Show simple item record

Controversial issues in civic education: example of gender and stereotypes
dc.contributor.advisorDvořáková, Michaela
dc.creatorMargolienová, Kristína
dc.date.accessioned2020-02-03T10:53:46Z
dc.date.available2020-02-03T10:53:46Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/116071
dc.description.abstractDiplomová práce se soustředí na výuku kontroverzních témat jako součást výchovy k občanství. Cílem práce je zjistit využívání kontroverzí ve výuce a analyzovat aplikaci různých metod v práci s kontroverzemi. V první části jsou vymezena teoretická východiska diplomové práce a důležitost využívání kontroverzí ve výuce. Dále je představeno jejich zakotvení v kurikulárních dokumentech, základní psychologické teorie vývoje morálky a myšlení. Poté jsou představeny metody, které mohou být pro práci s kontroverzemi nápomocné. Praktická část objasňuje metodologická východiska diplomové práce a navrhuje konkrétní vyučovací hodinu k tématu gender a stereotypy. Výzkumná sonda proběhla ve dvou třídách druhého stupně základní školy formou zúčastněného pozorování a strukturovaným rozhovorem s vyučujícími výchovy k občanství daných tříd. Výsledky naznačují určité rozdílnosti v kompetencích žáků, kteří se s kontroverzními tématy ve výuce setkávají, a mezi těmi, kterým jsou kontroverze cizí. KLÍČOVÁ SLOVA kontroverze, průřezová témata, výchova k občanství, gender, stereotypcs_CZ
dc.description.abstractThe thesis is focused on research on teaching controversial issues in civic education. The aim is to examine the utilization of controversies in classes and the analysis of the application of various methods using controversies. In the first part the theoretical base of the thesis was defined and also the importance of integrating controversial topics was explained. Moreover, the anchorage in curricular documents was presented and also the psychological theories of development of thinking and moral together with different methods were described. In the second part, the methodological base of the thesis was stated and one concrete lesson with the topic of gender and stereotypes was drafted. The qualitative research took place in two classes of secondary school in the form of active observations of students and structured interviews with their teachers of civic education. The results show some differences in students' competences according to the amount of integration of controversial topics in classes. KEYWORDS controversial issues, key competences, civic education, gender, stereoten_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectcontroversial issuesen_US
dc.subjectkey competencesen_US
dc.subjectcivic educationen_US
dc.subjectgenderen_US
dc.subjectstereotypeen_US
dc.subjectkontroverzecs_CZ
dc.subjectprůřezová tématacs_CZ
dc.subjectvýchova k občanstvícs_CZ
dc.subjectgendercs_CZ
dc.subjectstereotypcs_CZ
dc.titlePráce s kontroverzními tématy ve výchově k občanství na příkladu tématu gender a stereotypy.cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-01-13
dc.description.departmentKatedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId220614
dc.title.translatedControversial issues in civic education: example of gender and stereotypesen_US
dc.contributor.refereeLánský, Ondřej
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Physical Education - Foundations of Humanitiesen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy tělesná výchova - základy společenských vědcs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy tělesná výchova - základy společenských vědcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Physical Education - Foundations of Humanitiesen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se soustředí na výuku kontroverzních témat jako součást výchovy k občanství. Cílem práce je zjistit využívání kontroverzí ve výuce a analyzovat aplikaci různých metod v práci s kontroverzemi. V první části jsou vymezena teoretická východiska diplomové práce a důležitost využívání kontroverzí ve výuce. Dále je představeno jejich zakotvení v kurikulárních dokumentech, základní psychologické teorie vývoje morálky a myšlení. Poté jsou představeny metody, které mohou být pro práci s kontroverzemi nápomocné. Praktická část objasňuje metodologická východiska diplomové práce a navrhuje konkrétní vyučovací hodinu k tématu gender a stereotypy. Výzkumná sonda proběhla ve dvou třídách druhého stupně základní školy formou zúčastněného pozorování a strukturovaným rozhovorem s vyučujícími výchovy k občanství daných tříd. Výsledky naznačují určité rozdílnosti v kompetencích žáků, kteří se s kontroverzními tématy ve výuce setkávají, a mezi těmi, kterým jsou kontroverze cizí. KLÍČOVÁ SLOVA kontroverze, průřezová témata, výchova k občanství, gender, stereotypcs_CZ
uk.abstract.enThe thesis is focused on research on teaching controversial issues in civic education. The aim is to examine the utilization of controversies in classes and the analysis of the application of various methods using controversies. In the first part the theoretical base of the thesis was defined and also the importance of integrating controversial topics was explained. Moreover, the anchorage in curricular documents was presented and also the psychological theories of development of thinking and moral together with different methods were described. In the second part, the methodological base of the thesis was stated and one concrete lesson with the topic of gender and stereotypes was drafted. The qualitative research took place in two classes of secondary school in the form of active observations of students and structured interviews with their teachers of civic education. The results show some differences in students' competences according to the amount of integration of controversial topics in classes. KEYWORDS controversial issues, key competences, civic education, gender, stereoten_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV