Zobrazit minimální záznam

Listen to the look: Sartre, Lévinas and the other
dc.contributor.advisorŠvec, Ondřej
dc.creatorSchubert, Alfréd
dc.date.accessioned2019-11-26T10:50:54Z
dc.date.available2019-11-26T10:50:54Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/112083
dc.description.abstractChceme-li srovnávat Sartrovu a Levinasovu koncepci intersubjektivity, musíme vyjít z konstatování rozdílu mezi dvěma situacemi, jež tito myslitelé pokládají za modelový příklad vztahu k druhému: autor Bytí a nicoty dramatizuje tento vztah metaforou pohledu druhého, proti jehož zvěcňující moci je třeba se bránit; v Totalitě a nekonečnu je oproti tomu upřednostňována situace naslouchání, v níž nezpředměťňuji druhého ani jím sám nejsem objektivizován, ale jsem povolán k respektování jeho jinakosti. Kterou z těchto situací bychom měli chápat jako základní paradigma vztahu k druhému? Pronásleduje mě jeho pohled, kamkoli se hnu? Nebo mi teprve jeho tvář otevírá směr bytí? Byť se Sartre i Lévinas shodnou, že zjevení se druhého představuje díru do světa mých možností, pro Lévinase je ponejvíce oknem, skrze něž ke mně prosvítá etický smysl mého zdejšího bytí a povolání k zodpovědnosti za mou svobodu, zatímco pro Sartra tento otvor moji svobodu především ohrožuje. Budeme pozorně sledovat rozdíly i styčné body pojetí druhého ve filozofii obou myslitelů a pokusíme se zformulovat kritické poznámky i poznatky, jež lze z tohoto srovnání vytěžit. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractIf we want to compare Sartre's and Lévinas's conception of intersubjectivity, we need to start by assessing the difference between the two situations which these thinkers consider as model cases for the relation to the other: the author of Being and Nothingness emphasizes the dramatic character of the relation using the metaphor of the other's look, who's objectivizing power forces the subject to protect itself; in Totality and Infinity, on the other hand, is highlighted the situation of listening, in which I do not objectivize the other and am not objectivized, but called to respect the other's alterity. Which of these situations should we consider as the essential paradigm of the relation to the other? Am I haunted by the other's look wherever I go? Or is it only through his face that the sense of being is opening to me? While Sartre an Lévinas agree that the apparition of the other poses an aperture in the world of my possibilities, for Lévinas, it constitutes mostly a window through which the ethical sense of my earthly being and a call to take responsibility for my freedom shine through to me. For Sartre, contrarily, the leak in the world is most importantly threatening my freedom. We will carefully consider the differences and similarities in the conception of the other in philosophy of the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectLévinas|Sartre|other|alterity|intersubjectivity|solipsism|look|dialogue|faceen_US
dc.subjectLévinas|Sartre|druhý|jinakost|intersubjektivita|solipsismus|pohled|rozmluva|tvářcs_CZ
dc.titleNaslouchat pohledu: Sartre, Lévinas a druhýcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-09-09
dc.description.departmentÚstav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Philosophy and Religious Studiesen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId178977
dc.title.translatedListen to the look: Sartre, Lévinas and the otheren_US
dc.contributor.refereeVálová, Dita
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePhilosophyen_US
thesis.degree.disciplineFilozofiecs_CZ
thesis.degree.programPhilosophyen_US
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPhilosophyen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csChceme-li srovnávat Sartrovu a Levinasovu koncepci intersubjektivity, musíme vyjít z konstatování rozdílu mezi dvěma situacemi, jež tito myslitelé pokládají za modelový příklad vztahu k druhému: autor Bytí a nicoty dramatizuje tento vztah metaforou pohledu druhého, proti jehož zvěcňující moci je třeba se bránit; v Totalitě a nekonečnu je oproti tomu upřednostňována situace naslouchání, v níž nezpředměťňuji druhého ani jím sám nejsem objektivizován, ale jsem povolán k respektování jeho jinakosti. Kterou z těchto situací bychom měli chápat jako základní paradigma vztahu k druhému? Pronásleduje mě jeho pohled, kamkoli se hnu? Nebo mi teprve jeho tvář otevírá směr bytí? Byť se Sartre i Lévinas shodnou, že zjevení se druhého představuje díru do světa mých možností, pro Lévinase je ponejvíce oknem, skrze něž ke mně prosvítá etický smysl mého zdejšího bytí a povolání k zodpovědnosti za mou svobodu, zatímco pro Sartra tento otvor moji svobodu především ohrožuje. Budeme pozorně sledovat rozdíly i styčné body pojetí druhého ve filozofii obou myslitelů a pokusíme se zformulovat kritické poznámky i poznatky, jež lze z tohoto srovnání vytěžit. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enIf we want to compare Sartre's and Lévinas's conception of intersubjectivity, we need to start by assessing the difference between the two situations which these thinkers consider as model cases for the relation to the other: the author of Being and Nothingness emphasizes the dramatic character of the relation using the metaphor of the other's look, who's objectivizing power forces the subject to protect itself; in Totality and Infinity, on the other hand, is highlighted the situation of listening, in which I do not objectivize the other and am not objectivized, but called to respect the other's alterity. Which of these situations should we consider as the essential paradigm of the relation to the other? Am I haunted by the other's look wherever I go? Or is it only through his face that the sense of being is opening to me? While Sartre an Lévinas agree that the apparition of the other poses an aperture in the world of my possibilities, for Lévinas, it constitutes mostly a window through which the ethical sense of my earthly being and a call to take responsibility for my freedom shine through to me. For Sartre, contrarily, the leak in the world is most importantly threatening my freedom. We will carefully consider the differences and similarities in the conception of the other in philosophy of the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV