Nadané děti na prvním stupni základní školy a jejich sociální dovednosti
Gifted children at the first level of elementary school and their social skills
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116799Identifikátory
SIS: 221526
Kolekce
- Kvalifikační práce [23975]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťa, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
31. 1. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
nadání|emoční inteligence|sociální dovednosti|první stupeň|základní škola|Nadané dětiKlíčová slova (anglicky)
social skills|the emotional intelligence|first level|elementary school|talent|Gifted childrenTato bakalářská práce se zabývá problematikou nadaných dětí na prvním stupni základní školy se specifickým zaměřením na rozvoj jejich sociálních a emočních dovedností. Cílem práce je porozumět faktorům, které u nadaných dětí ovlivňují osvojování sociálních a emočních dovedností, a identifikovat výukové postupy, které nadaným dětem mohou pomoci při rozvoji těchto dovedností. V práci je diskutován koncept nadání a nadaného dítěte a představeny hlavní současné teorie nadání. Věnuje se také historickému přístupu k nadání od doby starého Řecka až do dnešní doby. Následně je řešena otázka, jak nadaným dětem pomoci k rozvoji sociálních a emočních dovedností a k jejich začlenění do třídního kolektivu. Pozornost je zaměřena na podpůrná opatření, která v této oblasti již existují a jejich účinnosti. Závěrem je shrnuto, co ze získaných poznatků lze vyvodit, a jaký přístup má dnešní, tedy hlavně české školství, k nadaným dětem.
This bachelor thesis focuses on gifted children at the first level of elementary school, with a specific focus on the children's social and emotional skills. The aim of this thesis is understanding to factors that influence the development of social and emotional skills of gifted children, as well as identifying educational processes that could help gifted children to develop these skills. The thesis deals with the concepts of talent and gifted child and introduces main giftedness theories. It also informs about historical approaches to giftedness since ancient Greece to these days. Subsequently, the question of how to help gifted children to develop social and emotional skills and to integrate them into the class group is addressed. Attention is focused on support measures that already exist in this area and their effectiveness. In conclusion, there is a summary of what can be deduced from the acquired information and what approach uses contemporary Czech education system to gifted children.