Zobrazit minimální záznam

Topoi in Critical Discourse Analysis
dc.contributor.advisorLehečková, Eva
dc.creatorPreininger, Mikuláš
dc.date.accessioned2020-02-26T10:53:50Z
dc.date.available2020-02-26T10:53:50Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/116728
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to explore, how critical discourse analysis, namely Discourse- Historical Approach (DHA), analyses argumentation strategies and how it uses the concept of topos. The main task of DHA is to grasp how socially problematic phenomena (e. g. discrimination) spread and based on this knowledge it aims to suggest ways to tackle them (e. g. defining correct and fallacious argumentation practices). In this way, DHA embraces both descriptive and normative approach. As a key analytical tool for describing and assessing argumentation, DHA uses the concept of topos. According to DHA, topos is a scheme which connects arguments with conclusions (e. g. the topos of authority, working in a sense we perform action x because subject y suggests so). The advantage of topos is the fact that, on the one hand, compared to arguments, it is more general, on the other hand, compared to abstract logical rules, it is more related to the content of argumentation. As such, it provides a useful tool for exploring typified manners of argumentation and persuasion. The way DHA analyses argumentation strategies and topoi, however, became a subject of criticism. First, it concerns the fact that argumentation analysis in DHA often lacks method and transparency (Žagar 2010). Second, it concerns the fact that...en_US
dc.description.abstractCílem této práce je prozkoumat, jak kritická analýza diskurzu, konkrétně diskurzivně- historický přístup (DHA), analyzuje argumentační strategie a jakým způsobem k tomu využívá koncept toposu. DHA se na základě analýzy argumentace snaží pochopit, jakým způsobem se šíří sociálně problematické jevy (např. diskriminace), a na základě těchto poznatků navrhnout postupy, jak takovým jevům čelit (např. vymezení správných a falešných argumentačních postupů). V DHA se tak propojuje aspekt deskriptivní a normativní. Jako klíčový analytický nástroj v popisu a kritice argumentace slouží DHA topos. DHA jej chápe jako schéma, které propojuje argumenty s tezemi (např. topos autority, fungující ve smyslu měli bychom udělat x, protože si to myslí y). Topos má tu výhodu, že má na rozdíl od argumentů obecnější povahu, zároveň má však konkrétnější vztah k obsahu argumentace než abstraktní logická pravidla. Je tak užitečným nástrojem, jehož pomocí lze zkoumat typizované způsoby zdůvodňování a přesvědčování. Způsob, jakým DHA analyzuje argumentační strategie a toposy, se nicméně setkal s kritikou. Zaprvé bývá DHA vyčítáno, že analýza často není dostatečně metodická a transparentní (Žagar 2010). Zadruhé čelí DHA námitkám, že při kritice argumentace nevychází z dostatečných a jasně zdůvodněných normativních kritérií...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectkritická analýza diskurzu|diskurzivně-historický přístup|diskurzivní strategie|argumentační strategie|argumentace|toposcs_CZ
dc.subjectCritical Discourse Analysis|Discourse-Historical Approach|discursive strategies|argumentation strategies|argumentation|toposen_US
dc.titleTopoi v kritické analýze diskurzucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-01-20
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId212846
dc.title.translatedTopoi in Critical Discourse Analysisen_US
dc.contributor.refereeAndrlová Fidlerová, Alena
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language - Specialization Studies - General Linguisticsen_US
thesis.degree.disciplineČeský jazyk - specializační studium - Obecná lingvistikacs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk - specializační studium - Obecná lingvistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language - Specialization Studies - General Linguisticsen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem této práce je prozkoumat, jak kritická analýza diskurzu, konkrétně diskurzivně- historický přístup (DHA), analyzuje argumentační strategie a jakým způsobem k tomu využívá koncept toposu. DHA se na základě analýzy argumentace snaží pochopit, jakým způsobem se šíří sociálně problematické jevy (např. diskriminace), a na základě těchto poznatků navrhnout postupy, jak takovým jevům čelit (např. vymezení správných a falešných argumentačních postupů). V DHA se tak propojuje aspekt deskriptivní a normativní. Jako klíčový analytický nástroj v popisu a kritice argumentace slouží DHA topos. DHA jej chápe jako schéma, které propojuje argumenty s tezemi (např. topos autority, fungující ve smyslu měli bychom udělat x, protože si to myslí y). Topos má tu výhodu, že má na rozdíl od argumentů obecnější povahu, zároveň má však konkrétnější vztah k obsahu argumentace než abstraktní logická pravidla. Je tak užitečným nástrojem, jehož pomocí lze zkoumat typizované způsoby zdůvodňování a přesvědčování. Způsob, jakým DHA analyzuje argumentační strategie a toposy, se nicméně setkal s kritikou. Zaprvé bývá DHA vyčítáno, že analýza často není dostatečně metodická a transparentní (Žagar 2010). Zadruhé čelí DHA námitkám, že při kritice argumentace nevychází z dostatečných a jasně zdůvodněných normativních kritérií...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this thesis is to explore, how critical discourse analysis, namely Discourse- Historical Approach (DHA), analyses argumentation strategies and how it uses the concept of topos. The main task of DHA is to grasp how socially problematic phenomena (e. g. discrimination) spread and based on this knowledge it aims to suggest ways to tackle them (e. g. defining correct and fallacious argumentation practices). In this way, DHA embraces both descriptive and normative approach. As a key analytical tool for describing and assessing argumentation, DHA uses the concept of topos. According to DHA, topos is a scheme which connects arguments with conclusions (e. g. the topos of authority, working in a sense we perform action x because subject y suggests so). The advantage of topos is the fact that, on the one hand, compared to arguments, it is more general, on the other hand, compared to abstract logical rules, it is more related to the content of argumentation. As such, it provides a useful tool for exploring typified manners of argumentation and persuasion. The way DHA analyses argumentation strategies and topoi, however, became a subject of criticism. First, it concerns the fact that argumentation analysis in DHA often lacks method and transparency (Žagar 2010). Second, it concerns the fact that...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV