Show simple item record

Classroom Climate and Teacher's Educational Style
dc.contributor.advisorGillernová, Ilona
dc.creatorHyklová, Barbora
dc.date.accessioned2019-10-18T13:04:25Z
dc.date.available2019-10-18T13:04:25Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/111097
dc.description.abstractDiplom work deals with the thema clasroom climate and educational style of the teacher. Main subject is analyzing of psychological subsequences amongst educational style of the teacher and social climate in classroom. The work is devided into theoretical and experimental part. Theoretical part consists of two chapters. First chapter deals with psychosocial climate in classroom, with focus on clasroom as a social group as well as development period of second level pupils. And furthermore deals with the problematic of clasroom climate itself. The main focus of second chapter is on educational style of the teacher. Results of quantitative research are stated in eperimental part. The quality of clasroom climate was explored with a survey amongst pupils of second level of sport Elementary school and pupils of first level of Grammar school. Moreover also how these pupils rate educational styles of their theacher. Than folows relation between these two above stated clasroom phenomenons - climate and education style of teacher. In the conclusion of diplom work is a discusion about results of experimental part and a summary of all identified facts. Keywords Clasroom climate, classroom, pupil, teacher, education style of teacher, educational relationship, educational leadershipen_US
dc.description.abstractDiplomová práce se věnuje problematice klimatu školní třídy a edukačního stylu učitele. Hlavním cílem je prozkoumání psychologických souvislostí mezi edukačním stylem učitele a sociálním klimatem školní třídy. Práce je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. Teoretickou část tvoří dvě kapitoly. První kapitola pojednává o psychosociálním klimatu školní třídy, zaměřuje se na školní třídu jako sociální skupinu, zabývá se také vývojovým obdobím žáků druhého stupně a dále samotnou problematikou klimatu školní třídy. V druhé kapitole je věnována pozornost edukačnímu stylu učitele. Ve výzkumné části jsou uvedeny výsledky kvantitativního výzkumu. U žáků druhého stupně sportovní základní školy a prvního stupně víceletého gymnázia bylo zjišťováno, jaké je klima ve školních třídách, dále jak na těchto školách žáci posuzují edukační styly třídních učitelů a následně vtahy mezi těmito fenomény, tedy mezi klimatem školní třídy a edukačním stylem učitele. V závěru práce jsou diskutovány výsledky výzkumné části a shrnuty poznatky výzkumného šetření. Klíčová slova Klima školní třídy, školní třída, žák, učitel, edukační styl učitele, edukační vztah a řízení učitelecs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectKlima školní třídy|školní třída|žák|učitel|edukační styl učitele|edukační vztah a řízení učitelecs_CZ
dc.subjectClasroom climate|classroom|pupil|teacher|education style of teacher|educational relationship|educational leadershipen_US
dc.titleKlima školní třídy a edukační styl učitelecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-09-02
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId201742
dc.title.translatedClassroom Climate and Teacher's Educational Styleen_US
dc.contributor.refereeČáp, David
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se věnuje problematice klimatu školní třídy a edukačního stylu učitele. Hlavním cílem je prozkoumání psychologických souvislostí mezi edukačním stylem učitele a sociálním klimatem školní třídy. Práce je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. Teoretickou část tvoří dvě kapitoly. První kapitola pojednává o psychosociálním klimatu školní třídy, zaměřuje se na školní třídu jako sociální skupinu, zabývá se také vývojovým obdobím žáků druhého stupně a dále samotnou problematikou klimatu školní třídy. V druhé kapitole je věnována pozornost edukačnímu stylu učitele. Ve výzkumné části jsou uvedeny výsledky kvantitativního výzkumu. U žáků druhého stupně sportovní základní školy a prvního stupně víceletého gymnázia bylo zjišťováno, jaké je klima ve školních třídách, dále jak na těchto školách žáci posuzují edukační styly třídních učitelů a následně vtahy mezi těmito fenomény, tedy mezi klimatem školní třídy a edukačním stylem učitele. V závěru práce jsou diskutovány výsledky výzkumné části a shrnuty poznatky výzkumného šetření. Klíčová slova Klima školní třídy, školní třída, žák, učitel, edukační styl učitele, edukační vztah a řízení učitelecs_CZ
uk.abstract.enDiplom work deals with the thema clasroom climate and educational style of the teacher. Main subject is analyzing of psychological subsequences amongst educational style of the teacher and social climate in classroom. The work is devided into theoretical and experimental part. Theoretical part consists of two chapters. First chapter deals with psychosocial climate in classroom, with focus on clasroom as a social group as well as development period of second level pupils. And furthermore deals with the problematic of clasroom climate itself. The main focus of second chapter is on educational style of the teacher. Results of quantitative research are stated in eperimental part. The quality of clasroom climate was explored with a survey amongst pupils of second level of sport Elementary school and pupils of first level of Grammar school. Moreover also how these pupils rate educational styles of their theacher. Than folows relation between these two above stated clasroom phenomenons - climate and education style of teacher. In the conclusion of diplom work is a discusion about results of experimental part and a summary of all identified facts. Keywords Clasroom climate, classroom, pupil, teacher, education style of teacher, educational relationship, educational leadershipen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code2


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV