladby pro děti a skladatelova pedagogická činnost). Práce je systematicky členěna do několika oblastí. Na začátku se věnuje životopisu samotného skladatele, poté se přesouvá k jeho dílu, které systematizuje a zároveň v něm hledá stylový vývoj a jeho tendence. Bartoňova tvorba je rozmanitá, má specifický a značně stylisticky syntetizující charakter odpovídající postmodernímu ideálu. Z větší části se jedná o díla instrumentální, avšak zahrnuje i díla hudebně dramatická, vokální, elektroakustická nebo hudbu scénickou a další. Tato díla jsou stručně popsána a je též uvedeno jejich provedení. Zahrnuta je i dostupnost relevantních materiálů v knihovnách. Velká pozornost je zde věnována i klavírním skladbám pro děti. Dále se práce přesouvá ke skladatelově interpretační činnosti v oblasti klavíru. Na závěr se řešitel věnuje Bartoňově pedagogické činnosti, v rámci které je přiblížen...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectHanuš Bartoňcs_CZ
dc.subjectskladatelcs_CZ
dc.subjectskladbacs_CZ
dc.subjectklavíristacs_CZ
dc.subjectpedagogcs_CZ
dc.subjectportrétcs_CZ
dc.subjectsoučasná hudbacs_CZ
dc.subjectAMUcs_CZ
dc.subjectpostmodernismuscs_CZ
dc.subjectvýuka skladbycs_CZ
dc.subjectklavírcs_CZ
dc.subjectčeský autorcs_CZ
dc.subjectpolystylovostcs_CZ
dc.subjectidiomycs_CZ
dc.subjectprocesycs_CZ
dc.subjectHanuš Bartoňen_US
dc.subjectcomposeren_US
dc.subjectcompositionen_US
dc.subjectpianisten_US
dc.subjecteducatoren_US
dc.subjectportraiten_US
dc.subjectcontemporary musicen_US
dc.subjectThe Academy of Performing Arts in Pragueen_US
dc.subjectpostmodernismen_US
dc.subjectteaching compositionen_US
dc.subjectpianoen_US
dc.subjectCzech authoren_US
dc.subjectpolystylismen_US
dc.subjectidiomsen_US
dc.subjectprocessesen_US
dc.titleHanuš Bartoň jako skladatel, klavírista a hudební pedagogcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-08
dc.description.departmentKatedra hudební výchovycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId212646
dc.title.translatedHanuš Bartonň as a composer, pianist, and academic music educatoren_US
dc.contributor.refereeKodejška, Miloš
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Musicen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - hudební výchovacs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra hudební výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - hudební výchovacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Musicen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csAutor této práce usiluje o vytvoření souhrnného portrétu současného českého skladatele a pedagoga Hanuše Bartoně se zaměřením na jeho skladatelskou, interpretační a pedagogickou činnost. Cílem práce je zjistit, ucelit a poskytnout informace, které mohou být dále využity jak pro svůj muzikologický potenciál, zejména při analýze vývoje české hudební tvorby konce 20. století a současnosti, tak pro svůj potenciál pedagogický (skladby pro děti a skladatelova pedagogická činnost). Práce je systematicky členěna do několika oblastí. Na začátku se věnuje životopisu samotného skladatele, poté se přesouvá k jeho dílu, které systematizuje a zároveň v něm hledá stylový vývoj a jeho tendence. Bartoňova tvorba je rozmanitá, má specifický a značně stylisticky syntetizující charakter odpovídající postmodernímu ideálu. Z větší části se jedná o díla instrumentální, avšak zahrnuje i díla hudebně dramatická, vokální, elektroakustická nebo hudbu scénickou a další. Tato díla jsou stručně popsána a je též uvedeno jejich provedení. Zahrnuta je i dostupnost relevantních materiálů v knihovnách. Velká pozornost je zde věnována i klavírním skladbám pro děti. Dále se práce přesouvá ke skladatelově interpretační činnosti v oblasti klavíru. Na závěr se řešitel věnuje Bartoňově pedagogické činnosti, v rámci které je přiblížen...cs_CZ
uk.abstract.enThe author of this thesis endeavours to create a comprehensive portrait of Hanuš Bartoň, a Czech contemporary composer, pianist, and academic educator. The thesis is focused on his compositions and his contribution as a pianist and a teacher with the aim to establish a practical source of information. This source ought to fulfil both its musicological potential, especially concerning the analysis of Czech classical music of the end of the 20th century up till now, as well as its potential in the field of education, noting Bartoň's works for children and his academic pedagogical contribution. The thesis is systematically organised into several parts. The main body starts with the composer's biography. The attention then moves to his compositions, which are systematically presented and commented on from the perspective of Bartoň's musical style development and its tendencies. His works adhere to the postmodern ideal considering the fact that the music deals in a specific way with the synthesis of stylistic elements. The scope of his oeuvre is relatively wide. It mostly encompasses instrumental pieces, although there are many others including, for example, musical-dramatic works, vocal pieces, electroacoustic music, and music for the theatre. The individual compositions and their performances are...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra hudební výchovycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV