Show simple item record

The effect of social standing on lifestyle in the Czech Republic
dc.contributor.advisorŠanderová, Jadwiga
dc.creatorŠpaček, Ondřej
dc.date.accessioned2020-08-21T22:17:38Z
dc.date.available2020-08-21T22:17:38Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/11383
dc.description.abstractV současné diskuzi sociální diferenciace životních stylů a vkusu lze rozeznat dvě základní teoretické pozice. Homologická teorie odvozená z myšlení Pierra Bourdieu předpokládá velký překryv mezi společenskou hierarchií a hierarchií kulturní spotřeby. Naopak úvahy postmodemích autorů jako je Beck či Bauman hovoří o procesu individualizace, který do značné míry oslabuje vztah mezí sociálním postavením jednotlivce a jeho životním stylem. Autor se v této práci snaží posoudit empirickou věrohodnost těchto antagonistických pozic. Z marketingových dat o spotřebních preferencích MML 2004 konstruuje typologii životních stylů české populace. Za pomocí multinomické logistické regrese zjišťuje míru ovlivnění těchto typů sociodemografickými charakteristikami respondentů. Ukazuje, že vzdělání a příjem respondentů diferencuje jejich životní styl. Zdaleka se ale nejedná 0 nejdůležitější determinantu. Fáze životního cyklu má na respondentův životní styl větší vliv než obě socioekonomické charakteristiky dohromady. Stejně tak je do značné míry odlišný od ostatních životní styl Pražanů, a to 1 při kontrole příjmu a vzdělání. Na základě analyzovaných dat tedy nelze přijmout postmoderní představu individualizace. Ani úzkou souvislost sociálního postavení a životního stylu předpokládanou homologickou teorií ale nelze potvrdit....cs_CZ
dc.description.abstractOndřej Špaček Vliv sociálního postaveni na životni styl v České republice Summary There can be identified two basic theoretical positions in the discussion o f the association between lifestyles or tastes and social standing. The theory of homology is derived from the work o f Bourdieu and the early ideas about elite and mass culture. This theory supposes that the hierarchy of the social standings is mirrored in the hierarchy of the tastes. High classes usually consume the high culture while lower classes like the popular culture. This idea is opposed by thoughts of some post-modem thinkers. Such authors as Beck or Bauman accent process of individualisation that disrupts strict connection between the social standing and the lifestyle. They say that the influence of socioeconomic determinants on the lifestyle is diminishing in today's western societies. These two theoretical positions could be understood as two opposing hypotheses that should be tested by an empirical research. The empirical core of this paper is based on the marketing research data from survey Market & Media & Lifestyle 2004 (MEDIAN). I construct the typology of lifestyles represented by the patterns of consumption preferences. Four areas of lifestyle preferences are taken into account: culture consumption, eating, travelling and fashion....en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleVliv sociálního postavení na životní styl v České republicecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-06-26
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId2416
dc.title.translatedThe effect of social standing on lifestyle in the Czech Republicen_US
dc.contributor.refereeTuček, Milan
dc.identifier.aleph000887229
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csV současné diskuzi sociální diferenciace životních stylů a vkusu lze rozeznat dvě základní teoretické pozice. Homologická teorie odvozená z myšlení Pierra Bourdieu předpokládá velký překryv mezi společenskou hierarchií a hierarchií kulturní spotřeby. Naopak úvahy postmodemích autorů jako je Beck či Bauman hovoří o procesu individualizace, který do značné míry oslabuje vztah mezí sociálním postavením jednotlivce a jeho životním stylem. Autor se v této práci snaží posoudit empirickou věrohodnost těchto antagonistických pozic. Z marketingových dat o spotřebních preferencích MML 2004 konstruuje typologii životních stylů české populace. Za pomocí multinomické logistické regrese zjišťuje míru ovlivnění těchto typů sociodemografickými charakteristikami respondentů. Ukazuje, že vzdělání a příjem respondentů diferencuje jejich životní styl. Zdaleka se ale nejedná 0 nejdůležitější determinantu. Fáze životního cyklu má na respondentův životní styl větší vliv než obě socioekonomické charakteristiky dohromady. Stejně tak je do značné míry odlišný od ostatních životní styl Pražanů, a to 1 při kontrole příjmu a vzdělání. Na základě analyzovaných dat tedy nelze přijmout postmoderní představu individualizace. Ani úzkou souvislost sociálního postavení a životního stylu předpokládanou homologickou teorií ale nelze potvrdit....cs_CZ
uk.abstract.enOndřej Špaček Vliv sociálního postaveni na životni styl v České republice Summary There can be identified two basic theoretical positions in the discussion o f the association between lifestyles or tastes and social standing. The theory of homology is derived from the work o f Bourdieu and the early ideas about elite and mass culture. This theory supposes that the hierarchy of the social standings is mirrored in the hierarchy of the tastes. High classes usually consume the high culture while lower classes like the popular culture. This idea is opposed by thoughts of some post-modem thinkers. Such authors as Beck or Bauman accent process of individualisation that disrupts strict connection between the social standing and the lifestyle. They say that the influence of socioeconomic determinants on the lifestyle is diminishing in today's western societies. These two theoretical positions could be understood as two opposing hypotheses that should be tested by an empirical research. The empirical core of this paper is based on the marketing research data from survey Market & Media & Lifestyle 2004 (MEDIAN). I construct the typology of lifestyles represented by the patterns of consumption preferences. Four areas of lifestyle preferences are taken into account: culture consumption, eating, travelling and fashion....en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990008872290106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV