dc.contributor.advisor | Stratilová Urválková, Eva | |
dc.creator | Sejková, Tereza | |
dc.date.accessioned | 2019-10-18T13:02:41Z | |
dc.date.available | 2019-10-18T13:02:41Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/111088 | |
dc.description.abstract | Diploma thesis presents topic Classifying chemical reactions that was elaborated on the principle of inquiry based science education. The handbook for teachers, which is a part of the thesis, contains two variants of structured inquiry and two variants of guided inquiry. There are also methodical instructions for teachers, a list of chemicals, the procedure for carrying out the reactions and photo documentation of experiments, including measured graphs of pH and redox potential (PASCO probeware). Inquiry-based science education has the potential to develop key competences, which are becoming an important goal of education at all levels of education. The key competencies are included in the Czech curriculum, the Framework Educational Program for Grammar schools. The next part of the thesis was preparation of the questionnaire focused on developed key competencies. Students that performed laboratory session with the new developed material on topic classification of chemical reaction filled in the questionnaires after their work. The results showed that during the work students had the opportunity to develop five key competences. | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce předkládá materiál Klasifikace chemických reakcí vytvořený v souladu s principy badatelsky orientované výuky. Příručka pro učitele, která je součástí diplomové práce, obsahuje dvě varianty strukturovaného bádání a dvě varianty nasměrovaného bádání. Dále jsou zde metodické listy pro učitele, seznam chemikálií, postup při provádění reakcí a fotodokumentace jednotlivých experimentů, včetně naměřených grafů změn pH a redoxního potenciálu. Badatelsky orientovaná výuka má potenciál rozvíjet klíčové kompetence, které se stávají důležitým cílem vzdělání na všech úrovních vzdělávání. Jsou obsaženy také v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia, a proto bylo dalším cílem zjistit, zda připravené úlohy rozvíjí jednotlivé kompetence. Dotazníky s tvrzeními založenými na klíčových kompetencích vyplňovali žáci po provedeném cvičení a výsledky ukázaly, že během práce žáci měli možnost rozvíjet pět klíčových kompetencí. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.subject | chemický děj | cs_CZ |
dc.subject | fyzikální děj | cs_CZ |
dc.subject | typy reakcí | cs_CZ |
dc.subject | badatelsky orientovaná výuka | cs_CZ |
dc.subject | pracovní list | cs_CZ |
dc.subject | chemical process | en_US |
dc.subject | physical process | en_US |
dc.subject | types of reactions | en_US |
dc.subject | IBSE | en_US |
dc.subject | worksheet | en_US |
dc.title | Klasifikace chemických reakcí badatelskou metodou | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2019 | |
dcterms.dateAccepted | 2019-09-18 | |
dc.description.department | Katedra učitelství a didaktiky chemie | cs_CZ |
dc.description.department | Department of teaching and Didactics of Chemistry | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 186527 | |
dc.title.translated | Classifying Chemical Reactions Using Inquiry Based Science Education Method | en_US |
dc.contributor.referee | Čtrnáctová, Hana | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství chemie pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of Chemistry at Higher Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Chemistry | en_US |
thesis.degree.program | Chemie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky chemie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of teaching and Didactics of Chemistry | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství chemie pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of Chemistry at Higher Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Chemie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Chemistry | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce předkládá materiál Klasifikace chemických reakcí vytvořený v souladu s principy badatelsky orientované výuky. Příručka pro učitele, která je součástí diplomové práce, obsahuje dvě varianty strukturovaného bádání a dvě varianty nasměrovaného bádání. Dále jsou zde metodické listy pro učitele, seznam chemikálií, postup při provádění reakcí a fotodokumentace jednotlivých experimentů, včetně naměřených grafů změn pH a redoxního potenciálu. Badatelsky orientovaná výuka má potenciál rozvíjet klíčové kompetence, které se stávají důležitým cílem vzdělání na všech úrovních vzdělávání. Jsou obsaženy také v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia, a proto bylo dalším cílem zjistit, zda připravené úlohy rozvíjí jednotlivé kompetence. Dotazníky s tvrzeními založenými na klíčových kompetencích vyplňovali žáci po provedeném cvičení a výsledky ukázaly, že během práce žáci měli možnost rozvíjet pět klíčových kompetencí. | cs_CZ |
uk.abstract.en | Diploma thesis presents topic Classifying chemical reactions that was elaborated on the principle of inquiry based science education. The handbook for teachers, which is a part of the thesis, contains two variants of structured inquiry and two variants of guided inquiry. There are also methodical instructions for teachers, a list of chemicals, the procedure for carrying out the reactions and photo documentation of experiments, including measured graphs of pH and redox potential (PASCO probeware). Inquiry-based science education has the potential to develop key competences, which are becoming an important goal of education at all levels of education. The key competencies are included in the Czech curriculum, the Framework Educational Program for Grammar schools. The next part of the thesis was preparation of the questionnaire focused on developed key competencies. Students that performed laboratory session with the new developed material on topic classification of chemical reaction filled in the questionnaires after their work. The results showed that during the work students had the opportunity to develop five key competences. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |