Show simple item record

Primary school teacher in an excluded location
dc.contributor.advisorKrčmářová, Tereza
dc.creatorSolovovová, Petra
dc.date.accessioned2019-11-08T10:51:12Z
dc.date.available2019-11-08T10:51:12Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/111702
dc.description.abstractThe work of teacher in excluded localities with Romany pupils is demanding, it requires a high degree of resilience, adaptability, perseverance and resilience. Children growing up in an environment of social exclusion have acquired values, habits and behavior patterns that make it more difficult for them to integrate into the school environment. A teacher from an excluded location should understand the acting and behavior of Romany pupils and help these pupils to successfully master the educational process. The aim of my work is to find out the specifics of the teacher's work in the excluded locality. The qualitatively oriented research is focused on the problems, that teachers face from Roman pupils in their education in excluded localities, their opinions on the education of Romany pupils and on their motivation to educate these pupils in an excluded location. Data are obtained using semi-structured interviews with teachers from excluded localities. The conclusion of my work is a discussion of the research results, where the information from the professional literature is compared with my personal experience and the respondents' testimonies. Keywords Socially excluded locality, Romany, Romany pupil, parent, teacher, educationen_US
dc.description.abstractPráce učitele ve vyloučených lokalitách s romskými žáky je náročná, vyžaduje vysokou míru odolnosti, přizpůsobivosti, vytrvalosti a nezdolnosti. Děti vyrůstající v prostředí sociálního vyloučení mají osvojené hodnoty, návyky a vzorce chování, které jim znesnadňují integraci do školního prostředí. Učitel z vyloučené lokality by měl chování a jednání romských žáků rozumět a pomoci těmto žákům k úspěšnému zvládnutí vzdělávacího procesu. Cílem mé práce je zjistit specifika práce učitele ve vyloučené lokalitě, Kvalitativně orientované výzkumné šetření je cíleno na problémy, se kterými se učitelé z vyloučených lokalit při edukci romských žáků potýkají, dále na jejich názory na vzdělávání romských žáků a na zjištění jejich motivace ke vzdělávání těchto žáků ve vyloučené lokalitě. Data jsou získávána s využitím polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy z vyloučených lokalit. Závěrem práce je diskuze výsledků výzkumu, kde jsou porovnávány informace z odborné literatury, mými osobními zkušenostmi a výpovědí respondentů. Klíčová slova Sociálně vyloučená lokalita, Romové, romský žák, rodič, učitel, vzdělávánícs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectSociálně vyloučená lokalitacs_CZ
dc.subjectRomovécs_CZ
dc.subjectromský žákcs_CZ
dc.subjectrodičcs_CZ
dc.subjectučitelcs_CZ
dc.subjectvzdělávánícs_CZ
dc.subjectSocially excluded localityen_US
dc.subjectRomanyen_US
dc.subjectRomany pupilen_US
dc.subjectparenten_US
dc.subjectteacheren_US
dc.subjecteducationen_US
dc.titlePráce učitele primární škole ve vyloučené lokalitěcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-05-22
dc.description.departmentKatedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId203750
dc.title.translatedPrimary school teacher in an excluded locationen_US
dc.contributor.refereeHorská, Petra
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce učitele ve vyloučených lokalitách s romskými žáky je náročná, vyžaduje vysokou míru odolnosti, přizpůsobivosti, vytrvalosti a nezdolnosti. Děti vyrůstající v prostředí sociálního vyloučení mají osvojené hodnoty, návyky a vzorce chování, které jim znesnadňují integraci do školního prostředí. Učitel z vyloučené lokality by měl chování a jednání romských žáků rozumět a pomoci těmto žákům k úspěšnému zvládnutí vzdělávacího procesu. Cílem mé práce je zjistit specifika práce učitele ve vyloučené lokalitě, Kvalitativně orientované výzkumné šetření je cíleno na problémy, se kterými se učitelé z vyloučených lokalit při edukci romských žáků potýkají, dále na jejich názory na vzdělávání romských žáků a na zjištění jejich motivace ke vzdělávání těchto žáků ve vyloučené lokalitě. Data jsou získávána s využitím polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy z vyloučených lokalit. Závěrem práce je diskuze výsledků výzkumu, kde jsou porovnávány informace z odborné literatury, mými osobními zkušenostmi a výpovědí respondentů. Klíčová slova Sociálně vyloučená lokalita, Romové, romský žák, rodič, učitel, vzdělávánícs_CZ
uk.abstract.enThe work of teacher in excluded localities with Romany pupils is demanding, it requires a high degree of resilience, adaptability, perseverance and resilience. Children growing up in an environment of social exclusion have acquired values, habits and behavior patterns that make it more difficult for them to integrate into the school environment. A teacher from an excluded location should understand the acting and behavior of Romany pupils and help these pupils to successfully master the educational process. The aim of my work is to find out the specifics of the teacher's work in the excluded locality. The qualitatively oriented research is focused on the problems, that teachers face from Roman pupils in their education in excluded localities, their opinions on the education of Romany pupils and on their motivation to educate these pupils in an excluded location. Data are obtained using semi-structured interviews with teachers from excluded localities. The conclusion of my work is a discussion of the research results, where the information from the professional literature is compared with my personal experience and the respondents' testimonies. Keywords Socially excluded locality, Romany, Romany pupil, parent, teacher, educationen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV