Fenomenologie tance
Dance from phenomenological point of view
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116062Identifikátory
SIS: 205503
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rybák, David
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
13. 1. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
tanec, fenomenologie, časKlíčová slova (anglicky)
dance, phenomenology, timeDiplomová práce je filosofickým pojednáním o tanci a jeho bytostném určení, čím tanec jest. Tato práce se zabývá zkoumáním podstaty tance jako takového. Jde o fenomenologický náhled a zkoumání smyslu, který tanec sám v sobě nese. Pokouší se nahlížet základní možnosti projevů tance a s ním spjaté problémy jeho produkce, percepce, vnitřního naladění tanečníka, prostorovosti a časovosti na pozadí celku. Hlavním přístupem je promýšlení člověka na základě Heideggerových spisů - tanečníka jako místa, na kterém se Bytí děje. Tanec je možným způsobem, jak tanečník může být. Práce by měla směřovat k projasňování dějinného dívání se na tanec, fenoménu tance a dospět k původnosti tanečního umění. Důležitou součástí je také poznání, které se skrze umělecké vyjádření člověku dostává. Tanec je také chápán jako cesta uvlastnění, což znamená odkrývání tanečníkových možností v něm samém. Porozumění těmto možnostem započíná v sobě dění, které se vydává na cestu sebe-poznání a otevřenosti bytí. Tanec je pojímán jako způsob uměleckého projádření a bytostný rozhovor tanečníka se sebou samým a světem. Tanečník se nalaďuje na ráz situace, ve které pobývá a z ní také tvoří svůj tanec. Svojství je ukázáno na pozadí pravdy bytí. Celkově by mělo být uchopeno to, jakým způsobem tanec v našem vědomí vyvstává, jak se ukazuje ve...
Anotation This diploma thesis is a philosophical essay on the subject of dance and its essence through a phenomenological viewpoint and examination of meaning that is carried by the dance itself. It tries to glimpse fundamental possibilities of dance, its manifestations, and problems connected with its production, perception, the inner attunement of a dancer, spatiality, and temporality on the background of the whole. The main approach is thinking man through on the basis of Heidegger's work - the dancer as a place in which Being happens. Dance is one of the possibilities of how a dancer can be. The thesis should aim towards the enlightenment of a historical viewpoint of dance, the phenomenon of dance, and reach the origin of the art of dance. Knowledge that is given to man through dance is another important part. Dance is also understood as a way of self-possession, which means uncovering dancer's own possibilities. Understanding these possibilities sets the course of events in itself that sets off on a journey of self-discovery and openness of being. Dance is taken as a way of artistic expression and an existential dialogue between a dancer and the world. Ownness is displayed on the background of the truth of being. What should be grasped is the way dance arises in our consciousness and how it is...