Filmové adaptace literárních děl ve výuce literatury na SŠ
Film adaptations of literary works in teaching literature in high school
diplomová práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117437Identifikátory
SIS: 208589
Kolekce
- Kvalifikační práce [18052]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hausenblas, Ondřej
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
3. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
film ve výuce literatury, filmové adaptace, Ostře sledované vlaky, výukové aktivityKlíčová slova (anglicky)
film in the teaching of literature, film adaptations, Closely Watched Trains, teaching activitiesDiplomová práce Filmové adaptace literárních děl ve výuce literatury na SŠ se zabývá porovnáním filmu a literatury jako druhů umění, analýzou filmu a procesem adaptace literárního díla do filmové podoby. Jejím cílem je návrh výukových aktivit týkajících se novely a filmu Ostře sledované vlaky pro využití filmových adaptací ve výuce literatury. Při návrhu aktivit je postupováno od stanovení cíle. Ve výuce je možné se zaměřit na využití motivačního potenciálu filmu pro žáky, na srovnání původního literárního díla a jeho filmové adaptace, na samotný proces adaptace, využití filmu ke zprostředkování teoretických znalostí či kulturního a historického kontextu vzniku díla.
The diploma thesis Film adaptations of literary works in the teaching of literature in high school deals with the comparison of film and literature as types of art, the analysis of film and the process of adaptation of a literary work into a film form. It's aim is to propose teaching activities related to the short story and the film Closely Watched Trains for the use of film adaptations in teaching literature. The design of activities proceeds from the setting of the goal. In teaching it is possible to focus on the use of the motivational potential of film for students, on the comparison of the original literary work and its film adaptation, on the adaptation process itself, the use of film to convey theoretical knowledge or cultural and historical context of formation of the work.