Show simple item record

Gifted children at the first level of elementary school and their social skills
dc.contributor.advisorZábrodská, Kateřina
dc.creatorJonáková, Zuzana
dc.date.accessioned2020-02-27T10:25:32Z
dc.date.available2020-02-27T10:25:32Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/116799
dc.description.abstractThis bachelor thesis focuses on gifted children at the first level of elementary school, with a specific focus on the children's social and emotional skills. The aim of this thesis is understanding to factors that influence the development of social and emotional skills of gifted children, as well as identifying educational processes that could help gifted children to develop these skills. The thesis deals with the concepts of talent and gifted child and introduces main giftedness theories. It also informs about historical approaches to giftedness since ancient Greece to these days. Subsequently, the question of how to help gifted children to develop social and emotional skills and to integrate them into the class group is addressed. Attention is focused on support measures that already exist in this area and their effectiveness. In conclusion, there is a summary of what can be deduced from the acquired information and what approach uses contemporary Czech education system to gifted children.en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá problematikou nadaných dětí na prvním stupni základní školy se specifickým zaměřením na rozvoj jejich sociálních a emočních dovedností. Cílem práce je porozumět faktorům, které u nadaných dětí ovlivňují osvojování sociálních a emočních dovedností, a identifikovat výukové postupy, které nadaným dětem mohou pomoci při rozvoji těchto dovedností. V práci je diskutován koncept nadání a nadaného dítěte a představeny hlavní současné teorie nadání. Věnuje se také historickému přístupu k nadání od doby starého Řecka až do dnešní doby. Následně je řešena otázka, jak nadaným dětem pomoci k rozvoji sociálních a emočních dovedností a k jejich začlenění do třídního kolektivu. Pozornost je zaměřena na podpůrná opatření, která v této oblasti již existují a jejich účinnosti. Závěrem je shrnuto, co ze získaných poznatků lze vyvodit, a jaký přístup má dnešní, tedy hlavně české školství, k nadaným dětem.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectnadání|emoční inteligence|sociální dovednosti|první stupeň|základní škola|Nadané dětics_CZ
dc.subjectsocial skills|the emotional intelligence|first level|elementary school|talent|Gifted childrenen_US
dc.titleNadané děti na prvním stupni základní školy a jejich sociální dovednostics_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-01-31
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId221526
dc.title.translatedGifted children at the first level of elementary school and their social skillsen_US
dc.contributor.refereeKoťa, Jaroslav
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá problematikou nadaných dětí na prvním stupni základní školy se specifickým zaměřením na rozvoj jejich sociálních a emočních dovedností. Cílem práce je porozumět faktorům, které u nadaných dětí ovlivňují osvojování sociálních a emočních dovedností, a identifikovat výukové postupy, které nadaným dětem mohou pomoci při rozvoji těchto dovedností. V práci je diskutován koncept nadání a nadaného dítěte a představeny hlavní současné teorie nadání. Věnuje se také historickému přístupu k nadání od doby starého Řecka až do dnešní doby. Následně je řešena otázka, jak nadaným dětem pomoci k rozvoji sociálních a emočních dovedností a k jejich začlenění do třídního kolektivu. Pozornost je zaměřena na podpůrná opatření, která v této oblasti již existují a jejich účinnosti. Závěrem je shrnuto, co ze získaných poznatků lze vyvodit, a jaký přístup má dnešní, tedy hlavně české školství, k nadaným dětem.cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis focuses on gifted children at the first level of elementary school, with a specific focus on the children's social and emotional skills. The aim of this thesis is understanding to factors that influence the development of social and emotional skills of gifted children, as well as identifying educational processes that could help gifted children to develop these skills. The thesis deals with the concepts of talent and gifted child and introduces main giftedness theories. It also informs about historical approaches to giftedness since ancient Greece to these days. Subsequently, the question of how to help gifted children to develop social and emotional skills and to integrate them into the class group is addressed. Attention is focused on support measures that already exist in this area and their effectiveness. In conclusion, there is a summary of what can be deduced from the acquired information and what approach uses contemporary Czech education system to gifted children.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV