Pozice globálního rozvojového vzdělávání na prvním stupni ZŠ
Position of Global Education in Primary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117578Identifikátory
SIS: 222643
Kolekce
- Kvalifikační práce [19149]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zemanová, Blanka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
4. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
globální rozvojové vzdělávání, globální výchova, primární vzdělávání, průřezová témata, globální témata, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, mladší školní věkKlíčová slova (anglicky)
Global Development Education, Global Education, primary education, cross-curricular themes, global terms, Thinking within European and Global Contexts, younger school agePráce se zabývá tématem globálního rozvojového vzdělávání (GRV) a jeho pozicí ve výuce na prvním stupni základních škol. Hlavními cíli této práce je zjistit, proč je vhodné začleňovat témata globálního rozvojového vzdělávání do výuky, jaké jsou předpoklady dětí mladšího školního věku k práci s tématy GRV, a jak taková témata zařazovat do výuky. Teoretická část práce se z počátku věnuje vymezení termínu GRV, jeho specifikům ve výuce na prvním stupni ZŠ, jeho místu v kurikulárních dokumentech a způsobu zařazení do výuky. V praktické části je pomocí dotazníkového šetření a pomocí rozhovorů zkoumáno, zda jsou témata GRV do výuky začleňována, jakým způsobem, jak frekventovaně a z jakého důvodu.
This diploma thesis focuses on Global Development Education (GDE) and its position in education at primary school. The main aims of this work are to find out why it is important to integrate global development issues in education, what are primary school kids preconditions for working with global issues and how can teachers integrate global issues to education. The theoretical part of the thesis begins with definition of GDE, then it is devoted its specifics in primary school education, its place in curricular documents and how it is integrated into education. In empiric part, GDE is investigated by questionnaire survey and interviews if the topics of GDE are incorporated into education, how often and what is the reason for this integration.