dc.contributor.advisor | Brož, František | |
dc.creator | Loudová, Hana | |
dc.date.accessioned | 2020-06-03T09:53:28Z | |
dc.date.available | 2020-06-03T09:53:28Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/117205 | |
dc.description.abstract | This thesis deals with the creation of larp-based educational games intended for the secondary school literary education. The aim was to introduce larp as a possible teaching method, anchored in the existing theoretical framework and the extension of its recognition. The theoretical part defines the position of literary education and educational games, explains the key term larp and describes the process of its creation. The focus of the thesis' practical part are five educational games ranging from 1 to 2 lessons and based in Czech literary works, are presented. The games are designed to encourage pupils to reading and for development of their reading literacy. The practical outcome of this thesis is a set of materials (methodological instructions for teachers and materials for pupils) necessary for the realization of these games in teaching of literature, which are contained in the annexes. In the end of the thesis, there are comments on individual games, which bring the characteristics of the game, outline the possibilities of its use in teaching and reflect on the process of creation and testing. | en_US |
dc.description.abstract | Práce se zábývá tvorbou výukových her týpu lárp urcených pro výuku literáturý ná stredních skolách. Cílem býlo predstávení lárpu jáko mozne výukove metodý, jeho ukotvení v existujícím teoretickem rámci á rozsírení povedomí o jeho existenci. V teoreticke cásti je výmezeno místo literární výchový á hrý ve výuce, výsvetlen klícový pojem lárp á popsán proces jeho tvorbý. Tezistem práce je práktická cást, v níz je predstáveno pet výukových her o delce 1-2 výucovácí hodiný výcházejících z ceských literárních del. Hrý májí vest záký ke ctenárství á rozvíjet jejich ctenárskou grámotnost. Práktickým výstupem práce je výtvorení souboru podkládu& (metodicke pokýný pro ucitele á máteriálý pro záký) potrebných k reálizáci techto her ve výuce literáturý, ktere jsou obsázený v prílohách. V záveru práce jsou predlozený komentáre k jednotlivým hrám, ktere prinásejí chárákteristiku hrý, nástinují moznosti jejího výuzití ve výuce á reflektují proces tvorbý á testování. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | literatura|larp|hry|didaktika|herní adaptace|dramatická výchova | cs_CZ |
dc.subject | literature|larp|games|didactics|game adaptation|drama education | en_US |
dc.title | Larp ve výuce literatury na střední škole | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2019 | |
dcterms.dateAccepted | 2019-09-09 | |
dc.description.department | Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Czech and Comparative Literature | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 191597 | |
dc.title.translated | Use of larp in secondary school education | en_US |
dc.contributor.referee | Králíková, Andrea | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training for Czech Language and Literature | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literature | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training for Czech Language and Literature | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Práce se zábývá tvorbou výukových her týpu lárp urcených pro výuku literáturý ná stredních skolách. Cílem býlo predstávení lárpu jáko mozne výukove metodý, jeho ukotvení v existujícím teoretickem rámci á rozsírení povedomí o jeho existenci. V teoreticke cásti je výmezeno místo literární výchový á hrý ve výuce, výsvetlen klícový pojem lárp á popsán proces jeho tvorbý. Tezistem práce je práktická cást, v níz je predstáveno pet výukových her o delce 1-2 výucovácí hodiný výcházejících z ceských literárních del. Hrý májí vest záký ke ctenárství á rozvíjet jejich ctenárskou grámotnost. Práktickým výstupem práce je výtvorení souboru podkládu& (metodicke pokýný pro ucitele á máteriálý pro záký) potrebných k reálizáci techto her ve výuce literáturý, ktere jsou obsázený v prílohách. V záveru práce jsou predlozený komentáre k jednotlivým hrám, ktere prinásejí chárákteristiku hrý, nástinují moznosti jejího výuzití ve výuce á reflektují proces tvorbý á testování. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis deals with the creation of larp-based educational games intended for the secondary school literary education. The aim was to introduce larp as a possible teaching method, anchored in the existing theoretical framework and the extension of its recognition. The theoretical part defines the position of literary education and educational games, explains the key term larp and describes the process of its creation. The focus of the thesis' practical part are five educational games ranging from 1 to 2 lessons and based in Czech literary works, are presented. The games are designed to encourage pupils to reading and for development of their reading literacy. The practical outcome of this thesis is a set of materials (methodological instructions for teachers and materials for pupils) necessary for the realization of these games in teaching of literature, which are contained in the annexes. In the end of the thesis, there are comments on individual games, which bring the characteristics of the game, outline the possibilities of its use in teaching and reflect on the process of creation and testing. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |