Zobrazit minimální záznam

"Trap for the Reader" as a Narrative Strategy and Chances for Its Didactic Use
dc.contributor.advisorHausenblas, Ondřej
dc.creatorKaleta, Juda
dc.date.accessioned2020-06-24T10:01:38Z
dc.date.available2020-06-24T10:01:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/117441
dc.description.abstractThis thesis focuses on the concept of the trap for the reader, which is defined using the methodology of the cognitive science cognitive literary studies as an input of such structures and concepts in the text by which specific scheme is activated in the mind of the reader to be replaced by the different incompatible scheme. Based on this replacement, the comprehension of the text is reconstructed. Afterward, we describe specific types of trap for the reader. Every type of the trap is defined by replaced schemes: characters are prototypically an- thropomorphic, characters are black-and-white, characters are archetypes, the narrator speaks the truth, the genre is not changed. Excerpts of literary works are used to represent each type of trap. In the other part of the thesis, we demonstrate usage of this concept in the literature lessons at upper elementary and high schools. Both well-known pieces of the Czech literature, as well as contemporary young adult literature, are used as examples for the didactic use of this concept. Keywords cognitivism, cognitive literary studies, young adult literature, cognitive bias, critical thinking, functional literacy 5en_US
dc.description.abstractTato práce se zabývá konceptem pasti na čtenáře, který nejdříve vymezuje za pomoci kognitivismu a kognitivní literární vědy jako takovou posloupnost struktur a konceptů v textu, která aktivuje v mysli čtenáře určité schéma, aby ho posléze nahradila jiným neslučitelným. Na základě tohoto nahrazení se utváří porozumění textu. Dále je past na čtenáře vnitřně strukturována a na základě schémat, která jsou porušována, stanoveny jednotlivé typy pastí: postavy jsou prototypicky antropomorfní, postavy jsou černobílé, postavy jsou archetypy, vypravěč mluví pravdu a žánr se nemění. Každý z těchto typů pasti je doložen na konkrétních příkladech literárních ukázek. V druhé části pak práce přichází s praktickým využitím konceptu v rámci hodin literatury na základních a středních školách, který demonstruje na roz- boru příkladů z klasické i soudobé literatury pro děti a mládež a na konkrétních didaktických situacích. Klíčová slova kognitivismus, kognitivní literární věda, literatura pro děti a mládež, kogni- tivní iluze, kritické myšlení, čtenářská gramotnostcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectnarativní strategiecs_CZ
dc.subjectvypravěčstvícs_CZ
dc.subjectrecepce naracecs_CZ
dc.subjectvýukové postupycs_CZ
dc.subjectstřední školacs_CZ
dc.subjectnarrative strategyen_US
dc.subjectnarratoren_US
dc.subjectreceptionen_US
dc.subjectteaching strategiesen_US
dc.subjecthigh schoolen_US
dc.title"Past na čtenáře" jako narativní strategie a možnosti jejího didaktického využití.cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-03
dc.description.departmentKatedra české literaturycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId211227
dc.title.translated"Trap for the Reader" as a Narrative Strategy and Chances for Its Didactic Useen_US
dc.contributor.refereeKubíček, Tomáš
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Historyen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepiscs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra české literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepiscs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Historyen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá konceptem pasti na čtenáře, který nejdříve vymezuje za pomoci kognitivismu a kognitivní literární vědy jako takovou posloupnost struktur a konceptů v textu, která aktivuje v mysli čtenáře určité schéma, aby ho posléze nahradila jiným neslučitelným. Na základě tohoto nahrazení se utváří porozumění textu. Dále je past na čtenáře vnitřně strukturována a na základě schémat, která jsou porušována, stanoveny jednotlivé typy pastí: postavy jsou prototypicky antropomorfní, postavy jsou černobílé, postavy jsou archetypy, vypravěč mluví pravdu a žánr se nemění. Každý z těchto typů pasti je doložen na konkrétních příkladech literárních ukázek. V druhé části pak práce přichází s praktickým využitím konceptu v rámci hodin literatury na základních a středních školách, který demonstruje na roz- boru příkladů z klasické i soudobé literatury pro děti a mládež a na konkrétních didaktických situacích. Klíčová slova kognitivismus, kognitivní literární věda, literatura pro děti a mládež, kogni- tivní iluze, kritické myšlení, čtenářská gramotnostcs_CZ
uk.abstract.enThis thesis focuses on the concept of the trap for the reader, which is defined using the methodology of the cognitive science cognitive literary studies as an input of such structures and concepts in the text by which specific scheme is activated in the mind of the reader to be replaced by the different incompatible scheme. Based on this replacement, the comprehension of the text is reconstructed. Afterward, we describe specific types of trap for the reader. Every type of the trap is defined by replaced schemes: characters are prototypically an- thropomorphic, characters are black-and-white, characters are archetypes, the narrator speaks the truth, the genre is not changed. Excerpts of literary works are used to represent each type of trap. In the other part of the thesis, we demonstrate usage of this concept in the literature lessons at upper elementary and high schools. Both well-known pieces of the Czech literature, as well as contemporary young adult literature, are used as examples for the didactic use of this concept. Keywords cognitivism, cognitive literary studies, young adult literature, cognitive bias, critical thinking, functional literacy 5en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literaturycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV