Raná socializace dětského čtenářství v rodině a její vliv na školní úspěch
The effects of the early home reading socialization on children's academic achievement
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111498Identifikátory
SIS: 170609
Kolekce
- Kvalifikační práce [18073]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Šafr, Jiří
Oponent práce
Katrnák, Tomáš
Straková, Jana
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
11. 10. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Předmětem disertační práce je výzkum rané fáze čtenářské pre-gramotnosti na prvním stupni základní školy. Zkoumáme její souvislosti s odlišným sociálně-kulturním prostředím rodiny (vzdělání, dvě podoby kulturního kapitálu). V teoretické části nastiňujeme dosavadní výsledky bádání jazykového a kognitivního vývoje dětí tvořící pre-gramotnost, a to v kontextu sociálního zázemí a konceptu specifické formy kulturního kapitálu v podobě čtenářského klimatu v rodině. V rámci šestiletého panelového výzkumu Čtení a psaní školáků (N = 439 dětí a jejich rodičů) z pražských a středočeských ZŠ jsme mapovali (a) existenci rozdílů na počátku školy v úrovni pre-gramotnosti na základě sociálně-kulturního klimatu rodiny a (b) efekty předchozí úrovně této pre-gramotnosti v prvních letech školy a charakteristik rodiny dítěte na studijní výsledky (školní prospěch v páté třídě, přechod na víceletá gymnázia od třídy šesté). Děti vstupují do školy s rozdílnou úrovní pre-gramotnosti, ale náskok těch, kdo vykazují vyšší úroveň počáteční gramotnosti se nesetře ani po dvou letech školní docházky (zamítáme hypotézu Matoušův efekt). Rozdíly lze vysvětlit na základě vzdělání a efektu částečně i kulturního zvýhodnění. Úroveň čtenářské pre-gramotnosti na počátku prvního stupně má vliv na školní výsledky na jeho konci. Současně...
The subject of the dissertation thesis is research of the early reading literacy at first stage of the primary school. We examine how is reading literacy influenced by the family socio-cultural backgrounds (education, two different forms of cultural capital). First, we outline the current knowledge in the field of language and cognitive development of children in the context of family background and the concept of cultural capital in the form of home literacy environment. Second, we present the findings of a 6-year longitudinal study with 439 children and their parents from Prague and Central Bohemian region. We investigate (a) an existing difference in pre-literacy among primary schoolers based on the socio-cultural climate of the family and (b) this level of pre-literacy at the beginning of school in the (transition to multi-year grammar schools from the sixth grade. Children enter school with different levels of pre-literacy, but the lead of those who show a higher level of initial literacy will not be lost even after two years of schooling (we reject the Matthew effect hypothesis). The differences can be explained based on education and the effect of cultural advantage. The level of reading pre-literacy at the beginning of the first stage affects the school results at the end of the first...