Show simple item record

On the concept of composition in the writing On literary composition of Dionysius of Halicarnassus
dc.contributor.advisorDostálová, Růžena
dc.creatorPavlík, Jiří
dc.date.accessioned2021-05-19T16:44:20Z
dc.date.available2021-05-19T16:44:20Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/11599
dc.description.abstractThe text relates to rhetorical theory, stylistics and the history of literary criticism. It deals with a theory of style which has been presented by Dionysius of Halicarnassus in his treatise On literary composition. The literary style is treated in his writing in view of its compositional aspect so-called synthese (gr. ) that is the manner in which the words are connected. The thesis is based on a critical and analytical reading of primary sources as well as to technical literature. It surveys the recent research into several questions and deals with the compositional aspects of style in context of contemporary interest in the Hellenistic euphonic poetics. After two introductory chapters which deal with the Dionysius extant critical writings and the manuscripts and structure of the treatise On literary compositon, the thesis introduces the Dionysian concept of the synthese and its historical and conceptual background. The third chapter deals with a delimitation of the synthese and the other stylistic fields relating to the word selection (gr. ) as well as with the pre-eminence of the synthese considering its aesthetic impression. The next chapter presents three patterns of the conception of the synthese which appear in the Dionysian writing in different measure. Dionysius focuses on the third of them...en_US
dc.description.abstractText se týká rétorické teorie, stylistiky a dějin literární kritiky. Zabývá se teoretickou koncepcí stylu prezentovanou Dionýsiem z Halikarnássu v díle De compositione verborum, ve kterém se styl pojednává se zřetelem k své skladebné stránce, takzvané synthesi (). Práce je založena na kritické četbě a analýze primární a sekundární literatury. Poskytuje přehled moderního bádání o jednotlivých otázkách a prezentuje problematiku synthese v kontextu současného zájmu o helénistickou eufonickou poetiku. Po dvou úvodních kapitolách věnovaných dochované Dionýsiově literárněkritické tvorbě a rukopisné tradici a struktuře textu De compositione verborum poskytuje seznámení s Dionýsiovým konceptem synthese a jeho historickým a systémovým pozadím. Třetí kapitola práce se zabývá vymezením synthese vůči další oblasti stylu, která spočívá ve výběru slov () a nad kterou podle Dionýsia synthesis svým estetickým efektem vyniká. V další kapitole se představují tři modely pojímání synthese, které se v De compositione verborum objevují různou měrou. Těžiště Dionýsiova výkladu je v třetím z nich, který spočívá v estetických hodnotách akustických vjemů. Hlavními příčinami krásné a příjemné synthese jsou podle Dionýsia fonetické a rytmické vlastnosti posuzovaných textů. Následující dvě kapitoly práce se proto zabývají úlohou...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titlePojem synthesis ve spisu De compositione verborum Dionýsia z Halikarnássucs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-12-05
dc.description.departmentInstitute for Greek and Latin Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav řeckých a latinských studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId50694
dc.title.translatedOn the concept of composition in the writing On literary composition of Dionysius of Halicarnassusen_US
dc.contributor.refereeMuchnová, Dagmar
dc.identifier.aleph001707340
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineLatin Studiesen_US
thesis.degree.disciplineLatinacs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav řeckých a latinských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute for Greek and Latin Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csLatinacs_CZ
uk.degree-discipline.enLatin Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csText se týká rétorické teorie, stylistiky a dějin literární kritiky. Zabývá se teoretickou koncepcí stylu prezentovanou Dionýsiem z Halikarnássu v díle De compositione verborum, ve kterém se styl pojednává se zřetelem k své skladebné stránce, takzvané synthesi (). Práce je založena na kritické četbě a analýze primární a sekundární literatury. Poskytuje přehled moderního bádání o jednotlivých otázkách a prezentuje problematiku synthese v kontextu současného zájmu o helénistickou eufonickou poetiku. Po dvou úvodních kapitolách věnovaných dochované Dionýsiově literárněkritické tvorbě a rukopisné tradici a struktuře textu De compositione verborum poskytuje seznámení s Dionýsiovým konceptem synthese a jeho historickým a systémovým pozadím. Třetí kapitola práce se zabývá vymezením synthese vůči další oblasti stylu, která spočívá ve výběru slov () a nad kterou podle Dionýsia synthesis svým estetickým efektem vyniká. V další kapitole se představují tři modely pojímání synthese, které se v De compositione verborum objevují různou měrou. Těžiště Dionýsiova výkladu je v třetím z nich, který spočívá v estetických hodnotách akustických vjemů. Hlavními příčinami krásné a příjemné synthese jsou podle Dionýsia fonetické a rytmické vlastnosti posuzovaných textů. Následující dvě kapitoly práce se proto zabývají úlohou...cs_CZ
uk.abstract.enThe text relates to rhetorical theory, stylistics and the history of literary criticism. It deals with a theory of style which has been presented by Dionysius of Halicarnassus in his treatise On literary composition. The literary style is treated in his writing in view of its compositional aspect so-called synthese (gr. ) that is the manner in which the words are connected. The thesis is based on a critical and analytical reading of primary sources as well as to technical literature. It surveys the recent research into several questions and deals with the compositional aspects of style in context of contemporary interest in the Hellenistic euphonic poetics. After two introductory chapters which deal with the Dionysius extant critical writings and the manuscripts and structure of the treatise On literary compositon, the thesis introduces the Dionysian concept of the synthese and its historical and conceptual background. The third chapter deals with a delimitation of the synthese and the other stylistic fields relating to the word selection (gr. ) as well as with the pre-eminence of the synthese considering its aesthetic impression. The next chapter presents three patterns of the conception of the synthese which appear in the Dionysian writing in different measure. Dionysius focuses on the third of them...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav řeckých a latinských studiícs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU
dc.identifier.lisID990017073400106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV