Show simple item record

Chyby v užívání členů v pokročilé žákovské angličtině českých studentů
dc.contributor.advisorGráf, Tomáš
dc.creatorPazderová, Tereza
dc.date.accessioned2019-11-07T10:50:47Z
dc.date.available2019-11-07T10:50:47Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/111585
dc.description.abstractThe thesis analyses errors in the use of articles in advanced learner English and the aim is to determine the type of nominal reference which is the most problematic to L1 Czech speakers. The first part deals with the classification of article and reference types. The research draws its data from the learner corpus LINDSEI_CZ, which consists of 50 15-minute interviews, the speakers of which demonstrated quite a wide span of proficiency levels. The 265 errors found in the corpus were tagged and subsequently categorized according to the forms of the articles and types of reference. The research revealed that the most error-prone area of nominal reference is the non-generic, indefinite type. The majority of the errors consisted in the complete omission of the article, a feature which may be assigned to L1 transfer. However, another problematic area was revealed to be connected to the generic reference, in the case of which the tendency of the speakers was to overuse the definite article. These results may serve as a starting point for further research, which would provide answers to the questions this study could not answer, and, perhaps, offer more pedagogical implications. Keywords: learner language, spoken language, error analysis, articles, referenceen_US
dc.description.abstractBakalářská práce analyzuje chyby v užití členů v pokročilé žákovské angličtině. Jejím cílem je určit, který typ nominální reference působí českým žákům největší problémy. První část práce se zabývá klasifikací členů a typů reference. Výzkum čerpá data ze žákovského korpusu LINDSEI_CZ, který se skládá z padesáti patnáctiminutových rozhovorů, ve kterých byla škála jazykových urovní jednotlivých studentů překvapivě široká. V korpusu bylo nalezeno 265 chyb v užití členů, ty byly označkovány a následně kategorizovány a rozděleny dle typu členu a reference. Výzkum ukázal, že nejproblematičtější oblastí je negenerická, neurčitá reference. Většina chyb byla založena na úplném vypuštění členu, zřejmě vlivem transferu z češtiny. Dalším typem reference, který působí studentům problémy, je reference generická, avšak v případě takové chyby šlo nejčastěji o nadužití určitého členu. Výsledky práce by měly sloužit jako východisko pro další výzkum, jenž by přinesl odpovědi na otázky, které tato práce nemohla zodpovědět, společně s dalšími pedagogickými implikacemi. Klíčová slova: žákovský jazyk, mluvený jazyk, chybová analýza, členy, referencecs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectžákovský jazyk|mluvený jazyk|chybová analýza|členy|referencecs_CZ
dc.subjectlearner language|spoken language|error analysis|articles|referenceen_US
dc.titleErrors in the use of articles in Czech advanced learner Englishen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-09-05
dc.description.departmentÚstav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of the English Language and ELT Methodologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId208008
dc.title.translatedChyby v užívání členů v pokročilé žákovské angličtině českých studentůcs_CZ
dc.contributor.refereeVašků, Kateřina
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce analyzuje chyby v užití členů v pokročilé žákovské angličtině. Jejím cílem je určit, který typ nominální reference působí českým žákům největší problémy. První část práce se zabývá klasifikací členů a typů reference. Výzkum čerpá data ze žákovského korpusu LINDSEI_CZ, který se skládá z padesáti patnáctiminutových rozhovorů, ve kterých byla škála jazykových urovní jednotlivých studentů překvapivě široká. V korpusu bylo nalezeno 265 chyb v užití členů, ty byly označkovány a následně kategorizovány a rozděleny dle typu členu a reference. Výzkum ukázal, že nejproblematičtější oblastí je negenerická, neurčitá reference. Většina chyb byla založena na úplném vypuštění členu, zřejmě vlivem transferu z češtiny. Dalším typem reference, který působí studentům problémy, je reference generická, avšak v případě takové chyby šlo nejčastěji o nadužití určitého členu. Výsledky práce by měly sloužit jako východisko pro další výzkum, jenž by přinesl odpovědi na otázky, které tato práce nemohla zodpovědět, společně s dalšími pedagogickými implikacemi. Klíčová slova: žákovský jazyk, mluvený jazyk, chybová analýza, členy, referencecs_CZ
uk.abstract.enThe thesis analyses errors in the use of articles in advanced learner English and the aim is to determine the type of nominal reference which is the most problematic to L1 Czech speakers. The first part deals with the classification of article and reference types. The research draws its data from the learner corpus LINDSEI_CZ, which consists of 50 15-minute interviews, the speakers of which demonstrated quite a wide span of proficiency levels. The 265 errors found in the corpus were tagged and subsequently categorized according to the forms of the articles and types of reference. The research revealed that the most error-prone area of nominal reference is the non-generic, indefinite type. The majority of the errors consisted in the complete omission of the article, a feature which may be assigned to L1 transfer. However, another problematic area was revealed to be connected to the generic reference, in the case of which the tendency of the speakers was to overuse the definite article. These results may serve as a starting point for further research, which would provide answers to the questions this study could not answer, and, perhaps, offer more pedagogical implications. Keywords: learner language, spoken language, error analysis, articles, referenceen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
thesis.grade.code1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV