Bilingvní výuka z pohledu žáka 1. stupně ZŠ
Bilingual education from the perspective of a primary school pupil
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117474Identifiers
Study Information System: 222809
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Novotná, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
bilingvismus, bilingvní výuka, mateřský jazyk, bilingvní rodina, výuka jazyků, pohled žákaKeywords (English)
bilingualism, bilingual education, mother language, bilingual family, language education, perspective of a studentDiplomová práce se zaměřuje na problematiku bilingvní výuky z pohledu žáka prvního stupně ZŠ. Popisuje problematiku výuky dvou jazyků současně přičemž komplexně charakterizuje pojem bilingvní výuka, mapuje její formy a podmínky. Zachycuje stěžejní nároky, které jsou kladeny na žáka, jak v kontextu rodinném, tak v kontextu školním. Ve výzkumné části jsou užívány polostrukturované rozhovory s žáky se zkušeností s bilingvní výukou v programu Toscool, které jsou vedeny za účelem zjištění, jak vnímají tento typ výuky žáci celého prvního stupně ZŠ, tedy od 1. do 5. třídy. V závěru práce jsou získané informace interpretovány a na jejich základě jsou sestavena doporučení pro zvýšení efektivnosti programu a motivace žáků. KLÍČOVÁ SLOVA bilingvismus, bilingvní výuka, mateřský jazyk, bilingvní rodina, výuka jazyků, pohled žáka
The diploma thesis focuses on bilingual education from the perspective of primary school pupil and describes learning through two languages in broader context. The theoretical part characterizes the term of bilingual education and describes its various models and forms that are implemented in schools. The second part of the thesis employs semi-structured interviews and tries to find out what is the opinion of the pupils of Toscool bilingual program. The goal is to interpret the data and suggest a set of recommendations to improve the bilingual program. KEYWORDS bilingualism, bilingual education, mother language, bilingual family, language education, perspective of a student