Zážitkové a reflektivní metody ve výuce a jejich přínos pro učitele a žáky
Experience and reflective teaching methods and its benefit for the teacher and pupils
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117484Identifikátory
SIS: 209704
Kolekce
- Kvalifikační práce [19333]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vondřičková, Klára
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
3. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
učitel, kompetence učitele, primární škola, výuka, inovace, akční výzkum, metody, zkušenostní učení, osobnostní a sociální výchova, reflexeKlíčová slova (anglicky)
teacher, teacher's competence, primary school, teaching, innovation, action research, experience learning, personal and social development, reflexionCílem práce je zlepšení kvality výuky. Práce poukazuje na možnost využití akčního učitelského výzkumu při snaze o implementaci inovací v oblasti metod výuky žáků mladšího školního věku a současně rozvoj vlastních profesních kompetencí. Zdůvodňuje přínos aktivizujících zážitkových a reflektivních metod pro žáky při integraci cílů učiva z oblasti společenskovědních témat a cílů osobnostní a sociální výchovy. Teoretická část mapuje odborné zázemí úzce souvisejících témat s danou problematikou jako jsou profesní kompetence učitele, rozvoj učitelů primární školy, inovativní metody ve výuce, osobnostní pojetí výuky, aktivizační metody, zkušenostní učení, zážitková pedagogika, akční učitelský výzkum, reflexe a sebereflexe. Dále také mapuje zázemí pro zážitkové a reflektivní metody s oporou o Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praktická část popisuje celý akční učitelský výzkum. Dvojím způsobem zachycuje sebereflektivní charakteristiku učitele na počátku akčního učitelského výzkumu, dosavadní zkušenosti se zážitkovými a reflektivními metodami výzkumníka a schéma postupu akčního učitelského výzkumu. Dále všechny dílčí fáze, jakými jsou sběr informací a jejich vyhodnocení, všechny realizované aktivity a jejich podrobný popis. Popis vybraných realizovaných aktivit obsahuje podrobný rozbor...
The aim of the work is to improve the quality of teaching. The work points to the possibility of using action teacher research in an effort to implement innovations in the field of teaching methods for younger school age students and at the same time the development of their own professional competencies. It justifies the contribution of activating experiential and reflective methods for pupils in integrating the goals of the curriculum in the field of social science topics and the goals of personal and social education. The theoretical part maps the professional background of closely related topics such as teacher professional competencies, development of primary school teachers, innovative teaching methods, personality concepts, activation methods, experiential learning, experiential pedagogy, action teacher research, reflection and self-reflection. It also maps the background for experiential and reflective methods with support on the Framework Educational Program for Basic Education. The practical part describes the whole action teacher research. It captures in two ways the self- reflective characteristics of a teacher at the beginning of action teacher research, previous experience with the researcher's experiential and reflective methods, and a scheme of action teacher action research....