Show simple item record

Variabilita roticity u českých mluvčích angličtiny
dc.contributor.advisorŠturm, Pavel
dc.creatorFischer, Ondřej
dc.date.accessioned2019-10-21T10:14:59Z
dc.date.available2019-10-21T10:14:59Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/111012
dc.description.abstractCílem této práce je přispět k popisu současného českého cizineckého přízvuku v angličtině zkoumáním roticity, podstatného znaku akcentů angličtiny, u českých mluvčích. Práce se věnuje roticitě z fonologického i fonetického hlediska a zkoumá její variabilitu pod vlivem různých faktorů. Teoretická část představuje roticitu s jejími rozličnými aspekty v současných akcentech angličtiny a její rozměry týkající se osvojování cizího jazyka. Výzkumná část rozebírá roticitu jak u českých univerzitních studentů angličtiny, s ohledem na jejich preference v oblasti akcentů, tak u mluvčích nestudujících angličtinu jako vysokoškolský obor. Výsledky ukazují výrazný a konzistentní sklon k roticitě u méně kompetentních mluvčích, menší stupeň konzistence a závislost na vzorových aktencech u studentů angličtiny, vysokou schopnost obzvláště mladších mluvčích realizovat rotické kontexty standardním způsobem a jisté patrné tendence závislé na pozici příslušného fonému /r/ v rámci slabiky. Klíčová slova: roticita, cizinický přízvuk, jazykový transfer, student cizího jazyka, akcenty angličtiny, vzor výslovnostics_CZ
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to contribute to the description of contemporary Czech foreign accent in English by examining Czech learners' rhoticity, a substantial accent feature. Rhoticity is addressed both from a phonological and a phonetic perspective, and its variability under the influence of different factors is investigated. The theoretical part presents rhoticity and its various aspects in present day's accents of English, and its dimensions related to second language acquisition. The research part analyses rhoticity both in Czech university students of English, with respect to their accent-preferences, and in Czech non-students of English. The results show a distinct and consistent inclination to rhoticity in less proficient learners, a lower degree of consistency and dependence on accent models in students of English, a high capability of especially younger Czech learners to realise the rhotic contexts in a standard manner, and certain noticeable tendencies dependent on the critical /r/-phoneme's position in syllable. Key words: rhoticity, foreign accent, language transfer, L2 learner, accents of English, pronunciation modelen_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectroticita|cizinecký přízvuk|jazykový transfer|student cizího jazyka|akcenty angličtiny|vzor výslovnostics_CZ
dc.subjectrhoticity|foreign accent|language transfer|L2 learner|accents of English|pronunciation modelen_US
dc.titleVariability in Rhoticity in Czech Speakers of Englishen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-09-05
dc.description.departmentÚstav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of the English Language and ELT Methodologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId192016
dc.title.translatedVariabilita roticity u českých mluvčích angličtinycs_CZ
dc.contributor.refereeSláma, Jakub
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem této práce je přispět k popisu současného českého cizineckého přízvuku v angličtině zkoumáním roticity, podstatného znaku akcentů angličtiny, u českých mluvčích. Práce se věnuje roticitě z fonologického i fonetického hlediska a zkoumá její variabilitu pod vlivem různých faktorů. Teoretická část představuje roticitu s jejími rozličnými aspekty v současných akcentech angličtiny a její rozměry týkající se osvojování cizího jazyka. Výzkumná část rozebírá roticitu jak u českých univerzitních studentů angličtiny, s ohledem na jejich preference v oblasti akcentů, tak u mluvčích nestudujících angličtinu jako vysokoškolský obor. Výsledky ukazují výrazný a konzistentní sklon k roticitě u méně kompetentních mluvčích, menší stupeň konzistence a závislost na vzorových aktencech u studentů angličtiny, vysokou schopnost obzvláště mladších mluvčích realizovat rotické kontexty standardním způsobem a jisté patrné tendence závislé na pozici příslušného fonému /r/ v rámci slabiky. Klíčová slova: roticita, cizinický přízvuk, jazykový transfer, student cizího jazyka, akcenty angličtiny, vzor výslovnostics_CZ
uk.abstract.enThe aim of this thesis is to contribute to the description of contemporary Czech foreign accent in English by examining Czech learners' rhoticity, a substantial accent feature. Rhoticity is addressed both from a phonological and a phonetic perspective, and its variability under the influence of different factors is investigated. The theoretical part presents rhoticity and its various aspects in present day's accents of English, and its dimensions related to second language acquisition. The research part analyses rhoticity both in Czech university students of English, with respect to their accent-preferences, and in Czech non-students of English. The results show a distinct and consistent inclination to rhoticity in less proficient learners, a lower degree of consistency and dependence on accent models in students of English, a high capability of especially younger Czech learners to realise the rhotic contexts in a standard manner, and certain noticeable tendencies dependent on the critical /r/-phoneme's position in syllable. Key words: rhoticity, foreign accent, language transfer, L2 learner, accents of English, pronunciation modelen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
thesis.grade.code1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV