Zobrazit minimální záznam

Ikonografie provinění a trestu v řeckém a římském výtvarném umění
dc.contributor.advisorBouzek, Jan
dc.creatorVacinová, Lenka
dc.date.accessioned2019-10-18T13:09:27Z
dc.date.available2019-10-18T13:09:27Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/111123
dc.description.abstractThe enemies are at the gates. Being dazzled by their golden jewels - or perhaps fascinated by their handsome leader - a girl makes a pact with them and betrays her city and her own kin. However, instead of the promised reward, she is killed by her beneficiary. In a particular variant of this story, the girl's name is Tarpeia and the city is Rome, the agreed reward are golden bracelets of the hostile Sabines and the murder weapons are their shields being worn - surprise! - on their left arms together with the jewels. The rendering of this scene in the Roman visual arts is of the primary interest of this thesis. As a particular event linked tightly to the legendary history of Rome, the Punishment of Tarpeia is generally believed to lack any closer iconographic parallels in the Etruscan and Greek arts; sometimes it is even supposed that the traitress is portrayed as a kind of heroic figure, not a negative one. Having analysed the surviving scenes of the Punishment of Tarpeia, I put that opinion into question suggesting they were artificially designed and composed in full accordance with the traditional imagery of the trespassers in the Greek and Etruscan visual arts. To support my assumption, I turn to scrutinize the compositions as well as minor details of contentually related scenes in the Greek and...en_US
dc.description.abstractBěhem obléhání města se jedna z místních dívek dává zlákat zlatem nepřátel - nebo zjevem jejich vůdce - natolik, že s nimi uzavře tajnou dohodu a otevře jim brány pevnosti, namísto slíbené odměny je však zrádkyně zahubena samotným nepřítelem. Jedna z variant tohoto příběhu se odehrává v kulisách Říma a její hlavní aktérkou je Tarpeia, která za svůj čin žádá zlaté náramky, které Sabinové nosí na levé paži - namísto toho však umírá pod vahou štítů, kterými ji bojovníci zahrnuli. Způsob ztvárnění této scény v římském výtvarném umění je jedním z hlavních témat této práce. Vzhledem k tomu, že se jedná o událost úzce spjatou s legendární historií Říma, všeobecně se soudí, že scéna Potrestání Tarpeie postrádá přímé ikonografické paralely jak v řeckém, tak i etruském výtvarném umění. Někteří badatelé dokonce přepokládají, že způsob vyobrazení Tarpeie odpovídá způsobu zobrazení figury božského nebo heroického charakteru, nikoli negativní postavy. Tato práce na základě analýzy dochovaných scén Potrestání Tarpeie polemizuje s oběma předpoklady a snaží se dokázat, že dané ikonografické schéma bylo vytvořeno na základě řeckých a etruských obsahových paralel a ve shodě s tradiční ikonografií ženských i mužských postav překračujících lidské i božské zákony. Práce si klade za cíl na základě podrobného zkoumání...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectřecká mytologie|římská mytologie|ikonografie|zrada|provinění|trest|propaganda|mincovnictví|nahotacs_CZ
dc.subjectgreek mythology|roman mythology|iconography|treason|transgression|punishment|propaganda|coinage|nudityen_US
dc.titleThe Iconography of Crime and Punishment in Greek and Roman Visual Arts With Special Regard to Female Transgressorsen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-09-17
dc.description.departmentÚstav pro klasickou archeologiics_CZ
dc.description.departmentInstitute for Classical Archeologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId193969
dc.title.translatedIkonografie provinění a trestu v řeckém a římském výtvarném uměnícs_CZ
dc.contributor.refereeBažant, Jan
dc.contributor.refereeEvans, Jane D.
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineKlasická archeologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineClassical Archaeologyen_US
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro klasickou archeologiics_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute for Classical Archeologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKlasická archeologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enClassical Archaeologyen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csBěhem obléhání města se jedna z místních dívek dává zlákat zlatem nepřátel - nebo zjevem jejich vůdce - natolik, že s nimi uzavře tajnou dohodu a otevře jim brány pevnosti, namísto slíbené odměny je však zrádkyně zahubena samotným nepřítelem. Jedna z variant tohoto příběhu se odehrává v kulisách Říma a její hlavní aktérkou je Tarpeia, která za svůj čin žádá zlaté náramky, které Sabinové nosí na levé paži - namísto toho však umírá pod vahou štítů, kterými ji bojovníci zahrnuli. Způsob ztvárnění této scény v římském výtvarném umění je jedním z hlavních témat této práce. Vzhledem k tomu, že se jedná o událost úzce spjatou s legendární historií Říma, všeobecně se soudí, že scéna Potrestání Tarpeie postrádá přímé ikonografické paralely jak v řeckém, tak i etruském výtvarném umění. Někteří badatelé dokonce přepokládají, že způsob vyobrazení Tarpeie odpovídá způsobu zobrazení figury božského nebo heroického charakteru, nikoli negativní postavy. Tato práce na základě analýzy dochovaných scén Potrestání Tarpeie polemizuje s oběma předpoklady a snaží se dokázat, že dané ikonografické schéma bylo vytvořeno na základě řeckých a etruských obsahových paralel a ve shodě s tradiční ikonografií ženských i mužských postav překračujících lidské i božské zákony. Práce si klade za cíl na základě podrobného zkoumání...cs_CZ
uk.abstract.enThe enemies are at the gates. Being dazzled by their golden jewels - or perhaps fascinated by their handsome leader - a girl makes a pact with them and betrays her city and her own kin. However, instead of the promised reward, she is killed by her beneficiary. In a particular variant of this story, the girl's name is Tarpeia and the city is Rome, the agreed reward are golden bracelets of the hostile Sabines and the murder weapons are their shields being worn - surprise! - on their left arms together with the jewels. The rendering of this scene in the Roman visual arts is of the primary interest of this thesis. As a particular event linked tightly to the legendary history of Rome, the Punishment of Tarpeia is generally believed to lack any closer iconographic parallels in the Etruscan and Greek arts; sometimes it is even supposed that the traitress is portrayed as a kind of heroic figure, not a negative one. Having analysed the surviving scenes of the Punishment of Tarpeia, I put that opinion into question suggesting they were artificially designed and composed in full accordance with the traditional imagery of the trespassers in the Greek and Etruscan visual arts. To support my assumption, I turn to scrutinize the compositions as well as minor details of contentually related scenes in the Greek and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro klasickou archeologiics_CZ
thesis.grade.codeP


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV