Show simple item record

Prostředky koheze v textu a jejich protějšky v hudbě
dc.contributor.advisorGráf, Tomáš
dc.creatorHubinová, Veronika
dc.date.accessioned2019-10-22T08:23:23Z
dc.date.available2019-10-22T08:23:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/111261
dc.description.abstractThis bachelor thesis deals with the similarity between a text and a short musical composition. Particularly, whether there are relationships in the musical composition that could be considered as parallels to linguistic cohesive devices. In linguistics these devices ensure the text's surface linkage and its overall connectedness. Therefore, this thesis considers the question whether musical composition contains ties that function on similar principal. The first chapters summarize the definition of cohesion and cohesive devices and subsequently demonstrate them on a textual analysis. Then the thesis discusses the similarities between text and music and by means of musical analysis attempts to find if linguistic cohesive devices are applicable to musical composition and also if they establish its overall unity. During the analysis, the obvious difference between the semantics in text and in music was observed. This resulted in many difficulties when trying to distinguish cohesion and coherence in music but also when trying to find counterparts to word functions or word classes. The analysis confirmed that not all counterparts are able to be found and also that the same quantitative overview as in a text is not possible to be done. It was stated that musical counterparts to cohesive devices do exist and that...en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá podobností mezi textem a krátkým úsekem hudební kompozice. Konkrétně zda v hudební kompozici existují vztahy, které mohou být považovány za paralelní k lingvistickým kohezním prostředkům. V lingvistice tyto prostředky zaručují textovou povrchovou provázanost a celkovou soudržnost. Práce se tedy věnuje otázce, zda v hudební kompozici existují vztahy, které fungují na podobném principu. První kapitoly nejprve shrnují definici koheze a kohezních prostředků a demonstrují je na textové ukázce. Následně se práce zamýšlí nad podobnostmi mezi textem a hudbou a snaží se pomocí hudební analýzy zjistit, zda lingvistické kohezní prostředky jsou aplikovatelné na hudební kompozici a také, zda zaručují její soudržnost. Při analýze byl pozorován zřejmý rozdíl mezi sémantikou v hudbě a v textu, který způsobil problém nejen ve snaze rozlišit koherenci a kohezi v hudbě, ale také v potřebě najít hudební protějšky k větným členům nebo ke slovním druhům. Analýza potvrdila, že veškeré protějšky v hudbě nelze nalézt a také, že nelze provést kompletní kvantitativní analýzu. Nicméně bylo konstatováno, že lingvistické kohezní prostředky mají své protějšky v hudbě a že tyto vztahy u obou médií zaručují jejich soudržnost a celistvost. Hledání určité podobnosti mezi nimi je tedy oprávněné.cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectcohesion|coherence|cohesive ties|music|structure|text|connectednessen_US
dc.subjectkoheze|koherence|kohezní prostředky|hudba|struktura|text|soudržnostcs_CZ
dc.titleCohesive devices and their counterparts in musicen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-09-05
dc.description.departmentÚstav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of the English Language and ELT Methodologyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId204624
dc.title.translatedProstředky koheze v textu a jejich protějšky v hudběcs_CZ
dc.contributor.refereeDušková, Libuše
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá podobností mezi textem a krátkým úsekem hudební kompozice. Konkrétně zda v hudební kompozici existují vztahy, které mohou být považovány za paralelní k lingvistickým kohezním prostředkům. V lingvistice tyto prostředky zaručují textovou povrchovou provázanost a celkovou soudržnost. Práce se tedy věnuje otázce, zda v hudební kompozici existují vztahy, které fungují na podobném principu. První kapitoly nejprve shrnují definici koheze a kohezních prostředků a demonstrují je na textové ukázce. Následně se práce zamýšlí nad podobnostmi mezi textem a hudbou a snaží se pomocí hudební analýzy zjistit, zda lingvistické kohezní prostředky jsou aplikovatelné na hudební kompozici a také, zda zaručují její soudržnost. Při analýze byl pozorován zřejmý rozdíl mezi sémantikou v hudbě a v textu, který způsobil problém nejen ve snaze rozlišit koherenci a kohezi v hudbě, ale také v potřebě najít hudební protějšky k větným členům nebo ke slovním druhům. Analýza potvrdila, že veškeré protějšky v hudbě nelze nalézt a také, že nelze provést kompletní kvantitativní analýzu. Nicméně bylo konstatováno, že lingvistické kohezní prostředky mají své protějšky v hudbě a že tyto vztahy u obou médií zaručují jejich soudržnost a celistvost. Hledání určité podobnosti mezi nimi je tedy oprávněné.cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis deals with the similarity between a text and a short musical composition. Particularly, whether there are relationships in the musical composition that could be considered as parallels to linguistic cohesive devices. In linguistics these devices ensure the text's surface linkage and its overall connectedness. Therefore, this thesis considers the question whether musical composition contains ties that function on similar principal. The first chapters summarize the definition of cohesion and cohesive devices and subsequently demonstrate them on a textual analysis. Then the thesis discusses the similarities between text and music and by means of musical analysis attempts to find if linguistic cohesive devices are applicable to musical composition and also if they establish its overall unity. During the analysis, the obvious difference between the semantics in text and in music was observed. This resulted in many difficulties when trying to distinguish cohesion and coherence in music but also when trying to find counterparts to word functions or word classes. The analysis confirmed that not all counterparts are able to be found and also that the same quantitative overview as in a text is not possible to be done. It was stated that musical counterparts to cohesive devices do exist and that...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
thesis.grade.code2


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV