dc.contributor.advisor | Štípek, Jiří | |
dc.creator | Milichovská, Lucie | |
dc.date.accessioned | 2020-02-03T10:53:14Z | |
dc.date.available | 2020-02-03T10:53:14Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/116068 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá rozvojem algoritmického myšlení a výukou programování u žáků na základní škole. Jsou zde nastíněny dostupné možnosti, jak se žáci mohou ponořit do tajů programování. Je samozřejmé, že z každého žáka programátor nebude, ale jisté základy algoritmického myšlení jsou zajisté prospěšné pro každého člena společnosti. Výukové programovací jazyky a nástroje představují pro žáky mnoho výhod. Jsou vizuálně zajímavé, poměrné jednoduché, intuitivní a v neposlední řadě představují jistou formu zábavy, což je velice atraktivní. Krom rozvoje algoritmického myšlení je rozvíjena i tvořivost, obě tyto vlastnosti jsou pro uplatnění člověka v dnešní době téměř nezbytné. A díky těmto programovacím jazykům a nástrojům je možné zmíněné vlastnosti rozvíjet už od nízkého věku. Praktická část práce je zaměřena dětský programovací jazyk Scratch, což je jeden z nástrojů vhodných pro využití ve výuce. Cílem bylo vytvořit celkem 12 úloh určených pro žáky ve 4. - 6. třídě základní školy, které slouží k rozvoji jejich algoritmického myšlení. Úlohy mají postupně gradující charakter, žáci nepotřebují žádné předchozí zkušenosti s programovacím jazykem Scratch, zároveň jsou koncipovány tak, aby je žáci zvládli vyřešit i bez pomoci učitele. Všechny úlohy byly vyzkoušeny skupinou žáků dané věkové... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis is aimed at development of algorithmic thinking and teaching programming in elementary school. Possible options on how to learn to program are outlined for the students. It goes without saying that each student will not be a programmer, but fundamentals of algorithmic thinking are beneficial to every member of society. Learning programming languages and tools offer many benefits for students. They are visually interesting, relatively simple, intuitive and funny for students. At the same time, it develops their creativity. And thanks to these programming languages and tools, these features can be explored from an early age. The practical part is focused on children's programming language Scratch, which is one of the tools for use in teaching. There were 12 tasks created for pupils in the 4th - 6th grade of elementary school, that serve to develop their algorithmic thinking. The tasks have increasing difficulty, pupils do not need any previous experience with the programming language Scratch. All tasks were tested by a group of pupils of the given age category as a part of leisure activities | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | algorithmic thinking | en_US |
dc.subject | computational thinking | en_US |
dc.subject | programming at primary school | en_US |
dc.subject | learning tools and programming languages | en_US |
dc.subject | Scratch | en_US |
dc.subject | algoritmické myšlení | cs_CZ |
dc.subject | informatické myšlení | cs_CZ |
dc.subject | programování na základní škole | cs_CZ |
dc.subject | výukové nástroje a programovací jazyky | cs_CZ |
dc.subject | Scratch | cs_CZ |
dc.title | Programování na základní škole a rozvoj algoritmického myšlení žáků | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-01-13 | |
dc.description.department | Katedra informačních technologií a technické výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 216462 | |
dc.title.translated | Programming in elementary school and development of students' algorithmic thinking | en_US |
dc.contributor.referee | Vaňková, Petra | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Information and Communication Technologies | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - informační a komunikační technologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra informačních technologií a technické výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - informační a komunikační technologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Information and Communication Technologies | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Neprospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Fail | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá rozvojem algoritmického myšlení a výukou programování u žáků na základní škole. Jsou zde nastíněny dostupné možnosti, jak se žáci mohou ponořit do tajů programování. Je samozřejmé, že z každého žáka programátor nebude, ale jisté základy algoritmického myšlení jsou zajisté prospěšné pro každého člena společnosti. Výukové programovací jazyky a nástroje představují pro žáky mnoho výhod. Jsou vizuálně zajímavé, poměrné jednoduché, intuitivní a v neposlední řadě představují jistou formu zábavy, což je velice atraktivní. Krom rozvoje algoritmického myšlení je rozvíjena i tvořivost, obě tyto vlastnosti jsou pro uplatnění člověka v dnešní době téměř nezbytné. A díky těmto programovacím jazykům a nástrojům je možné zmíněné vlastnosti rozvíjet už od nízkého věku. Praktická část práce je zaměřena dětský programovací jazyk Scratch, což je jeden z nástrojů vhodných pro využití ve výuce. Cílem bylo vytvořit celkem 12 úloh určených pro žáky ve 4. - 6. třídě základní školy, které slouží k rozvoji jejich algoritmického myšlení. Úlohy mají postupně gradující charakter, žáci nepotřebují žádné předchozí zkušenosti s programovacím jazykem Scratch, zároveň jsou koncipovány tak, aby je žáci zvládli vyřešit i bez pomoci učitele. Všechny úlohy byly vyzkoušeny skupinou žáků dané věkové... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis is aimed at development of algorithmic thinking and teaching programming in elementary school. Possible options on how to learn to program are outlined for the students. It goes without saying that each student will not be a programmer, but fundamentals of algorithmic thinking are beneficial to every member of society. Learning programming languages and tools offer many benefits for students. They are visually interesting, relatively simple, intuitive and funny for students. At the same time, it develops their creativity. And thanks to these programming languages and tools, these features can be explored from an early age. The practical part is focused on children's programming language Scratch, which is one of the tools for use in teaching. There were 12 tasks created for pupils in the 4th - 6th grade of elementary school, that serve to develop their algorithmic thinking. The tasks have increasing difficulty, pupils do not need any previous experience with the programming language Scratch. All tasks were tested by a group of pupils of the given age category as a part of leisure activities | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra informačních technologií a technické výchovy | cs_CZ |
thesis.grade.code | 4 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |